Kamera:
Charles F. WheelerHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Martin Balsam, Só Jamamura, Joseph Cotten, Tacuja Mihaši, E.G. Marshall, James Whitmore, Jason Robards, Wesley Addy, Frank Aletter, Leon Ames (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Svého nepřítele nikdy nepodceňuj! Tora! Tora! Tora! – tak zní japonský signál k útoku na nepřítele. Stejnojmenný slavný americko-japonský válečný velkofilm vypráví o jedné ze zlomových událostí druhé světové války, útoku Japonců na americký přístav Pearl Harbor na Havajských ostrovech v roce 1941 a přibližuje události, které k němu vedly. Zatímco japonská vláda a vojenské velení pečlivě připravují svůj útok, jenž má ochromit protivníka, vláda USA, představitelé její diplomacie i nejvyšší válečná generalita tuto možnost zcela ignorují. Přitom námořní kontrarozvědka má zprávy o utajovaných zvýšených vojenských aktivitách Japonců a blížícím se nebezpečí. Také některé důležité signály zachycené radarem zůstávají bez patřičného povšimnutí, stejně jako přítomnost japonské ponorky v mořském prostoru blízko Pearl Harboru. A najednou přichází okázalý a zdrcující úder japonské armády... Režisérem filmu byl známý americký filmař Richard Fleischer (Fantastická cesta, Bostonský případ, 20 000 mil pod mořem, Ničitel Conan), v mimořádně náročné mezinárodní koprodukci pak japonské sekvence realizovali filmaři Tošio Masuda a Kindži Fukasaku. Tvůrci se důsledně drží historických pramenů, čemuž jsou přizpůsobeny i charaktery postav a scénář. Drama, které patří mezi nejlepší válečné historické tituly, zaujme na svou dobu ohromující výpravou, realističností akcí a stále strhujícími leteckými bitvami. Snímek získal Oscara za vynikající filmové triky (A. D. Flowers a L. B. Abbott). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (165)
Je to válečný film o napadení Pearl Harboru Japonci a tím vtažení SPOJENÝCH STÁTŮ do 2.svět.války. Film vypráví více s pohledu Japonců, ale o to je zajímavější. Vynikající jap.herec So JAMAMURA poukazuje na skutečnost, že i mezi nimi byli "lidé" a že měli cit i se statečnými nepřátelskými chlapci. Válka je ovšem válka. Ta nezná slitování na žádné straně. Utkvěl mi hluboko v myslí výrok admirála Jamamota : " Obávám se, že jsme tímto útokem na Pearl Harbor probudili spícího obra." ()
Nie je veľa filmov o tomto klasickom útoku zo siedmeho decembra roku 1941, ak nepočítam naozaj „skvostný veľkofilm” PEARL HARBOR režiséra Michaela Baya z roku 2001 na 60. výročie. Namiesto toho radšej odporúčam túto klasiku z roku 1970, keď dominoval iný veľkofilm PATTON, ktorý úplne prevalcoval Tora ! Tora ! Tora ! ako oscarovo, tak ale aj finančne. Domácemu publiku sa skrátka nechcú čítať titulky, lebo film sa venuje tejto udalosti z japonskej / americkej strany, samotný útok je prevedený nadmieru autenticky, 2 / 3 sa venujú práve myšlienke a následnému spracovaniu myšlienok, keď sa odhodlali na napadnutie, ale mali informácie, že sa chystajú Japonci zaútočiť, tak to vidím ako účelové z americkej strany pre okamžitú zámienku vstúpenia Spojených štátov amerických do VOJNY, aby mohli o čosi neskôr vyskúšať atómovú bombu. Najlepšie sú pasáže z japonskej strany s dvojicou japonských režisérov s vynikajúcimi hercami a kamerou, najsilnejšia časť je určite TU, americká síce v ničom nezaostáva, ale sledovať benevolentných ľudí je pre mňa ubijajúce ! Naozaj pasia je sledovať japonskú aktivitu, keď chceli bombardovať ďalšie ciele, ale bolo im to zamietnuté ! Film sa neprikláňa ani k jednej strane, skôr si dáva záležať, aby zachytil miesto a čas takmer do detailov ako sa to všetko udialo, keď to naberá na obrátkach, vyvrcholenie je v poslednej tretine, ale samotné naplánovanie nemá skrátka žiadnu chybu... ? ()
