Reklama

Reklama

Bílý šejk

  • Itálie Lo sceicco bianco (více)
Trailer

Mladomanželia Ivan a Wanda prichádzajú do Ríma, aby sa tam stretli s príbuznými a absolvovali pápežskú audienciu. Ešte predtým sa však Wanda rozhodne, že využije príležitosť a stretne sa so svojim idolom Fernandom Rivolim, alias "Bielym šejkom". Ten sa rozhodne bezhraničný obdiv, ktorý k nemu mladá žena prechováva, využiť vo svoj prospech. Medzitým sa ju manžel, ktorý sa obáva zahanbenia pred príbuznými, vydáva hľadať v rímskych uliciach. (RTVS)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (38)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Podle mě jde tady o průměrnou a snadno zapomenutelnou komedii pro pamětníky z poválečného období, na kterou je speciálně zaostřeno jenom kvůli jménu později slavného režiséra. Několik scén (fotografování nebo u policie) mě i více zaujalo, párkrát jsem se pousmál (o větším zasmátí však v mém případě tady řeč být nemůže), jako v mnoha jiných filmech téže doby se mi líbí to kouzlo staré černobílé kamery, děj (byť s jednoduchou zápletkou) celkem dobře utíká, ale vcelku Bílý šejk i přes potenciální klady prošel kolem mě bez toho, aby mi přinesl větší zážitek... prostě a jednoduše průměr, doprovázený občas až nesnesitelně uřvanými scénami pro italské komedie typickými a prazvláštní komikou Leopolda Tristeho, který svou kreaci umí dostatečně zaujmout, ale zároveň na mě působil spíše jako herec z němé a nikoliv poválečné éry. Nejsymboličtější zůstává setkání s Giuliettou Masinou coby ikonickou Cabiriou již 5 let před tím slavným filmem... [60%] ()

d-fens 

všechny recenze uživatele

ocenenia : MFF Benátky 1952 - súťažný výber ◘◘◘◘ Na tento druh talianskych komédií vlastní u mňa "copyright" síce Pietro Germi (napr. Svedená a opuštěná), ale toto sa Fellinimu vydarilo skvele, na čom má veľkú zásluhu aj herec Leopoldo Trieste, ktorý vo svojej tragikomickej postavičke novomanžela pripomína (aj výzorovo) Chaplinovho tuláka.... Príjemná, zábavná satyrická komédia s už vtedy rozpoznateľným režisérskym rukopisom, a s ohľadom na rok vzniku je film aj sviežou odbočkou zo silného neorealistického prúdu talian. povojnovej kinematografie ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Zámerné prehrávanie vo filme so sebou nesie znak sympatií režiséra k nemej kinematografii, obrazovému ponímaniu filmov a vyjadreniu emócií gestami a mimikou tváre. Presne taký je aj Biely šejk, ukazujúci v zhypnotizovane naivne obdivných výrazoch tváre manželky, kam vedie nekritický obdiv k hrdinom romantických a dobrodružných príbehov. Ich mimoriadne vlastnosti si fanúšičky fabulujú v závislosti na miere nespokojnosti vlastného partnerského života. Vyplašená tvár manžela, držiaceho sa dovtedy starostlivo pripravených plánov a majetníckeho poňatia ženy, odráža nepochopenie situácie. Prehliadal to, čo partnerku trápi. Tá namiesto otvorenej sťažnosti si nespokojnosti uzatvorila do fikčných svetov a dopisovania si s ideálom. Od takto skrývaných tajomstiev k náhlemu úniku za prvým fešným objektom už ďaleko nebýva. Manželka sa utieka k vybájenému hrdinovi. Následne zhreší i manžel, odchádzajúci nočným Rímom v sprievode prítulnej dámy. Peripetie sa zdarne podarí uhrať, rozjatrené emócie sa tíšia. Koniec smeruje k očiste vierou: nech ste zhrešili akokoľvek, po spovedi u sv. Otca bude všetko odpustené. Ironické podtóny, účelné prehrávanie a svižný dej bez feérických prvkov, typických pre neskoršiu Felliniho tvorbu, poskytli príjemný divácky zážitok. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Docela příjemná komedie. Sice je spíš úsměvná než aby se u ní člověk smál nahlas, ale pobavit to dokáže, zaujmout docela taky a hlavně to není trapné. Takže proč ne, navíc kameru ten film má naprosto skvělou. Ano, příběh je na Felliniho dost jednoduchý (ale je to komedie, tak co chcete), mohlo to být kratší a některé herecké výkony nejsou zrovna dobré (třeba Leopoldo Trieste má dost mizerné mimické schopnosti a často se tváří, jako kdyby hrál v nějakém průměrném němém filmu), ale jinak se mi Bílý šejk celkem líbil. Slabé 4* ()

GilEstel 

všechny recenze uživatele

Příjemná podívaná na ještě ne zcela rozvinutý režijní rukopis Felliniho. Již zde můžeme sledovat zjevné náznaky kritiky přežívajícího puritánství italské společnosti, která provází silně další Felliniho tvorbu. Kult osobnosti imaginárního hrdiny Bílého šejka přivede mladou dívku Wandu na scestí. V momentě, kdy prohlédne pravou podstatu věci a pochopí, že je oklamána, nedokáže se již bez následků vrátit k manželovi. Ačkoli se vlastně nic nestalo, společenská dogmata jí místo šťastného návratu donutí až k pokusu o sebevraždu. Její manžel, ač milující a dobrosrdečný slaboch, je ztělesněním právě těch starých hodnot, které dohnaly Wandu k psychickému zhroucení. Vše je podáno s humornou nadsázkou karikatury postav i děje. Film je velmi snadno uchopitelný a proto může být celkovým vyzněním přijatelnější pro širší publikum než pozdější Felliniho filmy. Škoda, že je tento snímek v širším povědomí společnosti poněkud zapomenutý. V nabídce moderních romantických komedií je to velký nadstandard. 70% ()

Galerie (53)

Zajímavosti (2)

  • Prostitutku Cabirii, která otírá Ivanovi (Leopoldo Trieste) slzy, si zahrála Giulietta Masina. O pět let později ji Fellini obsadil do stejnojmenné role ve snímku Cabiriiny noci. ((mOnkey))

Reklama

Reklama