Reklama

Reklama

Půjčovna masa

(seriál)
  • USA Altered Carbon
Trailer
USA, (2018–2020), 15 h 36 min (Minutáž: 43–67 min)

Tvůrci:

Laeta Kalogridis

Předloha:

Richard Morgan (kniha)

Hrají:

Martha Higareda, Joel Kinnaman, James Purefoy, Stephanie Cleough, Ato Essandoh, Byron Mann, Andre Tricoteux, Matt Frewer, Renée Elise Goldsberry (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(18)

Po 250 letech strávených v hibernaci je oživený vězeň, který si může vydobýt svobodu jediným způsobem: musí zjistit, kdo je vrah. (Netflix)

Videa (3)

Trailer

Recenze (245)

3497299 odpad!

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jakmile se kyberpunk dostane ze stránek knih na plátna či obrazovku, vládne mu příliš často těžko přijatelná ustrašenost a nedostatek invence. Altered Carbon, který je adaptací románu Půjčovna masa Richarda K. Morgana, trpí všemi nedostatky a špatnými stereotypy, které se s žánrem ve filmové podobě pojí. Za prvé: zdá se, že existují dva předobrazy, kterých se všechna další díla drží zejména po vizuální stránce - Blade Runner Ridleyho Scotta a japonská manga a anime Ghost in the Shell (sem tam ještě Matrix, což je ale kapitola sama pro sebe). Nic proti citacím, ale ve vědomí většiny filmařů jde zřejmě o jediné dvě úspěšné a známé kyberpunkové adaptace, tudíž ztvárnění jejich světa kopírují až příliš často a až příliš otrocky. V důsledku čehož se zdá, že se zastavil čas a že žánr, který jinak pobízí k různorodosti, vizuálně ustrnul podobně jako punkrocková móda na roztrhaných džískách, čírech a křivácích. Za druhé: kyberpunk sice zdůrazňuje sociální rozdíly a třídní konflikty, ale zejména ve filmové podobě se člověk setká se striktně vyhroceným černobílým viděním: bohatí jsou bez výjimky zlí psychopaté, kteří mají přístup k technologickým vymoženostem, oběti i hrdinové jsou pak vždy z nižších tříd, přičemž bojují proti nějaké technologické záležitosti, která zapříčinila společenskou nerovnováhu. Svět je ovšem mnohem složitější, přičemž tahle dualita zlých boháčů a hodných chudáků (nebo alespoň „obyčejných lidí“) je bohužel již tak nudný stereotyp, že nefunguje ani v metaforické nadsázce. Paradoxně je pak Altered Carbon fanaticky technofobní film (podobně jako Matrix, Elysium, In Time, americká hraná verze Ghost in the Shell atp.), jehož ideálem je jakási vágně definovaná přirozená lidskost. Je ovšem třeba poznamenat, že klasiky žánru takhle primitivní nejsou - když si člověk přečte Gibsona, Stephensona, Shirowa (nebo se podívá na animované Ghost in the Shell), sezná, že zobrazované konflikty nikdy nejsou podávané takto primitivně. Divák nechápe, proč se scénáristé obtěžují celkem fungující předlohy složitě přepisovat do úplně jiných nekonzistentních konstrukcí, jestliže by výsledek dopadl mnohem lépe, kdyby si ušetřili práci a prostě děj knihy “jen převedli” do obrazu, když už provozují seriálovou adaptaci literárního díla. Za třetí: scénáristé si zřejmě zvykli na to, že young adult čtou i dospělí, a normy vyprávění tomuhle předpokladu přizpůsobili tak, že lze stěží najít v rámci filmového sci-fi mainstreamu cokoli chytřejšího, než jsou Hunger Games. Altered Carbon tak v nijak originálním a poměrně přímočarém vyprávění, které přitom občas trpí nedotaženou dramatizací vývoje, kombinuje makabrózně patetické scény (moje srdce, které jsem si ve virtuální realitě vyrval doslova z těla, patří tobě) s hysterickým herectvím a ne moc smysluplným dějem. Postavy jsou nějak charakterizované, ale pak jednají úplně jinak – přes svůj dokonalý výcvik a proklamovanou chladnokrevnost se například z nepochopitelných důvodů (když pomineme špatně napsaný scénář) dopouští nesmyslně iracionálních výbuchů a školáckých chyb. Svět obsahuje navíc spoustu nekonzistencí, jejichž výčet by zahrnul samostatnou recenzi. Např. časový vývoj – postavy žijí stovky let, ale společnost se nemění, vypadá jako naše aktuální představa blízké budoucnosti zamrzlá v čase. V technologicky rozvinuté civilizaci kolonizující sluneční soustavu policejní sbory používají na chlup stejnou uniformu celé dlouhé dekády a estetika se odkazuje výhradně na naše moderní umělce – že by šlo o ilustraci tezí o zamrzlé postmoderní kultuře, jak je podává filozof Michael Hauser? (haha) Jeden díl mi přišel záměrně napsaný tak, že každá postava v něm musí mít alespoň jeden hysterčák (počítal jsem je). A navíc seriál selhává i v žánrových aspektech, ve kterých by to člověk nečekal – jeden příklad: Takeshiho sestra je v jedné scéně neporazitelná ninjovská asasínka, přičemž o deset minut později se chová, jako by neměla žádný výcvik – nechává nesmyslně zničit množství svých velmi draze vyrobených klonů, které jen tak nabíhají na nepřítele, aby jim prostě prostřelil hlavu. Ve stejné scéně si nejprve počíhá, chytí útočníkovu automatickou pistoli správně za hlaveň, aby ji po jednom bodnutí střepem opět pustila a nechala se jí střelit. Nehledě k tomu, že útočníkem je v tomto případě elitní policistka se speciálním výcvikem, která přitom před sebe svou zbraň strká s nezastřenou touhou po vlastním odzbrojení. Dvě superelitní vylepšené bojovnice se tak střetávají způsobem, kdy člověk pochybuje, zda jim někdy někdo dal alespoň základní přednášku o způsobech sebeobrany. Různorodých nesmyslů je ale v seriálu opravdu hodně. Filmový kyberpunk zřejmě čeká na svého vizionáře, který mu dodá osobitou vizi (místo aby jen opakoval desítky let staré vize jiných) a dostane jej na patřičnou úroveň, neboť tenhle žánr by si zasloužil emancipovanější přístup, než jakou ukazují přizdisráči z tvůrčího týmu Altered Carbon. () (méně) (více)

