Reklama

Reklama

V roce 1939 sáhla trojice scenáristů Josef Gruss, Martin Frič a Eduard Šimáček po hře francouzského dramatika Yvana Noého a natočila konverzační komedii, která se stala klasikou české veselohry. Scénář byl přizpůsoben hereckému naturelu Oldřicha Nového. Role malého úředníčka cestovní kanceláře, který si jednou měsíčně zahraje na muže velkého světa, je jeho nejznámější a nejproslulejší. Po jeho boku se objevila Nataša Gollová, se kterou vytvořil neodolatelnou dvojici i v dalším filmu Eva tropí hlouposti. Martin Frič jí v Kristianovi přidělil roli "puťky domácí", která se mávnutím proutku promění v půvabnou a žádoucí ženu. Další hlavní protagonistkou byla Adina Mandlová, která spolu s Martinem Fričem získala v roce 1939 za tento film Zemskou cenu. Nejen diváci, ale také filmová kritika tehdejší doby přijala komedii s nadšením. Kristian dnes patří ke zlatému fondu naší kinematografie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (320)

Pierre 

všechny recenze uživatele

Uživatel Oskar to napsal přesně. Zápletka je dobře a přelomově poskládaná. Mohli bychom nejprve vidět nesmělého úředníčka, kterého teprve napadne se z nudy vydávat za významného gentlemana, ale to bychom pořád čekali, kdy udělá malér a snová atmosféra by byla pryč. Stejně jako ta neposkrvěná nálada úniku z reality, která  je zde ukázana jako vzrušující slast, ale je i potestána a nakonec vše dopadne, jak má. Takže i když mám osobně trošku problém s energickou Natašou Gollovou v roli manželky, od které je potřeba utíkat, tak ta závěrečná krásná scéna to dokonale vynahradí. Ostatně jestli je zase nějaký film, kde mi příjde, že Adina Mandlová není jen pěkná, ale i hraje, tak bych řekl, že tady a té roli terperamentní Zuzany dává dokonce opravdu šťávu. Herectví Oldřicha Nového je uvizlé ve své době, ale moc pěkně. Nese všechny znaky poctivého staromilectví a oboje polohy (Kristiána, úředníka Nováka) dokázal zdařile odlišit a tato role mu prostě patří, takže ten je úplně bez debat. K tomu si připočtěme pěknou salónní atmosféru, legendární hlášku ,,Zavřete oči´´ a šlágr Jen pro ten dnešní den, který si sám rád často pustím a musím říct, že Kristián fakt patří k oblasti pamětnickým filmům k tomu nejlepšímu a pokud to nestačí na pět hvězd, tak na poctivé čtyři určitě. Tak díky a já odcházím..komentovat ještě včerejší velkou předsilvestrou projekci. ()

Zloděj kol 

všechny recenze uživatele

Nejlepší český film natočený do roku 1945. V mnohém nedotažená a spíše průměrná divadelní hra Yvana Noého byla přepsána Josefem Grussem a Martinem Fričem v kouzelnou brilantně vypilovanou společenskou komedii, která se plně vyrovnává tehdejší hollywoodské produkci. Opravdu nejlepší filmová role Oldřicha Nového (a že je z čeho vybírat). V době, kdy hlavní smysl "dvojrole" spočíval ve výměně masky, popř. mizerné snahy o pitvoření druhé postavy, se objevil herec, který vás hned dvakrát dokáže pozvat do Orientu. Poprvé jako muž velkého světa okouzlující půvabnou Zuzanu (bez jakékoliv naivity a sentimentu, jak bývalo v kraji zvykem), podruhé jako snaživý úředník, který odříkává reklamní prospekt. Zatímco Julinka Svobodová z Přítelkyně pana ministra byla nejsympatičtější rolí Adiny Mandlové, je Zuzana Rendlová jednoznačně nejsmyslnější a nejpůvabnější (zároveň se zde a ještě v Nočním motýlu jasně ukazuje haasovská škola). Nataša Gollová hraje Mařenku se smyslem pro jemnou komickou drobnokresbu, aby se záhy proměnila plně v rámci svého přirozeného půvabu v Mařenku, která může směle konkurovat předchozím objektům Kristiánova zájmu. Vynikající a naprosto civilní(!!!) Jára Kohout, ovšem nejkouzelnější postavou tohoto filmu je elegán s kapesníčkem v podání Čeňka Šlégla. Po všech stránkách skvostný film od dialogů přes hudební doprovod až po takovou maličkost jako je zapálení cigarety. ()

