Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Loutkový film o jedné májové noci v lese poblíž Athén, kde se odehraje příběh dvou nešťastně zamilovaných párů, divadlem posedlých řemeslníků a nadpřirozených bytostí. (woody)

Zajímavosti (15)

  • Film byl dlouho považovaný za ztracený, ale později byl přece jen objeven v Národním filmovém archivu. (Trainspotter)
  • Jiří Trnka vložil do filmu opravdu mnoho energie. A aby lépe zvládl velké pracovní vypětí, konzumoval obrovské množství kávy a cigaret. (Trainspotter)
  • Natáčení trvalo téměř dva roky a šlo o realizačně velmi náročný animovaný film, který obsahuje převážně exteriérové scény a velké množství triků. (Trainspotter)
  • Těla loutek byla tvořena latexem a hlavičky moduritem. (Trainspotter)
  • Natáčelo se na šesti scénách současně. (Trainspotter)
  • Jiří Trnka obdařil své postavičky pěti prsty (místo obvyklých čtyř) a jejich pohyb rozdělil do 24 fází za vteřinu (místo standardních 14). (Trainspotter)
  • Ve Francii musely být vyrobeny speciální anamorfické objektivy pro snímání asi 25cm velkých loutek z velké blízkosti. (Trainspotter)
  • Použití širokoúhlého formátu navrhl Filmexport, který měl s filmem velké plány. Trnka však svou počáteční nedůvěru k anamorfické technologii komentoval slovy, že je totéž, jako se dívat na svět skrz škvíru na dopisy. (Trainspotter)
  • Sen noci svatojánské se díky použitému formátu CinemaScope s poměrem stran 2,35:1 stal prvním širokoúhlým animovaným filmem na světě. (Trainspotter)
  • Jiří Trnka toužil po tom, aby celý svět porozuměl jeho filmům i bez překladu, proto původně během celého filmu nemělo padnout jediné slovo, ale komise Československého filmu si nakonec vynutila přidání hlasu vypravěče alespoň v některých pasážích. (Trainspotter)
  • Kvôli nedostupnosti širokouhlých kín sa film natáčal zároveň v dvoch formátoch, v štandardnom akademickom formáte (1,37:1) a v širokouhlom formáte CinemaScope (2,35:1) a samotné verzie sa od seba líšia nielen uhlami záberov, ale aj strihom. Zatiaľ čo akademický formát sa nakrúcal na materiál Agfa, ktorý sa spracovával na Barrandove, zábery točené na CinemaScope sa kvôli materiálu Eastmancolor spracovávali ešte v Paríži a trvalo niekedy aj 14 dní, pokým sa vrátili z laboratória. Samotná širokouhlá verzia bola potom distribuovaná s monofónnym zvukom v optickej stope (2,35:1) a so štvorkanálovým stereo zvukom (ľavý kanál, pravý kanál, centrálny kanál a zadný kanál) na magnetických stopách (2,55:1). (BlueNeon81)

Související novinky

Sen noci svatojánské s živým doprovodem

Sen noci svatojánské s živým doprovodem

05.06.2020

K 60. výročí uvedení světově proslulého a mnoha cenami ověnčeného  loutkového filmu Sen noci svatojánské slavného malíře a sochaře Jiřího Trnky připravila společnost JV Classics jeho obnovenou… (více)

Reklama

Reklama