Reklama

Reklama

Most

(seriál)
  • Švédsko Bron (více)
Trailer
Krimi / Thriller / Mysteriózní
Švédsko / Dánsko / Německo, (2011–2018), 36 h 53 min (Minutáž: 57–60 min)

Tvůrci:

Hans Rosenfeldt

Hrají:

Sofia Helin, Kim Bodnia, Thure Lindhardt, Rafael Pettersson, Sarah Boberg, Dag Malmberg, Puk Scharbau, Lars Simonsen, Gabriel Flores Jair, Henrik Lundström (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(38)

Po mezinárodním úspěchu dánského seriálu Zločin se pozornost příznivců kvalitních televizních kriminálek obrátila ke Skandinávii v naději na další podobně propracované hity. Ačkoli řada z nadcházejících titulů povětšinou představovala v rámci mezinárodní konkurence nadprůměr, na vysoko stanovenou laťku Zločinem dosáhla zatím pouze dánsko-švédská koprodukční série Most. Název odkazuje k impozantní stavbě, která přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na tomto mostě, přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvola, což svede dohromady dva charakterově diametrálně odlišné vyšetřovatele z obou měst. Záhy se ukáže, že tento incident byl pouhým prvním krokem pachatele, jenž svými činy hodlá poukázat na pět neduhů soudobé společnosti. Vedle samotného vyšetřování a jeho přesahů do skandinávské reality představuje další dějový oblouk spolupráce obou vyšetřovatelů. Na jedné straně stojí bodrý Dán a záletný otec početné rodiny Martin Rohde, ztvárněný charismatickým Kimem Bodniou, s nímž ostře kontrastuje chladná a patologicky racionální Saga Norénová, kterou bravurně hraje švédská herečka Sofia Helinová. Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají ze střetu Martinovy empatie a emotivnosti s věcností a bystrostí, jež u Sagy mají kořeny v Aspergerově syndromu, obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým. Bravurní herecké obsazení přivádí k životu propracovaný scénář z pera autora celkového konceptu seriálu Hanse Rosenfeldta, který dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií rozvádí do nápaditých a originálních podob. Most ale také uhrane svým formálním zpracováním, kde převládají noční záběry s výraznou světelnou kompozicí a rámováním. Podobně jako zmiňovaný Zločin se také Most zaslouženě stal mezinárodním hitem a byl uveden ve více než sto padesáti zemích. Na motivy seriálu vznikly také dva remaky, americký The Bridge zasazený na hranici USA s Mexikem a francouzsko-britský The Tunnel, kde je první tělo nalezeno v Eurotunelu pod Lamanšským průlivem.
Druhá série znovu svádí dohromady bodrého dánského kriminalistu Martina Rohdeho a patologicky racionální švédskou vyšetřovatelku Sagu Norénovou. Vyprávění jednak sleduje následky předchozích událostí na vztah této nesourodé dvojice a jejich okolí, ale současně je staví před nový případ. Ten opět začíná na architektonické dominantě, jež dává seriálu název, na mostě spojujícím přes úžinu Öresund dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Co se nejprve jeví jako únos, se rozroste do série teroristických činů páchaných radikálními ekologickými aktivisty. Opětovně seriál staví na důmyslném konceptu hlavního tvůrce seriálu, Švéda Hanse Rosenfeldta, jehož nápady pomáhají do scénářů zpracovat za švédskou a dánskou stranu televizní scenáristé Camilla Ahlgrenová a Nikolaj Scherfig. Jako hlavní režisér, který nové sérii stanovil její charakteristický chladný styl, se vrátil Henrik Georgsson. Ústředních rolí se opět ujali bravurní Kim Bodnia a Sofia Helinová. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer

Recenze (553)

