Reklama

Reklama

Sedm smrtelných hříchů

(seriál)
  • USA Seven Deadly Sins
Ukázka z filmu

Obsahy(1)

Na 3 DVD uvádíme: Pýcha, Závist, Obžerství, Smilstvo, Hněv, Lakomství, Lenost.

1. Pýcha  Dante Alighieri označil pýchu za nejhorší ze všech hříchů, neboť je hříchem samotného Satana. Zatímco Bible i řecký filosof Sokrates shodně pýchu zavrhli, staří Římané a Vikingové z ní učinili největší ctnost. Třebaže právě pýcha je považována za příčinu Satanova pádu, nejznámější příběh o osudu padlého anděla v Bibli nenajdeme. Kde tedy hledat kořeny tohoto hříchu?

2. Závist  Středověký filosof a světec Tomáš Akvinský prohlásil, že ti, kdož se provinili hříchem závisti, si libují v neštěstí druhých. Dante Alighieri popsal závistivce jako hříšníky, jejichž trestem jsou zašité oči, neboť se radovali z utrpení druhých. Závist byla a je prapůvodcem vražd, revolucí i pádu celých říší. Je možné, že by se v dnešním moderním světě, jemuž vládne dokonalý image, proměnila závist z hříchu ve ctnost?

3. Obžerství  O hříchu obžerství či nestřídmosti se Bible sice výslovně nezmiňuje, avšak již ve 4. století křesťané věřili, že přejídání by je mohlo přivést do pekla. V temném středověku byli teologové toho názoru, že existuje celkem sedm způsobů, jak se lidé mohou dopustit hříchu obžerství, včetně přejídání či požitkářství. V Božské komedii Dante líčí, že hříšnici jsou v pekle nuceni pojídat ropuchy a jinou havěť. Nestřídmost je považována za příčinu obezity a alkoholizmu a v boji proti tomuto hříchu byly a jsou využívány veškeré dostupné prostředky, náboženské půsty či prohibici nevyjímaje.

4. Smilstvo  Křesťanství vždy považovalo rozkoš za hřích, zatímco ve starověkém Řecku a Římě byla opěvována. Dějiny ovšem v tomto ohledu odhalily mnohá překvapení, včetně orgií gnostických křesťanů, puritánských zákonů zakazujících tělesnou lásku i vymítačů, kteří sváděli bitvu o lidské duše se smilným démonem jménem Ašmodaj. Moderní vědci jsou přesvědčeni, že rozkoš či smyslnost je dána spíše naší genetickou výbavou než svobodnou volbou. Mohou to ovšem dokázat?

5. Hněv   Hněv je hřích, jenž zabíjí. Záchvaty zuřivosti trpěl již prorok Mojžíš. Bájní spartští válečníci se před bitvou oddávali meditaci, aby se zbavili hněvu. Italský básník Dante Alighieri vyhradil v Božské komedii prchlivcům pátý z devíti kruhů pekla, v němž měli navěky rvát jeden druhému údy. Démonologové tvrdí, že hněv je ve skutečnosti stav, kdy se lidského těla zmocní démon Amon. Dnešní vědci zabývající se lidským mozkem jsou ovšem přesvědčeni, že emoci hněvu nalezli v mozkovém jádru zvaném amygdala. Má tedy hněv démonický, anebo ryze chemický původ?

6. Lakomství  Lakomství Bible odsuzuje jako hřích v desátém přikázání, v němž se praví: "Nebudeš závistivý ani chamtivý". Lakomství bylo považováno za hanebné již za biblických časů Mojžíše. Přesto stálo u zrodu mocných říší a bylo příčinou i jejich zkázy. Ač proti tomuto hříchu brojili všichni moudří mužové od Aristotela až po Ježíše, v 18. století ekonom Adam Smith dospěl k teorii, že samotný kapitalismus je v podstatě založen na lakomství. Dnes se mnohým jako hřích nejeví.

7. Lenost  Jednoduše řečeno, lenost je hříchem lenivých. Středověcí teologové byly toho názoru, že lenost může přivést člověka do pekla. Někteří vědci se ovšem domnívají, že lenost ve skutečnosti mohla být středověkou diagnózou pro klinickou depresi. Je to tedy hřích nebo nemoc? V dějinách byla lenost léčena mnoha způsoby. Ve starověkém Řecku používali lékaři léčivé rostliny, středověcí mniši předepisovali lenochům modlitby a půst a moderní medicína 20. století bojovala proti nedostatku elánu injekcemi s extraktem z kozích žláz. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Ukázka z filmu

Recenze (4)

