Reklama

Reklama

Eugéniové

  • Slovensko Eugéniovia (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Eugenika je pojem pro nauku, která byla kdysi učenci označována za něco více než vynález kola. Měla spasit lidstvo před vážnými genetickými zátěžemi. Svou kariéru s ní spojila řada vzdělanců vysokých akademických parametrů, kteří se rozhodli hodnotit, co je v přírodě trend lepší a co horší, co je krásné a co ošklivé, a co tedy je třeba podpořit a co evolučně přibrzdit. Po druhé světové válce byl pojem eugenismus téměř vymazán ze slovníků všech jazyků světa. Nacistická ideologie využila vědu pro selektivní kritéria dokonalého národa příští tisícileté říše. Ty horší likvidovala či zbavila práva na existenci ve svém prostoru, handicapované hubila, sedmdesát milionů obyvatel východní Evropy určila pro otrocké práce, třicet procent německého národa bylo třeba vyčistit. Ne politici, ale vědci určovali tato kritéria. Někteří dokonce v Praze. Připravovaný snímek využívá unikátních archivních materiálů, které produkovala ideologie lepšího zítřka. Tyto výtvarné i filmové archiválie zpracuje animátor Zdeněk Durdil ve fantaskní vizi budoucnosti, která se proměnila v masovou vraždu. Literární komentář upravuje spisovatel Patrik Ouředník převážně z textu své úspěšné publikace Europeana. Výsledkem má být nadčasové a velmi divácky populární zamyšlení nad hranicí vědy a pavědy v dnešním světě, v minulosti i zítra. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (26)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Eugenika = vědní disciplína, která byla natolik zneužita nacisty, že po 2. světové válce prakticky přestala existovat. Je trochu zvláštní, že komentář na začátku uvádí její zneužití fašisty i komunisty, ale kromě zmínky o Lysenkovi a jeho hrátkách s obilím na Ukrajině, jakoby Východ přestal existovat. Copak, že by se soudruzi dál nedostali? Pochybuji. Takže dokument je spíše o „rasové hygieně“, jejímiž centry byly Drážďany a po okupaci Praha. Zajímavé dobové materiály, animace i komentář na téma, o kterém jsem nic nevěděl = úspěch (70%). ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Stručné dějiny (toto je aluze na Patrika Ouředníka a jeho Europeanu, jejíž citací: "Někteří historikové říkali, že 20. století začalo, když se zjistilo, že lidé pocházejí z opic. A někteří lidé říkali, že pocházejí z opic méně, než jiní." Patrik Štingl kongeniálně k prvním obrazům otevírá svůj dokument, aby předznamenal, co na diváka čeká v následující hodince a čtvrt; à propos, nenapadlo by mě, že "věk extrémů", resp. jeho největší zločin, lze vystihnout dvojicí lakonických vět) "šlechtění" člověka aneb Kterak darwinisticky orientovaná eugenika (aby nedošlo k omylům, eugenika samozřejmě není vynálezem 19. století a chtěným dítětem Charlese Darwina, vzpomeňme při této příležitosti kupř. antický koncept kalokagathia, kde se (morální) dobro pojilo s (fyzickým) krásnem, i tuto myšlenku nacisté zneužili, resp. je někde tam, v hloubce jejích učení) vyšlapala cestičku plynovým komorám. Progresivní forma (žádné mluvicí hlavy, nýbrž mix animace a archivních záběrů), děsivé a odpudivé téma, o to však důležitější dokument. A musím říct, že mě překvapilo, jakou důležitost stran rasové politiky přikládali nacisté pražskému vysokému učení (samozřejmě ideologicky předpojatému), měl jsem a mám z dokumentu pocit, že Osvětim, Dachau, Bergen-Belsen aj. nacházeli ospravedlnění (resp. metody a praktiky vyhlazování) v hlavách zdejších (naštěstí ne-českých) "doktorů". Smutná, tato světovost. Kéž se tyto časy už nikdy nevrátí! 75 % ()

