Reklama

Reklama

Život Adèle

  • Francie La Vie d'Adèle - Chapitres 1 et 2 (více)
Trailer 2

Film se silným tématem o milostném vztahu mezi dvěma mladými ženami natočil tunisko-francouzský režisér Abdellatif Kechiche a hlavní role ztvárnily mladé herečky Adele Exarchopoulosová a Léa Seydouxová. (oficiální text distributora)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (480)

Matty 

všechny recenze uživatele

Hodně kontaktní film. Život Adele komplexně zachycujíce několik vývojových fází života dívky, která se mění v ženu. Kechiche by mohl ukázat jenom příčinu, následek a důsledek. Více ho ale zajímá proces, průběh samotné proměny, a jeho trvání. Délka je jedním z mnoha nástrojů, které režisér využívá ke zrušení bariéry mezi titulní hrdinkou a divákem. ___ Dobrých osmdesát procent dialogů (a tudíž i celého filmu) je řešeno detaily tváří. Tradičně vystavené dialogové scény nás neustále ubezpečují, že realita pokračuje mimo rám obrazu. Zde naopak vzniká dojem uzavřenosti do malého prostoru, víceméně vymezeného jenom těly herců. Ignorování okolního prostředí zesiluje sepětí s postavami, jejichž intimní zónou je limitováno, co uvidíme a uslyšíme. Oddálení kamery od figury na konci dialogu pak působí jako osvobozující vykročení z vnitřního vesmíru mezilidských vztahů do okolního světa. Svou roli také sehrává, zda je komunikace postav, jedno zda verbální či nonverbální (mezi kterou bychom mohli zařadit také sex), zprostředkována technikou záběru/protizáběru, anebo švenkováním kamery. Jakkoli náhodně působí, je forma neustále pod kontrolou režiséra, plně podřízena procesu tělesného a duševního sbližování a oddalování postav. ___ Ve více významech dochází k překročení hranice během erotických scén (láska a sex, skutečnost a předstírání), ze kterých každá má své opodstatnění (například ostrý kontrast momentu extrémní intimity s následující scénou rodinné oslavy narozenin, která vyžaduje mnohem více přetvářky). Explicitnost erotických scén vyvolává oprávněná podezření z voyerismu tyranského režiséra (kterého obě herečky označily za génia, s nímž však již vícekrát nechtějí spolupracovat), jejich nadstandardní délka je ale zároveň nejkrajnějším vyjádřením neochoty filmu při komunikaci s divákem cokoli předstírat. Ne náhodou Život Adele limity upřímnosti reprezentace (ať ve filmu nebo v jiných uměních) řeší také v dialozích, jež nikdy neupadnou do kavárenského blábolení, kterým by tvůrce pouze dokazoval svou intelektuální potenci. Odkazy, z těch filmových například Pabstova Pandořina skřínka, smysluplně doplňují hlavní motivy vyprávění a současně nám pomáhají pochopit postavy mimo vztahový rámec. ___ Neznám mnoho filmů, které by dokázaly jít takhle hluboko a s takovou fyzickou naléhavostí pod kůži hlavní postavy. Sousloví „být v cizí kůži“ bylo v mém případě naplněno s nebývalou intenzitou. Rád jsem po třech hodinách opět začal žít vlastní život, ale mé pouto s Adele se závěrečnými titulky rozhodně nezaniklo. 85% Zajímavé komentáře: JFL, Traffic, Havenohome, mcb ()