Fr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

1.SÉRIE ,,PROMIŇTE MI TO DRAMA. JE TĚŽKÉ BÝT VYSLYŠEN V DNEŠNÍ DOBĚ. PROTO PŘEDPOKLÁDÁM, ŽE UŽ MÁM VAŠI PLNOU POZORNOST. TY ŽENY NA MOSTĚ BYLY JEN ZAČÁTEK. ČEKAJÍ NÁS ZAJÍMAVÉ ČASY..…“ /// Věčně hladovej a nadrženej Martin, zábavně asociální Saga, zločinec, kterýmu (že prej…) ležej na srdci společenský problémy, nevokoukanej seversky chladnej styl vyprávění – jestli nemasturbujete 5 x denně na těma Amíckejma CSI (odkuďkoliv), tak tady by to mohlo (hned na poprvý) klapnout. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Šukám manželky kolegům (nebo kolegů?). 2.) Umím napočítat víc jak do Sedmi. 3.) Thx za titule ,,PlaviiCZ a coolbobr“ a ,,taynna“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** /// 2.SÉRIE O MORU, MLADÝCH LIDECH A OTRÁVENÝM JÍDLE… /// Když to do Mostu/Mostu nakouří loď se čtyřma spoutanejma mládežníkama nakaženejma morem, je třeba troubit na poplach. Povolat Sagu a Martina, kterej je furt (z jedničky) kapku rozhozenej. Hodně prostoru dostává asociálnost Sagy, ale … to už tolik nefunguje. Překvapilo mě, jak se to rozbíhá pomalu, ale hubu mi zavřou vod pátýho dílu. Než všechny ty postavy naberou na zajímavosti, hold chvilku trvá. Právě jejich propojení a problémy jsou tím, co dělá tuhle krimi zajímavou. Severští ekoteroristé berou svou věc vážně, takže o mrtvoly není nouze. Tvůrci navíc věděj, že nejen smrtí živ je divák. Nečekejte žádný Sluníčko, páč čím hnusnějc, tím líp. Podobnou představu maj i o Happy endu. Takže je to hodně o lidech. Což potvrděj (obě) závěrečný dramata. Přiznávám, že takhle parádně vygradovanej seroš nepamatuju. A pak, že smrt vyřeší všechny problémy… /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Votevírám laboratoř. 2.) Nevím, jak mám bojovat za „svoji“ věc. 3.) Thx za titule ,,coolbobr a panot“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** /// 3.SÉRIE PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** /// 4.SÉRIE PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Neboť své komentáře rád otevírám novinářskými floskulemi, neodpustím si Most charakterizovat jako seriál, ze kterého na vás dýchne chlad. Nejenom chlad nevlídného prostředí, rámovaného mrazivě dokonalou kamerou, ale také chlad mezilidských vztahů. Psychologická drobnokresba sice ve vyprávění nehraje prim, od začátku je však zřejmé, že na velká vyznání lásky a srdceryvná objímání nedojde, což pomáhá zvýraznit, že nemocný není jenom hledaný vrah, ale také společnost, která ho zplodila. Saga Norén, podle mne dosud nejpřesvědčivěji napsaná a zahraná postava s Aspergerovým syndromem, pak představuje ztělesnění této citové netečnosti. Díky její mimořádné zásadovosti, ostře kontrastující s větší morální ohebnosti (a tedy větší lidskostí) ostatních postav, si seriál zachovává nadhled a nikdy nezvážní natolik, aby začal být směšný (jako Luther). Zároveň ovšem nedochází ke zveličování protagonistčina problému nebo k přehnané snaze vyvažovat její neschopnost empatie genialitou při vyšetřování zločinů. Saga je pouze maximálně oddaná své práci, od které se nechává vyrušit jen tehdy, potřebuje-li ukojit některou ze základních tělesných potřeb. Vedle ní pro mne byla hlavní přidanou hodnotou Mostu snaha prezentovat vrahovy úchylné nápady v ambivalentnějším balení jejich vsazováním do širšího společenského kontextu. Od diagnostikování tzv. vyspělých západních společností se tvůrci v závěru série bohužel odklánějí k osobním traumatům a velmi přízemním motivacím, vinou čeho dostává dost zabrat pravděpodobnost zápletky (možná ale jen podceňuji odhodlanost skandinávských sociopatů). Rozšíření záběru standardního vyšetřování o to, k čemu dochází v globalizovaném světě, však považuji za chytrý scenáristický tah, neboť jsme jim vedeni k hodnocení také menších konfliktů z makro-perspektivy. Smělá narativní struktura „od mikra k makru a zpět“ ale zároveň způsobuje, že některé navenek důležité postavy poslouží čistě účelově k tomu, aby upozornily na další ze sviňáren, které se v dnešní světě dějí (natáčení BDSM porna), a pak jsou odklizeny ze scény. Podobně jako vrahova pravá motivace organicky neprorůstá celým seriálem a vyznívá hlavně jako výsledek snahy o nečekaný zvrat, také samotné vyšetřování má podivně klopýtavý vývoj. Jeví se jako série dílčích odhalení, která na sebe těsně nenavazují, a pátrání tak vlastně začíná několikrát nanovo. Spíše než o překombinovanosti bych tedy mluvil o nedůsledném kombinování jednotlivých motivů. Semknout rozvolněné vyprávění pomáhá zejména ledový vizuální styl, v němž není pro teplejší barvy žádný prostor, a kontrastní dvojice vyšetřovatelů, z nichž především Saga je pro mne dost silnou motivací k načetí druhé série. 80% Zajímavé komentáře: Marigold, DaViD´82, Lischai, Bluerider ()

