Obsahy(2)
Z největší skládky odpadů na světě přichází neuvěřitelně pravdivý příběh známého newyorského umělce a skupiny catadores (mrchožrouti). Film, jehož natáčení trvalo téměř tři roky, sleduje známého umělce Vika Munize na jeho cestě z Brooklynu do rodné Brazílie, konkrétně na největší skládku odpadů na světě Jardim Gramacho, který se nachází na okraji Rio de Janeira. Právě tam vznikly fotografie eklektické skupiny Catadores (mrchožrouti) - samozvaných sběračů recyklovatelných materiálů. Munizovým počátečním cílem bylo namalovat Catadory s odpadky, nicméně následná spolupráce ho inspirovala k fotografickým obrazům z odpadků, které odhalují jejich důstojnost i zoufalství.
Režisérka Lucy Walker a spolurežiséři Joao Jardim a Karen Harley měli úzký přístup k celénu procesu tvorby a na konci nabízejí strhující důkaz transformační síly umění a alchymie lidského ducha.
(HBO Europe)
Videa (1)
Recenze (18)
Po dokoukání Waste Land jsem vzal krabičku s kostma od kuřete vedle počítače, dopitou láhev koly a plastovou tašku a hodil jsem to všechno do jednoho koše, který jsem následně odnesl do směsného odpadu u nás na dvoře. To je jasným důkazem, že dokument ve své funkci selhal. Jinak tenhle počin zaujme tak maximálně kvalitou prostředků, kterými byl pořízen, jinak je to extrémně melodramatický, k hlavnímu aktérovi trapně adorační a cílený na new age měšťácký publikum s naivní představou, že moderní umění má svou hodnotu, protože dokáže změnit zavedené postupy. Pokud bych na tuhle teorii přistoupil (tedy kombinaci jisté estetiky se snahou o společenskou transformaci) je atomová bomba v Hirošimě tím největším dílem na poli modern artu. ()
Ze začátku to vypadá jako nuda, ale vyklube se z toho nápaditý a velmi lidský dokument, který má ducha a poselství. Ani autor projektu předem netušil jaký dopad bude mít jeho počínání na Catadores, obyvatele obrovské skládky odpadů v Brazílii, kteří se živí tříděním odpadu. Vik Muniz si vybral několik lidí, z nichž každý má nějaký životní přïběh, jež ho přivedl na skládku, na okraj společnosti. Společně pak všichni pracují na výtvarných dílech na něž použijí materiál z odpadu. Každe dílo má svůj příběh, jedinečného člověka, jež je spjat se skládkou a s odpadem, z nejž je dílo vytvořeno. Sbírka fotografických obrazů slavila nevídaný úspěch a všem zúčastněným změnila nějakým způsobem život i pohled na život. Je nádherné vidět lidi, kteří se s životem perou statečně i přes nepřízeň osudu a daří se jim to a také potěší lidé, jež mají nevšední nápady, jimiž mění svět a náš pohled na svět a současně pomáhají. Nápad je neobvyklý a bláznivý, ale výsledek je ohromující a dojemný až k slzám. ()
Téměř celou dobu jsem si musel sám pro sebe obhajovat, proč koukám na 90 minutový film, který má námět tak na deset. Ale závěrečná půlhodina je obdivuhodná a staví předešlou postupnou práci do kompletně nového, impozantního světla. Už se nejedná o levnou ekologickou agitku (pohled na největší skládku na světě v Riu je přesto obdivuhodný), poctivě vybudované postavy dostanou hloubku, smysl. Určitě překvapení, které sice vedle Banksyho pozastavení nad uměním Exit Through the Gift Shop ztrácí, ale přesto stojí za pozornost. 70 % ()
Výborný dokument a přesně podle mých představ, protože ačkoliv je o drsném tématu, vyznění je pozitivní. Není to upozorňování na problémy této planety a to, v jaké mizérii někteří její obyvatelé žijí, byť to film říká zcela jasně a bez (recyklovaného) obalu, ale obsahuje naději i náměty, jak lze změny dosáhnout. Spojení sociální tématiky s uměním mi vůbec velmi imponuje a i výsledné fotografie jsou esteticky působivý a styl pozoruhodný. Oceňuji, že nám ukázali i morální dilemata tvůrců, že to byla autobiografie umělce stejně jako sběračů. ()
Príbeh o týpkovi, umelcovi, ktorý zmenil život pár ľuďom, upozornil na určité problémy, no nezmenil ich v podstate, akurát to celé funguje vrámci určitého systému ako také Modré z neba, čo bol jeden charitatívny slovenský program pre tých, čo nevedia. Ako celok pre mňa ale nuda pozerať na taký dokument takú dobu. ()
Galerie (18)
Photo © Festival Jeden svět
Zajímavosti (1)
- Film získal Cenu divákov v Sundance a na Berlinale cenu Amnesty International a Cenu divákov v sekcii Panorama. [Zdroj: Artfilm] (imro)
Reklama