Režie:
John FordScénář:
Frank S. NugentKamera:
Winton C. HochHudba:
Max SteinerHrají:
John Wayne, Jeffrey Hunter, Vera Miles, Ward Bond, Natalie Wood, John Qualen, Olive Carey, Henry Brandon, Ken Curtis, Harry Carey Jr., Antonio Moreno (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Pátrání po unesené dívce se stává životní posedlostí... Americký western Stopaři (1956) je u nás méně známým dílem, a přece se jedná o jeden z nejlepších snímků tohoto divácky velmi oblíbeného žánru. Příběh Ethana Edwardse (jedna z nejlepších rolí Johna Waynea), který stráví několik let neúnavným pátráním po malé neteři unesené Komanči, nebyl v době svého vzniku plně doceněn (nemá např. jedinou nominaci na Oscara!!) a zaslouženého uznání se dočkal až s časovým odstupem. V sedmdesátých letech se jeho motivy objevily v tak různorodých snímcích, jako např. Lucasovy Hvězdné války či Scorseseho Taxikář. Hlavní hrdina je v podstatě zatvrzelým rasistou, který nechce svoji příbuznou zachránit, ale zabít za to, že se stala indiánskou squaw. Jeho nenávist k indiánům je silnější než pud sebezáchovy a projevuje se např. nesmyslným vybíjením bizonů, kteří jsou hlavní obživou indiánských kmenů. Snímek natočil klasik světové kinematografie John Ford (1894–1973), jediný tvůrce, který má na svém kontě čtyři Oscary za režii (Denunciant, Hrozny hněvu, Bylo jednou zelené údolí, Tichý muž). I když žádnou ze zlatých sošek nedostal za některý ze svých westernů, je považován právě v tomto žánru za nepřekonatelného mistra. Většina jeho westernů vznikla v krásných exteriérech Údolí monumentů (Monument Valley) na pomezí států Utah, Arizona a Nevada a Stopaři nejsou v tomto ohledu výjimkou. Působivou majestátnost krajiny doplňuje příběh s až antickým tragickým podtónem. Zatrpklý vyděděnec Ethan nemá žádnou rodinu a jak sám v úvodu filmu přijíždí na ranč svého bratra, tak na jeho konci zase odjíždí do neznáma jako poutník odsouzený k věčnému bloudění. V hereckém obsazení filmu ještě zaujme tehdy nastupující hvězda nové generace Jeffrey Hunter v úloze mladého Martina, který Ethana při jeho pátrání doprovází, a stálý představitel Fordových snímků Ward Bond jako reverend Clayton. Postavu unesené Debbie vytvořily sestry Lana a Natalie Woodovy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (180)
Nemilé překvapení. Rozvleklý film plný podivných postav, které se chovají spíš jako karikatury (dement Mose se svojí houpací židlí, naivně zamilovaná Laurie, imbecilně oddaná indiánka Look atd.). Vyloženě groteskní momenty, které měly diváka asi pobavit (bitka na svatbě, nervozní voják tasící šavli) mne naprosto míjely. Přitom ten příběh nebyl špatný....jen měl být podán o dost věrohodněji a zajímavěji. Kromě vyvarování se nejen výše uvedených trapností se také měl více věnovat / vysvětlit tu ohromnou zahořklost a zatrpklost hlavního hrdiny. Otázkou je, jestli by plastičtější postavu toporný John Wayne vůbec uměl zahrát. Glorifikace tohoto průměrného herce mi nikdy nešla do hlavy. No nic...celkově jde o slabý průměr. Pozice tohoto filmu v TOP 250 na IMDB je totální úlet. Na dějově a charakterově propracované klasiky od Leoneho nebo jiný Fordův western Man Who Shot Liberty Valance tento snímek absolutně nemá. ()
