Režie:
Jan-Ole GersterScénář:
Jan-Ole GersterKamera:
Philipp KirsamerHrají:
Tom Schilling, Friederike Kempter, Marc Hosemann, Katharina Schüttler, Justus von Dohnányi, Martin Brambach, Ulrich Noethen, Michael Gwisdek (více)Obsahy(1)
Introvertný mladík Niko ostal bez peňazí i bez vodičáku. Túla sa ulicami Berlína v snahe dať si niekde kávu a na svojej ceste sa stretáva sa rôznymi ľuďmi a necháva sa unášať rôznymi udalosťami, o svojej budúcnosti však nemá žiadnu predstavu. Nekonvenčný portrét mladej generácie režiséra Jana Oleho Gerstera sa stal nemeckým filmom roka 2013. (STV)
(více)Videa (3)
Recenze (65)
Nemůžu asi začít jinak než SPOILEREM. Celý film sledujeme pachtění a přežívání losera, který není schopný něco dotáhnout do konce, nebo alespon vyjít se svou rodinou a lidmi kolem sebe. A já pořád čekal, že přijde moment, který ho změní, a my se dočkáme happy endu. Ale to se nestane. A pak je tedy otázkou, jaký měl film smysl, nebo jestli mělo jít jen o jakousi melancholickou jednohubku. P.S. ale zajímala by mě nějaká potitulková scéna, třeba po 2 letech, jestli by skončil jako bezdomovec na ulici. ()
Niko je v podstate dobrý chlapec, on by najradšej stále pil len kávu. Lenže keď sú všetky kávomaty nefunkčné a presso mašiny sa čistia, musí nakoniec piť len to pivo a vodku. Mládenec bez vízie a budúcnosti sa cíti v súčasnom Berlíne obklopený toľkými bláznami, až si nakoniec začína myslieť, že chyba je v skutočnosti v ňom samom. Tu môžem hlavného hrdinu upokojiť. Jeho cesta životom mi pripadá ešte vcelku správna a nepokrútená. Problém naozaj spočíva v uvažovaní a živote mnohých iných ľudí. No a ten psychológ v úvode filmu to zabil. Ten by mal na myšlienkovom oddelení nie pracovať, ale ležať... ()
[SFF 2013, Sydney] "Outsider" podľa Gerstera a zeitgeist moderného Berlína, sviežo a pritom stále staromódne. Rozháraný epizodický rámec vypĺňa úderne vedený alegorický humor, trefne ľahostajná mimika hlavného predstaviteľa a všade prestupujúca melanchólia. Film tematicky komplexnejší než by sa na prvý pohľad mohlo zdať (holokaust, byrokracia, hipsterdom, syndróm "nekonečného" dospievania) a technicky zvládnutejší než väčšina veľkohubej konkurencie. Kafkovsky absurdné, smutne pravdivé a sakramentsky zábavné... ()
Godardovsky zadumaná atmosféra v Truffautovsky krásném filmu se se svým divákem moc nemazlí. Vnímáš jen očima a ušima? Nech být. Nika nemá rád nejen nikdo, ale dokonce i nic, spikly se proti němu dokonce i automaty na kávu. Jako závislák na kofeinu, který týden abstinoval, si umím Nikovo utrpení velmi živě představit. Ale on ho přijímá s pokorou a vždy sehnutou hlavou. Niko je obraz doby, o půl století starší Antoine, stále stejně opuštěný, stále sám v davu. ()
Súčasný nemecký generačný film je pre mňa neznámym územím, problémy hrdinu Nika však nie. Jeden deň zo života mladíka v súčasnom Berlíne je formálne i obsahovo nesporne atraktívnym návodom, ako sa vyznať v hlavách mládeže, ktorej nik nerozumie. Nikov deň je vlastne sofistikovanou a tematicky rozpriestranenou rozprávkou - hrdina sa na začiatku dňa dostane do menších existenčných problémov, v zápätí sa však ukáže, že sa s nimi dokáže vysporiadať, pomôže susedovi s jeho psychoterapiou, získa možnosť dostať sa do filmu, neskôr stretne krásne mladé "osudové" dievča z minulosti a ku koncu dňa ju dokonca "zachráni pred drakom". Do toho sa okrajovo vmiešava v epizodných zábleskoch posttraumatické vyrovnávanie spoločnosti s hrôzami II. sv. vojny (film), kancelárska chladná byrokracia (psychologický posudok), uvedomenie vlastnej nezrelosti (otec), ale hlavne absurdne geniálne zhmotnenie neduhov dostatkovej spoločnosti, v ktorej je ústredný protagonista neschopný dostať sa za celý deň k jedinému kelímku obyčajnej kávy. Prívlastok "kafkovské" je viac než výstižný. 80% ()
Galerie (24)
Zajímavosti (1)
- Debut Jan Ole Gerster byl neočekávaným úspěchem v Německu 2012 s výdělkem více než 2 miliony amerických dolarů. Získal také německou filmovou cenu za nejlepší snímek, scénář a režii. (aporve)
Reklama