Z0oMb3E 

všechny recenze uživatele

Zabaľte to! Všetci žijete v smrteľných hriechoch a pôjdete do pekla! Žite podľa sektárskych cností a spravte si peklo zo života! Pôjdete síce do neba, ale my budeme "pařiť" v undergrounde. Na siedmich smrteľných hriechoch je krásne to, že niesú spomenuté ani v biblii, pápeži si ich upravovali a prispôsobovali podľa seba a aj tak sa nimi nikdy neriadili. Pýcha, závisť, obžerstvo smilstvo, hnev, lakomosť a lenivosť sú všetko tie najlepšie pôžitky čo si môže aj chudoba dopriať, ale oni nám chcú zobrať aj tú poslednú radosť. Seriál mapujúci históriu zaraďovania jednotlivých špecialitiek do zoznamu a vysvetľovanie čo pod jednotlivé hriechy spadá vezme úsmev s fejsu nejednému aj neortodoxne zameranému sektárovi. Snaha o vedecké vysvetlenie, že hriechy sú ľudské a výsledkom evolúcie či prírodných procesov dáva svetielko nádeje na to, aby nebol dokument braný čisto z fundamentalistického hľadiska. Čiže ak budete čítať status od človeka, ktorý si na koncerte odbehol od prepašovaného piva zašukať šomrajúc že musí vstávať a závidel druhému, že bol s babou o tri minúty dlhšie, a tak mu po koncíku rozbil hubu, vedzte že ten má už vyhriate miestečko. ()

sator 

všechny recenze uživatele

Z mého hlediska účelové nesmysly zvlášť v interpretaci křesťanské doktríny.Lidem z pocitem viny se tak dobře vládne a o tom ví každý diktátor včetně Vatikánu... Zajímavější by bylo,podívat se na tyto fenomeny prizmatem moderní psychologie. O mnoho zajímavější je pohled Budhismu. Dokument se snaží hlavně jen strašit , prostě USA.................................................................. Rozpoznáme-li, že je mysl neohraničená, že prožívající, prožívané a prožitek od sebe nejsou v žádném případě odděleny, automaticky se objeví nerozlišující láska. Již nemůžeme sebe sama oddělovat od ostatních. Podíváme-li se přesně na to, co s námi dělají ostatní emoce, bude jasné, že když je prožíváme, přinášejí nám spíše nevýhody než výhody. Pokoušíme-li se skrze ulpívání zažít radost, často vidíme, že zdánlivě vnější svět prožíváme s neustálým zpožděním a všechno, co slibuje radost, mizí v prostoru, anebo to na konci přináší jen problémy, přičemž náš vnitřní klid ztrácíme někde cestou. Chceme-li skrze pýchu získat pocit vlastní ceny, je to jen na krátko. S pýchou jsme vlastně neustále příliš chladní a nemůžeme proto vůbec nic pořádně prožít. Pýcha slouží jen jako ochranný štít, aby nikdo neobjevil žádný náš pocit méněcennosti a stává se naším vězením. Ani závist a žárlivost nejsou lepší, vycházejí z vnitřní chudoby. Nepřejeme ostatním štěstí, které bychom sami rádi. Vše se stále zužuje, a to nepřidává na trvalosti žádnému vztahu, přátelství ani společenství. Hněv je nejsilnějším lupičem dobrých dojmů v našem podvědomí. V hněvu dochází k největšímu oddělování prožívajícího a prožitku, takže se pocity jednoty, lásky a neohroženosti objevují stále řidčeji a vzniká stále více strachu ze světa, od kterého jsme se sami oddělili. Také lhostejnost není žádným prostředkem k dosažení duševního míru. Protože když se nedíváme kolem, nemůžeme se nic naučit, ztuhlé představy nezmizí a naděláme mnoho chyb. ()

Reklama

Dr.dogous 

všechny recenze uživatele

Skvělý výlet do historie náboženství, konfrotace s novými vědeckými poznatky. Jak funguje hormon leptin v našem mozku, způsobuje "obžerství"? Smrtelný hřích. Soustava smrtelných hříchů vznika až ve XII století. Peklo bylo popsáno až v době renesance Dantem Aligierim v " Božské komedii". Jak funguje testosteron a dopamin ve vztahu k neřesti a prostopášnosti? Proč se snažila církev ovlvnit lidské pudy a chování? Něco je zodpovězeno, něco je jen naznačeno, něco nutno domyslet. Boj proti neřesti se vedl nesmlouvavě po celá staletí. 65% ()

Phoeniyx 

všechny recenze uživatele

Já se omlouvám ale tohle je neuvěřitelná kravina včera jsem na to koukal a abych byl objektivní zhlédnul jsem všech 7 částí. Je to hrozně náboženské a hrozná kravina všichni žijí ve hříších a nikdo se nikdy nebude řídit takovými nesmysly. A navíc to bylo opravdu hrubě a neuvěřitelně špatně natočeno. Nic méně hvězdičku si to zaslouží za hřích smilstvo ten jediný se mi líbil. ()

Galerie (6)

Reklama

Reklama