Arbiter 

všechny recenze uživatele

Trpké. Tak bolestivě trpké. A krásné. A teatrální a ve své teatrálnosti v mnohém uvěřitelné a pravdivé a pro mě osobní. Život Adele byl nečekaně intimní a hlavně kontaktní. Po moc dlouhé době u nějakého filmu můj žaludek svíral strach a smutek a nedosažitelné se, proti "mé" vůli a z celkem všedních důvodů, vytrácelo spolu s pitomě naivní vidinou štěstí, které tu bylo jen prchavý okamžik, a o kterém bylo příliš snadné uvěřit, že bude věčným. Nerad bych spadl do ještě hlubší stoky patetického žvanění - což se mi nejspíš nepodaří ani v šedesáti -, ale ona posedle labilní pubertální láska je pro mě jedním z nejopravdovějších, lépe snad řečeno nejintenzivnějších, prožitků, kterých je člověk schopen, a kterému se toho v životě zkušenostmi deformovaných dospělých lidí moc nevyrovná. ___ Kechiche mě okouzlil svou citlivou precizností, s jakou dané téma uchopil, Adéle a Léa tím, jak se svými rolemi splynuly. Celou dobu mluvím o rovině tragické a osudové lásky - která mimochodem byla samozřejmě tragickou a osudovou vnímána pro někoho snad naivní a hloupou Adele, což ale napovídá o předkládané perspektivě, nikoliv o přepálenosti filmu jako takového. ___ Co se týče zobrazení vztahu dvou žen obecně, nejsem si tak úplně jistý, jestli až příliš okatě nejde na snímku vidět, že jde o dílo heterosexuálního muže (a tedy pro heterosexuální muže). Docela mě pobavila představa gay barů a průvodů, kde se úplně všichni pořád vášnivě líbají. Stejně tak si nejsem jistý, jestli bylo nutné dát takový prostor sexu. Na druhou stranu: nemá snad sex v životě člověka výsadní postavení a to zejména v této fázi života? A není trochu pozérské očekávat od filmu méně sexu? Sex, chtíč a fyzická přitažlivost měli v jejich vztahu, tedy ve vztahu partnerů z odlišných sociálních i generačních vrstev, výsadní postavení. V takovém přpadě tedy nevidím důvod upozadit roli sexu jen kvůli podprahovým morálním (?) očekáváním diváka. Sex, stejně jako jídlo, své výsadní místo ve filmu zkrátka měli. ___ Život Adele ve mě zasáhl správný struny. Nejsilnější zážitek za hodně dlouhou dobu. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Dnešného diváka, ktorý sa zaujíma o súčasné trendy, Adele nemá čím inovatívnym ohúriť. Vieme, že nás čaká snaha o maximálnu autenticitu, detaily tvárí hrdiniek kvôli zvýrazneniu ich emócií a samozrejme explicitný sex. Tak sa máme dostať a aj dostávame hlbšie do ich srdcí a hláv, čomu napomáha aj mohutná dĺžka. To ale skôr z toho hľadiska, že keď s niekým strávite 3 hodiny, tak je vám bližší ako ten, s ktorým strávite hodinu a pol. Väčšinou. Páči sa mi Kechicheho symbolika, toľko modrej som ešte vo filme nikde nevidel. Raz Emmina tvár pripomína farbami francúzsku zástavu a k heslu francúzskej revolúcie to skvele pasuje. Najvýstižnejší je však Adelin gay kamarát (kto iný by ju dokázal chápať, že...) s tričkom Robocopa: Adelino vnútro vs. jej klamlivý zovňajšok, ktorý ju neodhaľuje. Problémy mám s niektorými maličkosťami typu prijatie jej inakosti kamarátkami, v dnešnom svete (aj tom pred pár rokmi) by s tým asi taký veľký problém nemali, Adele príliš svoju inakosť nerieši, hneď sa vrhá do lásky, tá prvá teenagerská vydrží dlhé roky, atď. No ten najväčší problém je v tom, že po troch hodinách nezávislého, či umeleckého filmu by som mal cítiť katarziu, a nie iba skonštatovať, že to bolo kvalitne natočené, s výbornými hercami a režisér vie pracovať so symbolikou. http://www.youtube.com/watch?v=68ugkg9RePc ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Pamatuju si, jak po filmovém festivalu v Cannes v roce 2013 tento film doslova ovládl zprávy, internet, nebylo před ním úniku. Všude jste mohli číst, jak je film kontroverzní, dlouhý, francouzský a co já vím co ještě… Proto jsem se tohoto filmu docela bál, speciálně té délky. Nakonec musím říct, že to uplynulo mnohem rychleji, než jsem si myslel, přesto mám jednu výtku, která v mých očích tento jinak opravdu povedený film trošku sráží. Ze zajímavostí se dozvíte, že bylo natočeno přes 800 (!) hodin záznamu. A tomu věřím, protože v některých místech mi přišlo, že film měl být o něco delší, že tam chyběly určité scény. Např. na začátku filmu vidíme rodiče od obou dívek, jedna je hrdá lesbička, takže ji její rodina má ráda, podporuje ji atd., jenže ta druhá jim to zatajila. A to je vše, co se vlastně o nich dozvíme, i když poté sledujeme, jak spolu dvě slečny už nějaký ten pátek bydlí. Nikdy se k těm druhým rodičům nevrátíme, nedozvíme se, jestli jim to řekla a jak na to reagovali. Tohle mi přijde trochu zvláštní rozhodnutí, když se snažíte udělat film o tomto tématu. A pamatuji si, že i pár dalších scén, které mohly mít větší dopad na příběh tak nějak "vyšuměly". Holt 800 hodin je 800 hodin a zkrátka stříhat se musí, ale je škoda, že to občas ublíží filmu a příběh tak vypadá nekonzistentní. Kromě této věci ale nemám, co bych vytkl. Je to dlouhý film, ale pěkný a citlivě natočený. 80 %. ()