"Slavný americký válečný velkofilm" a šel úplně mimo mě. To, že děj je v tomto typu filmů vždycky rozdělen na nudný uvozující začátek a následný průběh vojenských příprav či nepříprav a na konci se ve dvaceti akčních minutách všichni rozemelou na kaši, to mi nevadí a taky jsem to čekal. Jenže tentokrát mi to nesedělo. Možná to je i tím dabingem (v průměru všechny postavy měly hlasy tak o třicet let mladší, než byly samy - dabing Čt z 2006), nebo tím, že už jsem přeci jen válečných filmů viděl víc a tak mě ty jejich klišé, kdy se proti možnosti odhalit předem japonskou invazi nepostavil jenom Osud, ale i Satan a Bůh v přátelském objetí, kdy je jeden člověk uvědomělý, jenže mu házejí pod nohy příliš klacků, nikdo mu nevěří, všichni velitelé jsou o nejmíň jednu hodnost výš, než na jakou mají schopnosti a veškeré pozorování je vyhodnoceno naprosto opačně a špatně, než jak by mělo... To je na mě přeci jen příliš. Rozdělení na japonský a americký tvůrčí tým bylo podlě mě výtečné řešení, protože ta japonská část je oproti té americké mnohem lepší, skutečnější a i herecky přesvědčivější. A tak se mé díky za tento film obracejí pouze směrem k východu a k japonským režisérům a hercům, ale i tam mám výhrady, i když spíš dle scénáře. To si vážně nemohli odpustit tu pitomou, propagandistickou větu o buzení spících obrů? Ještě bych měl malou vsuvku k tomu označení zákeřný útok. Kurva když chci na někoho zaútočit překvapivě, mám mu poslat rekomando do vlastních rukou týden předem? ()
Na téma Pearl Harboru dělám ročníkovou práci a musím uznat, že tohle zpracování je mnohem lepší než Bayův velkofilm. Dozvíte se o důvodech, které vedly k útoku a amerických chybách a všechno to je mnohem realističtější. Útok je zatraceně dobře natočen a je zajímavé ho pororvnávat s Bayovým spektáklem. ()
Je zajímavé, že dvě země, které v době konfliktu stály proti sobě, tedy USA a japonské císařství byly s to sednout za stůl, či se postavit za kameru a natočit film o téhle neblahé kapitole svých dějin.Ani jedna země nemá být nač hrdá.Je to celé ostudné, a sice jak ze strany agresora, tak ze strany toho, kdo byl napaden.Je jistě komplikované udržet v plné pohotovosti celou flotilu lodí a hlavně ohromné množství lidí, ale jestliže mám zprávy od rozvědky, tak je jistě nutné dělat něco jiného, než američtí velitelé různých stupňů v Pearl Harbor dělali.Ale to už je pasé.Film je jistě dobrou výpovědí o události, která zásadně změnila běh 2.svétové války.Technicky jsou bojové scény udělány podle mého názoru dobře.Ty počítačové hrátky u remaku na mne příliš nepůsobily. Srdcervoucí cajdákovité scény nejdříve na obloze s ženskou ve stíhačce, poté ve skladu padáků jsou ohavné.Tenhle film z r.70 vysoko převyšuje svůj remake. Tak si říkám, že bychom mohli spolu s Němci, Francouzi, Italy a Angličany natočit cosi o tom, co předcházelo dohodě v Mnichově. ()
Galerie (52)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (29)
- Citát o vzbuzení spícího obra Yamamoto nikdy z úst nevypustil. (Kulmon)
- Pro film bylo postaveno několik dřevěných replik lodí ve skutečné velikosti. Japonci postavili od čáry ponoru nahoru bitevní loď Nagato a letovou palubu a můstek letadlové lodi Akagi. Američané postavili bitevní loď USS Arizona. (tomalakis)
- Replika Akagi byla postavena s lodním ostrovem klasicky na pravé straně. Jenže skutečná loď ho měla nezvykle na levoboku. Japonci to samozřejmě věděli, ale Američané ještě předtím natočili úvodní pasáž, kde při pohledu z dálky Akagi hrála americká letadlovka a ta měla můstek na pravoboku. Takže se museli podřídit. (Marthas85)
Reklama