Reklama

K.I.N.G. 

všechny recenze uživatele

Vynikající česká komedie o úředníčkovi Aloisi Novákovi, jehož alter ego Kristian si jednoho večera v luxusním podniku jménem Orient Bar dává Mandlovou paštiku a přitom ani netuší, jaké fatální následky to může mít. Zvlášt', když ho doma čeká jedna z nejkrásnějších žen, které kdy obývaly tuto planetu, což si on ale bohužel momentálně neuvědomuje. Chudák Nataška. Film je to bezvadný, o tom není pochyb. Už jsem postrádal jenom něco hlubšího, díky čemu by mi víc přirostl k srdci, ale to se nekonalo. Tím ale nevylučuju, že příští podívání musí být stejné. Zatím jen za ****. 90% ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Olda príde do baru, tvári sa elegantne, začne tlačiť šróby krásnej žene do hlavy a funguje to. Asi to presne takto nabudúce vyskúšam....Kristián je klasická česká komédia svojho obdobia. Lenže má tú výhodu, že zámeny a situácie z nich vyplývajúce nie sú súčasťou komédie bláznivej, ale šarmantnej. Kristián je film, ktorý sa hravo rovná aj tým najlepším hollywoodskym komédiám jeho zlatého veku a čo je najlepšie, dokáže aj v závere krásne vygradovať a všetko vypointovať. Mal som voči Novému určité predsudky a tým pádom so Kristiána nikdy nevidel, až dnes a možno je to tak dobre, pretože som bol unesený a na prvý krát sú krásne filmové zážitky proste vždy najlepšie.... ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Jaké jsou to cigarety? – Poslední vzpomínka z mé egyptské cesty. Vzpomínám si jasně na ten okamžik, kdy jsem si je kupoval v Cairu. Byla tropická noc, palmy šuměly, moře zpívalo svou ukolébávající píseň, cikády toužily po svém bledém milenci měsíci a noc voněla skořicí a kávou. A nad tím vším vznášel se tichý nápěv moslemínovy písně z nedalekého minaretu...mmm...mmm... Je tomu již neuvěřitelných sedmdesát let, kdy se v pražských biografech poprvé ozval vemlouvavý hlas tajemného pana Kristiana, který s nonšalancí sobě vlastní okouzluje jednou v měsíci nádherné dámy v Orientbaru. Film se tehdy stal událostí číslo jedna, opravdovou legendou, ikonou své doby. Základem každého úspěchu je ovšem námět. V tomto případě se o něj postarala stejnojmenná bulvární hra francouzského dramatika Yvana Noé, která sklidila značný úspěch již v polovině třicátých let na prknech vinohradské scény. Je tedy logické, že po ní o pár let později, na úsvitu války, sáhl režisér Mac Frič. Došlo k výrazným změnám, postavy i prostředí byly přizpůsobeny nové, moderní době a příběh, jakkoli originální, získal zcela osobitou, nadčasovou tvář. A konečně, když se řekne Kristian, ozve se okamžitě jméno Oldřicha Nového. Jedinečný představitel světáckého bonvivána i zakřiknutého domáckého úředníčka stvořil ze svého obyčejného človíčka toužícího po tom vzepřít se nalajnovanému všednímu životu univerzální symbol lidské touhy po dokonalosti a štěstí. Vynikající jsou tu ale také všichni ostatní: okouzlující a duchaplná Mandlová, která povýšila svůj zavedený typ na inspirativní portrét ženské rafinovanosti a smyslnosti zároveň, Gollová, jejíž zakřiknutá ženuška snad poprvé upozorňuje na velký komediální talent této vbrzku populární herečky, Marvan, Šlégl, jehož opakující se etuda se ztraceným kapesníček vešla v nesmrtelnou známost, i Jára Kohout v roli, která jej do jisté míry rehabilituje jakožto komika s nezanedbatelným potenciálem. Kristian prostřednictvím luxusních barů, přepychových toalet a moderních bytových interiérů důstojně a s velkou elegancí uzavírá právě skončenou éru prvorepublikového filmu. Velkou, nezapomenutelnou, omamnou svou vřelostí, půvabem i smyslem pro humor. Budiž to řečeno s uznáním a úctou. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (55)

  • Natáčení trvalo 23 dní. (Kulmon)
  • Každý záběr byl točen jednou, maximálně dvakrát. (Kulmon)

Reklama

Reklama