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tomu, že nabral komentář takovou délku, tak jsem se rozhodl připravit i jeho kratší verzi. Tady je. Nekoukejte na to, je to debilní a prázdná sračka. Kdo se dočetl až sem a má dostatek odvahy, tak si může přečíst následující rozkouskovaný komentář. Rozkouskovaný je proto, že jsem si v 27. minutě uvědomil, že není v mých silách koukat na takovou blbost tři hodinky bez přerušení. Tenhle komentář bude zřejmě vypadat, jako zápisky v deníčku. Koho to rozhořčilo, nechť přestane číst. 1:34:00 Tak tohle bude teror. Normálně mám ve zvyku komentovat film až po jeho zhlédnutí, ale tady si dovolím udělat vyjímku. Mám za sebou 27 minut a musím se svěřit, že tak nezáživnou sračku jsem dlouho neviděl. Děsí mě představa, že má tento snímek 3 hodiny! 3 dlouhé hodiny. Dokoukat to každopádně chci, protože mám strach, že by mě ta volovina mohla strašit ve snech. Co to má do prdele být? Pohádka o dívce, která nemluví, několikrát denně si bezdůvodně popláče, opakuji bezdůvodně a nedávno zjistitla, že je velmi pravděpodobně lesba, což jsem věděl už před zhlédnutím. Tak už zbývá asi jen 2 a půl hodin počkat, než si konečně olížou pičulky. To bude určitě žůžo. To se jistě udělám s nimi. Tak hurá do toho a půl je hotovo. 2:30:00 Tak už jsem skoro v půlce. Já vím, jsem frajer. Tak poté co ošklivá Adélka navštívila několik teplých barů si konečně definitivně ujasnila, že jí nechutnají klobásy a tvaroh. Navíc ukázala, že není teplá jen ona, ale i dobrá polovina žabožroutů. Pár dní na to došlo konečně na tolik očekávané lízání bobrů. No, už jsem nabýval dojmu, že se se svojí modrovlasou známostí nedolížou konce. Nakonec to děvčátka zvládla. Zbývá už jen zjistit, jestli má modrovláska modrý přeliv i v dolních partiích. Škoda, že jsou dívky tak šeredné a vypadají asi na 12 let. Člověk u toho nemůže ani prohnat hada. Tedy, abych byl přesný, tak většina zdejšího hodnotitelstva svá háďátka vesele prohání. Měl jsem to lépe specifikovat. Myslel jsem samozřejmě normální člověk. Tak hurá pokračovat. Půlka by byla. Bohužel, půlky bývají obvykle dvě. A ty z filmy jsou dosti ošklivé. 3:26:00 Musel jsem si střihnout další pauzu, neboť film kráčí do větších a větších sraček. Modrovlas už si stihnul obarvit vlasy na blond. Bohužel vznikla nová otázka, zda si při té příležitosti obarvil i bobra. Otázka byla brzy zodpovězena. V tomhle snímku bobři nejsou. Poslední hodinu budu muset nějak přetrpět. Už mě nic ze snímku nezajímá. Tiše doufám, že vše dopadne špatně a já dostanu alespoň mírné zadostiučinění, že jsem té sračce věnoval tři hodinky. 4:21:00 Já jsem takový borec, že jsem to zvládl dokoukat. V poslední hodince se děvčátka pouze rozkmotřila a dokonce nedošlo ani na usmiřovací sex v hospodě, ačkoli se k němu velmi schylovalo. Jinak se nedělo vůbec nic zvláštního. Asi jako 99,95 % filmu. Na závěr se Adélka lehoulince odlesbila a stala se bezorientovanou. Děvčátka jsou ve skutečném životě jistě teplá, protože nevěřím, že lze něco takového pouze zahrát. Ale zase je nepochybně lehčí natočit lesbickou scénku, než teploušskou. Ženy jsou tomu mnohem přístupnější. Dělat, že si olizují bobry se ještě dá. Nedovedu si však představit, že by si nějaký heterák nechal hadem lechtat vývod ze střev. Co kdyby se odlepila páska a had se dotkl... Jinak nemám vůbec žádné předsudky vůči lesbám ani gayům. No, spíše proti lesbám a některým gayům. Takový ten typ, co nosí růžovoučké oblečení a mluví přihřátě moc nemusím. Jinak bych si samozřejmě moc přál mít kamarádku lesbu, protože by mě jistě neobtěžovala se sexem. Tento snímek je hrozně debilní. Je nepěkně stereotypní. Tři hodiny kecá o tom samém a párkrát se to polesbí. Bohužel, pod pojmemem "to samé" se v tomto případě skrývá jedno obrovské nic. Mě skutečně tahle blbost neměla co nabídnout. Adele má svůj vlastní život a svůj vlastní svět. Tak jí ho dopřejme. Ať se lesbí podle libosti. Na závěr si dovolím malé filosofické okénko, když už mě účinkující obtěžovaly se svými názory. Proč vlastně koukáme na filmy? Filmy nám mohou rozšiřovat obzory, u filmů můžeme snít, u filmů se můžeme bát, plakat, smát se a dobře bavit. Prostě nám musejí dát alespoň něco. Jinak se sledování stává bezúčelným. U této dvojité píčoviny jsem pouze čekal až skončí a očima posouval čas. Absolutní odpad! Tento komentář je tu jednak proto, že jsem si potřeboval ulevit a jednak jako upozornění pro každého, kdo snímek neviděl: !!!NEKOUKAT!!! () (méně) (více)

