Scénář:
Jeff NathansonKamera:
Paul CameronHudba:
Geoff ZanelliHrají:
Johnny Depp, Javier Bardem, Brenton Thwaites, Kaya Scodelario, Kevin McNally, Golshifteh Farahani, David Wenham, Stephen Graham, Geoffrey Rush (více)VOD (4)
Obsahy(1)
V dalším pokračování svých fantastických dobrodružství se kapitán Jack, ke kterému se štěstěna opět jednou nemilosrdně obrátila zády, ocitá tváří v tvář bandě smrtících pirátských duchů pod vedením strašlivého kapitána Salazara (Javier Bardem), kterým se podařilo uniknout z Ďáblova trojúhelníku a jejichž jedinou touhou je připravit o život každého piráta - a zejména Jacka. Jackovou jedinou nadějí na přežití je bájný Poseidonův trojzubec, ale pokud má mít šanci ho nalézt, musí přesvědčit ke spolupráci Carinu Smythovou (Kaya Scodelario), geniální a krásnou astronomku, a Henryho (Brenton Thwaites), tvrdohlavého mladého námořníka a člena královského námořnictva. Jedině s jejich pomocí má kapitán Jack, svírající v rukách pevně kormidelní kolo Umírajícího racka, své zoufale nicotné a zchátralé lodi, naději nejen zvrátit nepřízeň osudu, se kterou se poslední dobou potýkal, ale také zachránit si život ve střetu s nejmocnějším a nejděsivějším protivníkem, jakému byl kdy nucen čelit. (Falcon)
(více)Videa (10)
Recenze (934)
Po opětovném shlédnutí upravuji hodnocení, to však nic nemění na tom, že jsou to ti nejhorší piráti. Má to sice i své světlé a humorné chvilky, ale nepřátelé Jacka jsou prostě příliš silní a prakticky se s nimi nedá vůbec bojovat a to neuvěřitelně kazí celkoví dojem. Neříkám, že nepřátelé v předchozích dílech nebyli silní, ale ti byli pouze nesmrtelní, ale tohle už je moc. 60% za ty efekty a tu komedii. ()
Unavena umělostí a chtěností "Na vlnách podivna" jsem ani nepředpokládala, že bych se plánovala podívat Salazarovu pomstu a tak jsem si o filmu nic nezjišťovala ani nečetla. To vedlo k tomu, že když jsem tedy film prakticky omylem spatřila, byla jsem celkem překvapená a v rámci možností i pobavená. Největší trable pro mou shovívavost způsobují slizké snahy scénáře vyždímat co nejvíc "sparrowovského" humoru přeskakováním hranice do trapnosti a zpátky. Jaká depka to ale je, když v sobě film má cool věci jako piráta, kterému vlají vlasy ve vzduchu jako ve vodě, nebo Barbossovu opulentní "zlatá kostnice" loď, ale protože je to chtěný producentský výpotek za zenitem diváckého zájmu a kvůli tomu přecpaný desítkami dalších atrakcí ve snaze se přece jenom zalíbit a vydělat, tak nebude cítit svěžestí, ani kdyby se na hlavu postavil. (Nejsem si jistá, jestli ta poslední věta dává gramatický smysl, ale pokud ne, tak alespoň vystihne ten všeobjímající zmatek.) ()
Měl jsem po pátém dílu Pirátů z Karibiku poměrně rozporuplné pocity. Na jedné straně je jeden z nejlepších příběhů celé série a na straně druhé je málo vtipu a zábavných scén a hlavně naprosto zbytečné linka Orlanda s Keirou, kteří se ve filmu ukázali snad jenom proto, abychom na ně nikdy už nezapomněli. Ve výsledku jsem ale pátý díl zhodnotil jako rozhodně lepší, nežli třetí a čtvrtý. Příběh je pořád tak strašně silná složka, že je škoda jí opomenout. Javier Bardem se tu předvedl a naprosto perfektně mu sekundoval Geoffrey Rush. Johnny tu pro změnu opět absolutně přehrával, ale lepší to s ním už asi nebude. Parta mladých je tu pak spíš na záskok za statické postavičky, ale snést se ve výsledku víceméně i daly. Pokud ale Piráty máte rádi, tak neváhejte. Najde se tu pár geniálních scén, na které moc rádi budete vzpomínat. Pokud například zmíním scénu s gilotinou, tak mi určitě každý dá za pravdu. Celkově musím dodat, že jsem rád, jak Piráti kvalitně pokročili od posledních dílů. Mají své mouchy, ale nakonec jim je rádi odpustíte. ()