Vojťas 

všechny recenze uživatele

Seriál, kde jsou lidská těla pouhými schránkami a vědomí (duše) se ukládá do čipu, který lze vložit do libovolného pouzdra, má 3 obrovské přednosti: 1) čistokrevný futuristický vizuál, který musel Netflix přijít na obrovské peníze, 2) velice zajímavá kriminální zápletka se zajímavým rozuzlením a 3) svým způsobem komorní příběh o smyslu života bez "pravé" smrti a dopadech nesmrtelnosti, která je jen pro ty nejbohatší. Opravdu pestrý seriál, který je i perfektně herecky obsazen a ač se může zdát, že vykrádá jiné seriály, tak spíše se jen chytře inspiruje a skládá jim hold. 95 % ()

Reklama

HAL 

všechny recenze uživatele

Holy shit, dream come true. Dřív jsem mohl jen snít o tom že jednou snad budou vznikat seriály či filmy jako toto. Esence syrového cyberpunku která perfektně brousí na hraně mezi vážnými a emocionálně drtivými tématy, s vymazlenou brakovostí, kde akce a příběhově opodstatněná explicitnost překonávají vše, co bylo doteď v Áčkových seriálech kdy k vidění. Přitom příběh je i na poměry žánru dost originální, a jediné co se dá považovat za jeho chybu je rychlost, s jakou je odvyprávěn - něco tak komplexního a v tak bohatém světě (ala Blade Runner pohledem nihilisty) si zasloužilo ne pouhých deset dílů, ale nejméně dvacet. Podruhé si to dám hned, a k tomu jsem ještě nikdy u žádného seriálu nutkání neměl. 10/10 ///// Druhá řada je satanužel jen hloupý, laciný a zbytečný dovětek, který si nezachoval skoro nic z toho co bylo na první řadě výjimečné, brutálně všemu otupil hrany, a jen dotahuje do konce jednu z jejích vedlejších příběhových linek. Tu nejméně zajímavou, vše podstatné bylo dořešeno už dřív. Pro genialitu série první ji ale budu v celkovém hodnocení ignorovat, prostě druhá řada se nestala. ()