Galerie (61)

Zajímavosti (25)

  • Film dostal 20. augusta 2013 hodnotenie NC-17, teda je nevhodný pre ľudí do 17 rokov pre explicitný sexuálny obsah. Zároveň bolo potvrdené, že bude vydaný bez akýchkoľvek zostrihávaní. (8HitBoy)
  • Slavný román v dopisech, o kterém se ve filmu mluví, jsou Nebezpečné známosti (Les Liaisons dangereuses) Choderlose de Laclose z roku 1782. (NinadeL)

Související novinky

23. ročník festivalu Mezipatra se blíží

23. ročník festivalu Mezipatra se blíží

31.10.2022

Queer filmový festival Mezipatra nabízí pokaždé to nejlepší z queer světové kinematografie. Desítky filmů a doprovodných akcí na týden ovládnou Prahu a Brno. Letošní už 23. ročník si klade za cíl… (více)

Be2Can: Filmy z Berlinále, Benátek a Cannes

Be2Can: Filmy z Berlinále, Benátek a Cannes

30.09.2016

Festival Be2Can, který se uskuteční v kinech v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci a Zlíně od 6. do 12. října 2016, zveřejňuje kompletní program, jehož ozdobou bude čerstvá držitelka Ceny poroty z Cannes,… (více)

Přehlídka Crème de la Crème II

Přehlídka Crème de la Crème II

12.05.2015

Druhý ročník přehlídky francouzských filmů Crème de la Crème se uskuteční od 13. do 17. 5. v pražských kinech Lucerna, Evald a Mat a poprvé vstoupí do regionů. Do kin za nevšedními zážitky mohou… (více)

Známe první novou bondgirl?

Známe první novou bondgirl?

10.10.2014

Zatímco agent 007 mění tvář jen jednou za čas, jeho dámská společnost je pokaždé čerstvá. A stejné to bude i ve čtyřiadvacáté bondovce, kterou začne Sam Mendes (Skyfall) točit už letos v prosinci.… (více)

Reklama

Reklama