Reklama

Reklama

Zlatá šedesátá

(seriál)
Česko, (2009–2015), 37 h 3 min (Minutáž: 57 min)

Hrají:

Miloš Forman, Otakar Vávra, Juraj Herz, Věra Chytilová, Hynek Bočan, Ladislav Helge, Jiří Menzel, Juraj Jakubisko, Jan Kačer, Jan Švankmajer (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(39)

Obsahy(1)

O fenoménu, světově známém jako "československý filmový zázrak," tedy o nové vlně 60. let, bylo popsáno mnoho papíru a zájemci o podrobné informace stačí zadat dotaz do některého z webových prohlížečů a jistě si udělá sám pořádek v politicko-kulturně-společenských souvislostech. Novinkou je ale dokumentární projekt publicisty Jana Lukeše a producenta Čestmíra Kopeckého "Zlatá šedesátá", který přichází na svět jako koprodukce Kopeckého První veřejnoprávní, České televize a Slovenského filmového ústavu. (Česká televize)

(více)

Recenze (68)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Martin Šulík je známý svou citovou a profesní vazbou na 60. léta. Ve své tvorbě z československé nové vlny 60. let nesporně vychází, a tak se dalo čekat, že se tento fakt projeví i na jeho dokumentárním cyklu. Jde nesporně o cenný projekt, který se snaží mapovat slavnou éru československé kinematografie, jenže Šulík k tvůrcům 60. let přistupuje až příliš velkou úctou a v podstatě je nechá se vypovídat bez toho, že by jejich výpověď korigoval pohledem kritiky, filmových teoretiků nebo publicistů, producentů nebo poučených diváků. Pravda vzniká obvykle nasvícením z různých úhlů pohledu. Celkový dojem: 60 %. ()

Historik 

všechny recenze uživatele

Bezesporu je to výborný nápad, ale aby to bylo dokonalé, chtělo by to dodat k jednotlivým monologům nějakou reflexi. Mne by zajímalo například i to, jaký ohlas měl ten který film jak u diváků, tak u kritiky. Také mám výhrady k výběru: někteří režiséři tu mají dva filmy, někteří tu úplně chybí. Není tu zastoupen Jaromil Jireš (Žert) nebo Karel Kachyňa (třeba Kočár do Vídně). Já vím, že s nimi už nikdo rozhovor neudělá, ale možná by se našel někdo, kdo je ještě schopný promluvit, ne u každého filmu přece hovoří jeho režisér. Třeba to skutečně nešlo, nevím. Jinak mají jednotlivé díly přirozeně kolísavou úroveň. Jde už třeba jen o to, že každý z těch lidí má jinou schopnost něco zajímavě sdělit. Ale to vše jsou jen drobné připomínky, já jsem jinak s tímto cyklem velmi spokojen. ()

Reklama

PollyJean 

všechny recenze uživatele

no konečně! chce se volat. Dokument o zlatých šedesátých je tu a hned by se volalo, že je třeba víc a houšť a podrobněji. Kolik je filmových perel z téhle doby zakletých v archívech...Trochu zklamání z pouhých mluvících hlav, i když některé vypraví neobyčejně zajímavě. Uvítala bych ale i nějaký pořádný a podrobný klasický dokument (něco jako byl třeba seriál o bigbítu) o tom, "jak to všechno bylo," třeba jako předfilm k celé sérii. Za zmínku stojí taky pěkná nostalgická hudba. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Obrovské zklamání. Pokud jsem někomu věřil, že se dovede ohlédnout za českou novou vlnou, aniž by se kanonizovalo již předtím mnohokrát kanonizované, byl to Martin Šulík, tvůrce KLÍČE K URČOVÁNÍ TRPASLÍKŮ. V podstatě nevidím důvod, proč ZLATÝM ŠEDESÁTÝM dávat vysoké hodnocení jenom kvůli tomu, o čem pojednávají (jako to tak dělají ostatní hodnotící, kteří cyklus dostali na 77. místo žebříčku 200 nejlepších seriálů), protože se nejedná o nic jiného než o záznam mluvící hlavy, výjimečně ozvláštněný ukázkou či fotografií, který by se více hodil do rádia na poslech než do televize na sledování. Vždy záleží na tom, o kom dokument pojednává a nakolik ona osoba je poutavým a silným vypravěčem, protože na výsledku bohužel není patrná pečlivá rešerní práce, kterou se tvůrci holedbají v různých materiálech či rozhovorech, a o komplexnosti výpovědi o osobě a jejích filmech a vystižení její tvůrčí metody jako v případě MARTINA SLIVKY - MUŽE, KTERÝ SÁZEL STROMY nemůže být řeč. Plusové body za styl, kdy se užívá v některých momentech záběrování a způsob střihu typický pro daného režiséra/kameramana apod., ale ono užití působí spíše rušivě. Filmovému fanouškovi ZLATÁ ŠEDESÁTÁ bohužel nenabízejí nové informace (a přitom počítají se zasvěceným divákem, protože nezasvěcený se bude ztrácet i přesto, že se vždy pojednává o krátkém údobí a zbylá tvorba je trestuhodně opomíjena zbytečnými rádoby biografickými titulky v závěru) a svou nekonfliktností a sázkou na profesionální schématismus ala BBC spíše otravují. 5/10 ()

E=mc2

všechny recenze uživatele

Pozrel som si o Formanovi. Nič čo by som o ňom už nevedel som sa nedozvedel. Všetky tie historky sú v knihe, Co já vím, aneb co mám dělat když je to pravda :) Na ostatných sa pozriem neskôr, i keď ma hlavne zaujíma len ten Forman, pretože je to najlepší česko-slovenský režisér aký kedy bol a jeden z najlepších svetových režisérov aký kedy boli. :) ()

Galerie (84)

Zajímavosti (4)

  • Celý projekt vznikal více než deset let. Celkem se uskutečnilo 33 natáčecích dnů v osmi etapách, a to v Praze na FAMU, v ateliéru na Vinohradech, v La Fabrice, v ateliéru Vachler Art Company a ve Slovenském filmovém ústavu v Bratislavě . [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)
  • První natáčecí den proběhl 29. 10. 2003 s Otakarem Vávrou, zatím poslední natáčecí den 25. 6. 2008 s Vojtěchem Jasným. (ZDROJ: Ofic. stránky projektu) (DaViD´82)

Reklama

Reklama