Lischai 

všechny recenze uživatele

Blade Runner pro lidi, co milují cyberpunk, ale Blade Runner jim přišel pomalý. Je to kompilát všeho dobrého, co cyberpunk nabízí, řádově chytřejší než lobotomistický remake Ghost in the Shell a vizuálně mnohem zajímavější než Bright. Svět seriálu v první chvíli působí přeplácaně a nesmyslně, ale čím déle v něm jste, tím víc je vidět, že všechno souvisí se vším a hraje to dohromady (modří vědí, ale: návštěva babičky od Ortegové, wow!). Seriál se postupně zlepšuje, poslední dva díly mi připady stejně super jako většina a moc nechápu rozladění jiných recenzentů. Příběh je super, twisty na konci tak akorát chytré a ne moc přepálené, všechno se smysluplně uzavře a zanechá to pocit: "Wow, to bylo super!" a připitomělý úsměv na tváři. Aktualizuju TOP 10 seriálů a dávám tomu 9 Williamů Gibsonů z 10. ()

Jinny 

všechny recenze uživatele

Zajímavý seriál, který rozhodně diváka nešetří. Očekává určitou spolupráci a pokud jste nedávali pozor, budete se aspoň na chvíli ztrácet. Děj často skáče do minulosti a občas by si člověk přál trochu přímočařejší způsob vyprávění. A některým událostem se ideálně mohl věnovat pilotní film. Altered Carbon se odehrává v zajímavé, temné, ale ne beznadějné budoucnosti a atmosféra by se dala shrnout jako film noir sci-fi. Celkově musím říct, že na dané téma s danými postavami bych si klidně dovedla představit filmovou sérii. Rozhodně se mi ale seriál líbil víc než tématicky obdobný, ale protilidsky naladěný Westworld. ()

Galerie (136)

Zajímavosti (10)

  • V seriálu je lidská rasa sjednocena pod tzv. Hvězdný Protektorát Spojených Národů, který utvořil ze všech lidských kolonií ve vesmíru jednotnou říši (republiku). (Tomas_TM)
  • V seriálu je nad nápisem „Police“ na policejních autech ještě jeden nápis v hindštině, a to „Raksha Karna“, což znamená „chránit“. (Tomas_TM)
  • Důvod, proč se nesmrtelným zbohatlíkům říká „Meths“, je odkazem na Methuselaha, který byl podle biblické pověsti nesmrtelným. (UncleMorty)

Související novinky

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2018

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD.cz tradičně sestavili trojku nej filmů a seriálů, uvedených do distribuce nebo na filmových festivalech v uplynulém roce. S pěti hlasy jednoznačně vyhrávají mezi filmy… (více)

Kyberpunkový Altered Carbon mění obsazení

Kyberpunkový Altered Carbon mění obsazení

30.07.2018

V čerstvě oznámené druhé řadě kyberpunkové sci-fi Altered Carbon od Netflixu se v hlavní roli vojáka Takeshiho Kovacse nově objeví herec Anthony Mackie (Captain America: Občanská válka, Detroit). Ten… (více)

Netflix a hvězda bojových umění

Netflix a hvězda bojových umění

01.07.2018

Netflix si objednal akční sci-fi seriál Wu Assassins s hvězdou bojové série Zátah Iko Uwaisem. Scénář k novince napíše John Wirth (Terminátor: Příběh Sáry Connorové, Falling Skies), o režii první… (více)

Barbar Conan míří do televize

Barbar Conan míří do televize

06.02.2018

Amazon dal před pár měsíci najevo, že si hodlá sehnat vlastní Hru o trůny. Krokem číslo jedna byl nákup televizních práv na Pána prstenů, z čehož se má ukuchtit prequel slavné filmové trilogie. Krok… (více)

Reklama

Reklama