Reklama

boshke 

všechny recenze uživatele

Ze začátku jsem tedy z té dánštiny / švédštiny rostl, ale po čase jsem se nemohl dočkat dalšího "cak" či "o"... Ač motiv v podstatě všech "společensky motivovaných" vražd v první sérii díky závěrečnému rozuzlení poněkud pokulhává, jedná se stále o velmi dobrou sérii. Hlavně díky - překvápko - ústřední dvojici Sagy a Martina. Dvojka byla za mne lepší, díky snazšímu pochopení motivace pachatelů a spojením s jedničkou skrz Jense. Ve troje Sagu vhodně místo Martina doplnil Henrik a jako u obou předešlých sérii člověku běhal mráz po zádech. Jsem zvědav, jestli bude čtyřka doopravdy o pátrání po ztracených Henrikových holčičkách... 100% (1. série - 90%, 2.-3. série - 100%) ()

Anderton 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Prekvapivo veľmi vyrovnaná kriminálna, či skôr detektívna séria, ktorá šľape od začiatku do konca a v podstate neobsahuje žiaden slabší, nudnejší diel. Dej stále pádi vpred rovnakým tempom, kde sme ale občas svedkami zbytočnej prekombinovanosti, najmä čo sa týka niektorých slepých uličiek. Občas sa dostaneme k nejakej téme, aby ju tvorcovia rýchlo odstránili z cesty ako nepotrebnú pre ďalší vývoj. Ale to sú iba maličkosti. Most, ako každý dobrý seriál, dokáže naplno pohrúžiť diváka do problémov postáv nielen pri vyšetrovaní, ale aj do ich osobných životov. Ak by tieto línie nefungovali a nepôsobili autenticky, nefungovalo by zrejme nič. Prípady by možno v celovečernej forme pôsobili viac menej otrepane, ale vzhľadom na postupný vývoj a postupné dávkovanie informácií pôsobia nakoniec aj všetky povinné klišé nie ako ospravedlniteľné prvky, ale ako logicky zakomponovaná súčasť deja. Rôzne témy sa vinú seriálom takmer každou epizódou a osobne ma asi najviac potešili motivácie vrahov. Tie sú totiž skutočne pochopiteľné (ospravedlniteľné už ťažšie) a občas budete možno fandiť viac im ako vyšetrovateľom. Nikdy však natrvalo, pretože ich zločiny sú na sympatie až príliš brutálne a cez čiaru. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Most je vydareným seriálom. Zhltol som ho za 5 dní a musím uznať, že sa časom len zlepšoval. Nechcem zhadzovať prvú sériu, ale druhá aj tretia mi bola viac po chuti. Takisto som mal problém zvyknúť si na rolu ˇbezcitnej“ inšpektorky, nebola mi vždy sympatická. Naopak mužská rola bola zastúpená vynikajúcim spôsobom, a to aj v tretej sérii, kde nastala výmena za mladší ročník. Seriál ale nevyzdvihujem pre jeho detektívny obsah. Ten podľa mňa nebol vždy pútavý, hoci vraha bolo vždy veľmi ťažké uhádnuť. Čo ma zaujalo to bola sonda do životov hlavných postáv, každý z nich bol nositeľom zaujímavého príbehu a tak v podstate sledujete niekoľko paralelných osudov na pozadí vyšetrovaní nejakej vraždy. Zaujímavé poňatie, skvelá úvodná pieseň a škandinávska bezchybná réžia. Som zvedavý na americký cover, či bude stíhať tejto kvalite. ()

Galerie (541)

Zajímavosti (14)

  • Saga Norén (Sofia Helin) pendluje mezi Švédskem a Dánskem v Porsche, jehož barevné provedení „Pantone 448 C“ ladí s vizuální stránkou celého seriálu. Podle výsledků sedmi samostatných studií, v rámci kterých australští výzkumníci zaznamenávali reakce více než 1 000 lidí, jde o nejošklivější barevný odstín na světě. (Garch)
  • Saga Norén (Sofia Helin) s sebou nosí malou krabičkou, z níž si občas něco vkládá za horní ret. Jde o „snus“, švédskou obdobu žvýkacího tabáku, který se prodává buď v podobě vlhčeného prášku nebo balený v malých propustných sáčcích. (nOvYl)

Související novinky

Zaklínač obsadil Vesemira

Zaklínač obsadil Vesemira

29.02.2020

Kolem role Geraltova mentora v seriálovém Zaklínači se dlouhé měsíce točily nejrůznější spekulace. Zaprvé tu byl Mark Hamill, favorit mezi fanoušky, který se na sociálních sítích sám vyjadřoval… (více)

Reklama

Reklama