Režie:
Jacques AudiardKamera:
Stéphane FontaineHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Tahar Rahim, Niels Arestrup, Farid Elouardi, Reda Kateb, Hichem Yacoubi, Adel Bencherif, Gilles Cohen, Pierre Leccia, Leïla Bekhti, Antoine Basler (více)Obsahy(1)
Malik El Djebena, odsouzený k šesti letům vězení, neumí číst ani psát. Do věznice přichází úplně sám a působí mladším a křehčím dojmem než ostatní trestanci. Je mu 19 let. Šéf korsického gangu, který vládne i vězení, si ho okamžitě vezme na paškál a pověří ho několika „úkoly“, díky kterým se Malik nejen zocelí, ale zároveň si začne získávat šéfovu důvěru. Ale Malik je odvážný a učenlivý, a tak si tajně začne spřádat vlastní plány… (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (287)
Dvou a půl hodinová epopej o tom, jak se z devatenáctiletého kusu nepopsaného papíru stane v nehostiném a krutém protředí francouzské věznice... Prorok (nebojte, nebudu spoilerovat). Film je stejně jako etnické a mocenské uskupení ve věznici (potažmo ve francozské společnosti) rozdělen do mnoha segmentů, vyprávějící tu o určitém časovém období, tu o konkrétní osobě. Jak už tady několikrát zaznělo, jde opravdu o velice neotřelou symbiózu vězeňského a mafiánského filmu. Tahar Rahim je v ústřední roli výborný, skvěle mu ale sekunduje Niels Arestrup aka Anthony Hopkins. Navzdory všemu jsem se však po skončení filmu nemohl ubránit pocitu, že jsem byl o něco ochuzen - středobod filmu? (Vím, že mi tady někdo namítne - a co Malik? Já to ale myslím trochu jinak) Oblouk? Nebo jen něco konkrétnějšího, co bych si z filmu odnesl. Prostě - něco co by z velice dobrého filmu udělalo film nezapomenutelný. 70% ()
Hoooodne preceňovaný multi-etnický MišMaš vyrozprávaný príliš lineárne na to, aby ma strhol - navyše s jedným väzeňským klišé za druhým (drogy, porno, onania). K tomu rakovina (radšej ani nebudem písať čoho), otravné flashbacky a zopár nie jednoduchých dopravných situácií, pričom pri tej "určujúcej" ma definitívne rozbolela hlava. Treba si radšej pozrieť: http://www.csfd.cz/film/277742-r/ ()
Není to špatnej film, ale nebavilo mě to. Americký filmy o mafinánech - třeba Godfellas - mi přijdou takový svižnější a líp se mi v nich orientuje. Tady vypadají všichni stejně (stejně nesympaticky), je těžký s někým z nich nějak sympatizovat.... Navíc co chvíli si film začne hrát na těžkou psychologii a umělecký dílo. ()
Žiaľ od sľubovanej väzenskej drámy to malo trochu ďalej, než bolo sľubované. Stopáž pridlhá a často som mal pocit, že do príbehu sa s pochopením vcíti oveľa viac rodený Francúz, než akýkoľvek cudzinec. Vlastne aj situácia dnešného francúzskeho národného povedomia pekne vykresľuje otázka na Malika, ktorý je jeho materinský jazyk, arabský alebo francúzsky, na čo sám s údivom hovorí, ja ani neviem, asi oba naraz... V porovnaní s filmami z podobného prostredia natočených v rovnakom čase (Cela 211, Vykúpenie z väzenia...) mi to príde len priemerné. ()
"La Rentrée du cinéma" v Paříži jsme s mojí milou zahájili ve stylovém kině Saint-Germain des Prés a zvolili jsme nejtěžší francouzský kalibr nejspíš celého roku 2009. Všechny noviny, všechny časopisy, všechny webové stránky byly jednotné v tom, že tento film je nutností pro každého filmového fanouška. Od prvních minut lze rozpoznat nesmírný řemeslný um J. Audiarda. Ve Francii je považován za svérazného a originálního režiséra. Úvod filmu je dost drsný, jak jinak pro nováčka ve vězení. Zbytek filmu sledujeme jeho počínání a boj o přežití za zdmi věznice. Potěšila mě pestrá jazyková směsice - francouzština, korsičtina, arabština a také působivá hudba. A jako by Audiard syrovosti a naturalismu malinko chtěl odlehčit, vloží špetku poetiky. Tahar Rahim a Niels Astrup zaslouží za své výkony velké uznání. Konečně, z mého pohledu se jedná o vynikající film, rozhodně jej ale nepovažuji za filmovou událost roku 2009. ()
Galerie (68)
Photo © Sony Pictures Classics
Zajímavosti (7)
- Jacques Audiard mal v angažovaní Nielsa Arestrupa (César Luciani) jasno, keďže toto bol v krátkom čase ich druhý spoločný film. (vander19)
- V roku 2009 vyhral Grand Prix na filmovom festivale v Cannes. (ecceHOMMO)
- Pro posílení autenticity najal režisér Jacques Audiard bývalé vězně jako poradce a komparz. (Nin)
Reklama