Pátá pirátská plavba recykluje vše, co máme na této sérii rádi. Živé-nemrtvé, nesmrtelné grimasy Jacka Sparrowa, příběh plný ztřeštěné akce, lásky i dobrodružství, tajuplné artefakty, atd. Začátek snímku je díky malému prostoru pro Orlanda Blooma chytlavý a naláká diváky do dalších minut. Scéna, jež se potom rozehraje ohledně vyloupení banky zavání spíše trapností, avšak následující popravčí pasáž je v podstatě zdařilá a jistě fanouškům utkví v paměti, zejména díky gilotině a Jackovi. Obecně lze říct, že nejnovější piráti nabízí dobrou akci, zdařilý humor, ale tentokrát se o něj moc nestará hlavní pirátská postava, tedy Sparrow. Jeho glosy jsou spíše trapné a málo platné, Johnny Depp tentokrát chvílemi nudí tím, jak moc se snaží, jak přehrává. Když si k tomu přimyslíme, jak nákladný osobní život vede a v jak tíživé je finanční situaci, nemůžeme za jeho gesty, grimasami a hláškami vidět nic jiného, než těžké rubání dolarů. Ale to je jedno... každý se nějak musí živit. Nejdůležitější je, že páté pokračování slavné ságy se povedlo a je určitě o "fous" lepší než 4. díl a o dva "fousy" lepší než trojka. Svůj podíl na tom má určitě i záporňák Salazar v podání Javiera Bardema, avšak je na zvážení každého diváka, zda je tato postava vskutku záporná?! Příběh je sám o sobě rozhodně povedený a byť nedosahuje kvality prvního i druhého dílu, může se zařadit mezi to nejlepší, co celá série dosud přinesla. Líbila se mi také finální velko-scéna, v níž se rozevřelo moře. Připomnělo mi to staré dobré velescény z původní trilogie, např. maelström v trojce. Barbossa byl tradičně dobrý, svůj prostor využil až do samého konce a připravil si pro nás nejedno překvapení. Ostatní vedlejší postavy ztvárnily přesně to, co bylo záhodno. Na závěr musím konstatovat, že být toto definitivně poslední díl, nebylo by to vůbec špatné zakončení, neboť se konečně uzavřel i příběh Orlanda a Keiry, tedy postav, které řada fanoušků postrádala v čtvrté části. Suma sumárum jsem dostal asi tolik, kolik jsem očekával (nebo neočekával), nejsem rozhodně zklamaný a svůj účel tento počin splnil - zdařilá oddechovka, u níž vypnete mozek (byť s některými historickými nepřesnostmi to vypínání není zcela snadné). Nedostatkem se pak může pouze jevit menší výskyt slavné ústřední pirátské melodie, která k Jacku Sparrowovi neodmyslitelně patří. Drobný nedostatek: V zápisníku, který má Carina a jenž byl údajně sepsán Galileo Galileem si můžeme v jedné scéně všimnout, že je na titulní straně (jestli si teď dobře vzpomínám) označena anglickými slovy, což je ovšem dosti nepravděpodobné, chceme-li být historicky korektní. Galileo by jistě použil italštinu či latinu, avšak to je pouze detail. :) ()
Klidně prozradím, že nám tvůrci na závěr přichystali sešněrování s původní trilogií. Salazarova pomsta je o něco lepší než Na vlnách podivna a to hlavně z důvodu, že noví režiséři mají moře daleko lépe v oku a také se zde dočkáme i dvou (svatba a trezor) solidně vtipných scén. Vyjádřit se k tomu ostatnímu znamená, že zde probíhá jistá zápletka s kletbou, kterou může zlomit jen Trojzubec. O toto prolomení má zájem jistý Salazar a k tomu potřebuje Jackův kompas. Když jsem psal o sešněrování s původními díly, tak zde kromě malinko méně otravného Sparrowa hrají dcera jistého piráta a od Willa Turnera kluk. Zkrátka a dobře, jedná se o 5. díl a už je hodně znát, že nápady došly. Zamotávají se tedy rodinné vazby, oživují se mrtví a ruší se veškeré kletby, aby příště mohly vzniknout kletby pro změnu nové. Osobně už další pirátské dobrodrůžo nepotřebuju. Těch digitálních efektů je totiž už na mě prostě moc. 50% ()
Galerie (197)
Photo © Walt Disney Studios
Zajímavosti (51)
- Dvě useknuté hlavy, kterých si Jack Sparrow (Johnny Depp) všímá v koši pod gilotinou, mají tváře režisérské dvojice Joachima Rønninga a Espena Sandberga. (IlMagnifico)
- Reálne kostýmy hercov veľakrát nevyzerali tak dobre, aby sa dali použiť vo finálnom zábere. V Moving Picture Company museli získať presné dáta o všetkých pohyboch, aby na hercov mohli nalepiť svoje vlastné digitálne kostýmy, ktoré sa viac blížili predstave režisérskej dvojky Joachim Rønning a Espen Sandberg. To vyústilo v dlhé hodiny rotoscopingu (políčko po políčku kopírovania každého pohybu viditeľného na natočenom zábere) každej časti nakrúcaných tiel. Akonáhle boli tieto dáta úspešne získané, mohli na ne 3D tvorcovia prilepiť svoje simulácie oblečenia a účesov. (classic)
- Ve 22. minutě, kdy Jack Sparrow (Johnny Depp) naskočí na ujíždějící banku, nejsou před bankou koně, kteří ji ve zbytku scén táhnou. Banka tak uhání skrze městskou bránu sama. (Fary)
Reklama