Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Partia šoférov platených podľa výkonu zápasí s tvrdou robotou vo veľkom kameňolome, kdesi, kde líšky dávajú dobrú noc. Do kolektívu predáka Petra Hoťku zvaného Maco (Karol Machata) nastupuje nový pracovník Marek Orban (Vlado Müller). Vo svojom vnútri je to hlboko morálny človek, hoci ho podmienečne odsúdili za ublíženie na zdraví. Zbil totiž milenca svojej ženy (Elena Zvaríková-Pappová), ktorému musí navyše splácať odškodné. Marek to pred ostatnými členmi party tají, lebo sa hanbí. Maco z priateľstvo voči Markovi pripisuje partii neexistujúce fúry, čo sa, samozrejme, prevalí. Kolektív však napokon ukáže svoju silu a dodatočne odpracuje nezaslúženú odmenu. V ťažkej životnej chvíli práve medzi chlapmi Marek nájde svoju skutočnú rodinu, pretože jeho nestála žena ho znovu podvádza.. Téma pracovného hrdinstva sa v uvoľnenej atmosfére 60. rokov celkom stratila. Až snímka Dosť dobrí chlapi scenáristu Jána Soloviča (mimochodom, scenár ležal v dramaturgii nepovšimnutý sedem rokov) a režiséra Jozefa Režuchu nadviazala na túto líniu a zároveň predznačila normalizačné hodnotové smerovanie desaťročia. Tézovitosť snímky spočíva najmä v tom, že zlyhávanie spoločnosti sa interpretuje ako zlyhanie jednotlivca, stačí iba šibnúť čarovným prútikom vzorného pracovného kolektívu, a labilný hrdina sa zázračne napraví. V snímke sa síce takmer nepolitizuje, ale práve skrytá ideologická reklama pravdivo pôsobiaceho životného príbehu sa stala pre normalizáciu ideálnym modelom nenápadnej prevýchovy občana. Napriek tomu však je snímka cenným príspevkom pre milovníkov slovenského hereckého umenia, ako ho predviedli také osobnosti ako Vlado Müller či Karol Machata. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (18)

Flego 

všechny recenze uživatele

Vďaka jednoduchej zápletke a morálneho aspektu sa partia šoférov, pozbieraných z rôznych sociálnych vrstiev ( muž s podmienkou, bývalý advokát, ktorého poznačila normalizácia, mladý sukničkár ... ) správajú ako dosť dobrí chlapi. V tomto je príbeh priamočiary, preto musím zdôrazniť záverečnú scénu s manželkou, ktorá ma potešila. Realistické zobrazenie scén, vhodné exteriéry prašných ciest a kameňolomu, skvelá Liškova hudba a hlavne trio hercov Müller - Machata - Tříska, ktorí na malej ploche dokázali vykresliť svoje charaktery dokonale, sú kladom filmu. Kontroverzne ( nehovorím, že zle ) na mňa pôsobili niektoré scény rozhovorov ústrednej dvojici Mareka a Maca, boli zvláštne nasnímané a vždy v inom prostredí, hoci sa jednalo o rovnakú tému rozhovoru. Slabšie 4 hviezdičky. ()

pyromantik 

všechny recenze uživatele

Podla mna vyborny film. Herecke vykony vsetkych posobia velmi prirodzene, moj oblubeny Vlado Muller je proste top. Pribeh ako taky je putavy, zaujimalo ma, ako to napokon vsetko dopadne. Liskova hudba dodala filmu spickovu atmosferu a grady. Skratka, retro jak vysite. V ramci zanru a doby davam rozhodne s kludnym svedomim plny pocet. ()

Reklama

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

I snímky o řidičích náklaďáků, buď na stavbě nebo v kamenolomu, patřili mezi tzv. výrobní filmy, mající v sobě nějakou moralizační výpověď. To patřilo například pro televizní snímek ´Noční jízda´ (1972) nebo ´Kdo hledá zlaté dno´ (1974). Ještě před těmito snímky vznikl tento slovenský, který se sice dobovou ideologii okatě snaží obejít, ale svou silnou moralizační výpověď nezapře. Příběh tedy odehrávající se někdy v 70 letech a ukazuje, jak silný může být pracovní kolektiv. Dnes jednoduše řečeno, jak si v partě dokáží vzájemně porozumět a pomoct si v životní nouzi. Taková námět, byť se zcela jinou problematikou, tvůrci použili už dříve, třeba ve snímku ´Na pochode sa vždy nespieva´ (1960), kde si  Vlado Müller zahrál také, byť ne hlavní postavu. Různé charaktery jsou tak předností, z nichž nejvíce vyčnívá Jan Tříska, samozřejmě do slovenštiny nadabovaný, v roli sígra a namyšlence v otázce pracovních úspěchů. Jeho prostřednictvím je tu krásný odkaz na francouzský snímek ´100 000 dolarů na slunci´ (1964), neboť je v jedné scéně přirovnáván k Jeanu-Paulovi Belmondovi, kterého Tříska před svou emigrací na Západ daboval a který ve zmiňovaném filmu hrál taktéž řidiče náklaďáku a vcelku charakterově podobnou roli. Kolektiv je tedy kolektiv a tímto se vyobrazuje silný příběh o vyrovnání se s minulostí vlastními silami, právě s jistým moralizačním aspektem, neboť nechtěná pomoc jednoho z party, mající k tomu své důvody, překročí hranici zákona, čímž je do toho zapleten i zbytek party, aniž by o to věděli. A jak se kdo k situaci postaví? Vlado Muller pojal svou postavu adekvátně a naprosto pevně už ve svých základech. Právě jeho postava se snaží vyrovnat se svým problémem sám, zodpovědně a bez pomoci. O tom ten příběh je. Ona výrobní sféra s náklaďáky jakožto prostředí, ve kterém se to celé odehrává, je po filmové stránce úžasná. Co záběr na T 138, to perla a ve svém smyslu i reklama na dovednosti takového stroje. Fanouškům Tatry musí při scéně přejezdu přes vodu plně naloženého srdce zaplesat. ˇDosť dobrý chlapi´ je dost dobrý film nejen svým námětem, ale i zpracováním. Na počátek politicky normalizačních 70. let docela tvůrčí zázrak. Škoda pozapomenutí snímku. Dnes už něco podobného nikdo nenatočí. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Tvůrci asi museli mít hodně rádi film 100 000 dolarů na slunci. Tohle je taková slovenská napodobenina. Sice Tříska neni Belmondo (přestože ve filmu několikrát zazní něco v tom smyslu, že je to úplnej Belmondo) a hajnej Horyna neni Lino Ventura a zápletka s nějakejma podvodem získanejma prémiema a odznakem "vzorný pracovník" taky neni zrovna kulervoucí, ale ve svý podstatě to je celkem dobrej film. Navíc je tam plno "akčních" záběrů na T 138 a na to já se vždycky rád podívám. ()

agassi68 

všechny recenze uživatele

Socializmus ako vyšitý, ale mňa schvátila nostalgia lebo taká istá tatrovka odvážala hlinu zo základov nášho rodinného domu stavaného práve v tých časoch. Šofér sa veľmi podobal na Müllera a zobral ma párkrát do kabíny ako 5 ročného frkana. Námet a scenár nič moc, no herectvo Třísku, Machatu či Müllera je nadčasové.. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (4)

  • Filmovalo sa v Borinke, Bratislave a Pezinku. (dyfur)
  • Hudební motiv filmu byl využit ještě jednou, jako ústřední melodie k seriálu Muž na radnici (od r. 1976) . (Robbi)

Reklama

Reklama