Výborný čistokrevný western, který kombinuje osvědčené motivy ze zlaté žánrové éry před nástupem Sergia Leoneho s nadčasovým příběhem o neoblomné touze po pomstě a uchování rodinné cti. Ford režíruje své vrcholné dílo s pedantskou přesností a na celé obrovské vyprávěcí ploše, od nostalgického Monument Valley po nehostinné zasněžené pláně, od humoru a řady ztřeštěných charakterů až po chladnokrevnou zarputilost Wayneova Edwardse, se mu daří servírovat až nečekaně komplexní, stylově nasnímaný a emocionálně pestrý westernový zážitek. Našlo by se samozřejmě pár nedostatků, dialogy již působí hodně omšele a vyvrcholení naprosto postrádá Leoneho nezaměnitelný atmosférický náboj, ale jako klasika jednoho specifického filmového odvětví, kde (bílá) spravedlnost vítězí a (rudé) zlo padne pod sprškou bleskových koltů, fungují Stopaři i dnes velice poctivě. A kdo navíc pochybuje o hereckých kvalitách legendárního Johna Waynea, tak právě tenhle film ho zcela vyvede z omylu... 80% ()
Stopaři rozhodně patří mezi klasiku westernového žánru. Já osobně nejsem zapřisáhlý fanoušek Johna Waynea ani žánrové tvorby režisérů Johna Forda či Howarda Hawkse. Vždy jsem dával přednost spíše italskému westernu z režie Sergia Leoneho apod. Zpětně je ovšem dobré si uvědomit, že Leoneho (a dalších) westerny by pravděpodobně vůbec nevznikly, nebýt těchto klasických děl americké kinematografie. Stopaři jsou v mnoha ohledech zásadní film. John Wayne zde nehraje hrdinu v pravém slova smyslu (navíc je dokonce rasista), který pátrá po své indiány unesené neteři. Celý film se odehrává v dlouhém časovém intervalu, což není v rámci žánru zrovna běžné. Dohromady je nicméně vše utkáno tak mistrovsky, že Stopaři nedají ani na okamžik vydechnout. Jistě, některé momenty dnes působí fádně až směšně. To ale zůstává zcela v souladu s dobou vzniku tohoto díla (1956) a tehdejší vývojové fáze kinematografie a jejích jazykových prostředků. Vynikající western, který po právu inspiroval desítky dalších tvůrců. Moc milé překvapení! ()
Fordovo vizuální vidění divokého západu v tomto filmu dosáhlo svého vrcholu, ale bohužel se ani zde místy nezbavil biedermeierovského figurkaření a plytkého humoru. To ovšem nic nemění na tom, že v těch okamžicích, kde zmíněné nešvary nejsou přítomny a příběh se posune do vážné roviny, se jedná o naprosto vynikající podívanou, která je nezpochybnitelným etalonem všech ostatních westernů. Waynovo charisma tu září v plné sile a se vší úctou k drsným pistolníkům Sergia Leoneho musím konstatovat, že Ethanu Edwardsovi nesahají ani po kotníky jeho zaprášených bot. Nádherný film. ()
Tomuhle říkám Western s velkým W. Žádný sladký divoký západ plný romantické krajiny a gentlemanských kaubojů, ale špinavá realita v krvavé zemi indiánů. Johny Wayne je ve Stopařích naprosto bezchybný a společně s Johnyem Fordem vytvořil jeden z nejlepších westernů, který se může směle postavit čelem všem klasickým, u nás známějším, bratříčkům. Let's go home, Debbie. ()
Galerie (114)
Zajímavosti (61)
- John Ford vždy dbal na to, aby do rolí indiánov boli obsadení skutoční rodení indiáni. Kmeň Navajo mu dal prezývku "Tall Leader" (Vysoký vodca). (Real Tom Hardy)
- Prvý film, ktorý sa marketoval prd vydaním v televízii prostredníctvom vlastného making of. (Real Tom Hardy)
- John Wayne našiel Beulah Archulettu (Look) plakať počas natáčania scén. Keď sa jej opýtal, prečo plače, povedala, že kvôli natáčaniu nestihne svadbu svojho syna. Wayne zastavil celú produkciu a Beulah posial lietadlom na pár dní do Kalifornie na svadbu. (Real Tom Hardy)
Reklama