Reklama

Autogram 

všechny recenze uživatele

Snahy o dokonalosť živočíšneho alebo rastlinného druhu tu vždy boli a budú, veď aj príroda nič iné nerobí, teda ak uznávame Darwinovu teóriu. S ľudským pokolením je to trochu ošemetné, lebo človek dokáže aj všetko dobré obrátiť na katastrofu. Skoro celý dokument je obžalobou fašistického režimu, čo som od filmu nečakal, a tak môj dojem je zmiešaný. Niečo vedecké a nestranné sa mihlo len na začiatku a ku koncu to už bolo celkom neznesiteľné, aj kvôli neustálym zbytočným animáciam. Nakoniec to bol len historický súhrn fašizmu, ktorý môže niekoho poučiť, ak je to jeho cieľom. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Poměrně zajímavý a velice přínosný dokument, který diváky seznamuje s velice významnou vědní disciplínou s obrovským potenciálem. Jak už to tak s podobně významnými věcmi bývá, tak úplně stačí, aby se takové věc dostala do nepovolaných rukou a může způsobit katastrofu. Samotná vize s vyšlechtěním dokonalého člověka rozhodně není zlá (alespoň bych si měl konečně s kým popovídat), nicméně rozhodně neexistuje nějaká morálně čistá cesta k dosažení této vize. Tuto vizi už se kdysi snažil naplnit jeden pán a nesetkalo se to s pochopením. Právě o tomto pánovi je valná většina dokumentu a já tak nedostal přesně to, co mi bylo názvem slíbeno. Samozřejmě je zde vysvětleno, co to ta eugenika je, co přecházelo jejímu vzniku a jak vlastně ovlivňovala svět. Je to ovšem pouze takový kratičký úvod a dále už se věnuje dokument čistě nacismu. Neříkám, že je to špatně. Dozvěděl jsem se spoustu nových informací z dané oblasti a to už jsem si zaslepeně myslel, že to není možné. Je vidět, že to tenkrát nacisti brali zodpovědně. O nějakých rasových kartách a životním osudu založeném na tom, kolik rasových bodů jste si odnesli, jsem neměl tušení. Velice bych pochválil dobové záběry, které neměly chybu. Bohužel se našly i takové pasáže, které jsem si zrovna dvakrát neužil a myslel na tisíce dalších věcí. Celkově na takové pěkné 3 kousky. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Spíše umělecký počin než dokumentární film, který by chtěl co nejmnohostranněji zmapovat fenomén jedné (pseudo)vědecké disciplíny, v níž člověk hodlal vyrvat evoluční proces z "božských" rukou či přírozeného řádu. Film osloví především působivou imaginací v práci s unikátními archivními materiály: do nich neustále vstupují svěží animace čerpající z expresivních kreseb choromyslných a poodhalující za "zdravým" odstupem kamery zvrácené a úzkostné jádro, či prostřednictvím ironických intervencí znevažující primární funkce dobové ideologické rétoriky. Každá z kapitol je tak do jisté míry svébytným kreativním uchopením jednoho z aspektů, bohužel ovšem nedostatečně vnímá přítomnost celkové výpovědi a vazeb přesahujících jednotlivé sekvence. Otevřená esejistická forma sice hledá nové souvislosti mezi historickými záběry, ale svoji náznakovostí a zastřeností příliš neprohlubuje danou problematiku, ani nenabízí prostor pro otázky a reflexi. Spíše jde o letmý průřez problematikou, která Štindla zaujala především svým tvůrčím a emotivním potenciálem, než možnostmi vytvořit nad tímto tématem skutečnou myšlenkovou rozpravu. I jím zvolený postup však funguje dobře a určitě podnítí k dalším náhledům do historické problematiky, byť již probíhajícím v prostoru knihoven či internetu. ()

Galerie (6)

Reklama

Reklama