Režie:
Haifaa Al MansourScénář:
Haifaa Al MansourKamera:
Lutz ReitemeierHudba:
Max RichterVOD (1)
Obsahy(1)
Malá Wadjda sní o tom, že si pořídí zelené kolo. Na závody s kamarádem ze sousedství však musí zapomenout: zákony totiž děvčatům jízdu na kole zakazují. Dívenka se rozhodne vydělat si peníze ve školní soutěži v recitaci koránu. Stává se z ní ukázkově zbožná holčička... Debut první ženy režisérky v Saúdské Arábii Haifay al Mansourové je civilní meditací o svobodě v nesvobodném světě a vzpomínkou na Zloděje kol Vittoria De Sicy. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (10)
Recenze (68)
Kolem a kolem výborný film, kterému prakticky nemám, co vytknout. Svým konceptem připomíná Božské děti, s rozdílem v tom, že vypráví podstatně "jemněji". Na emoce se netlačí, pouze nad klíčovými událostmi a dějovými zlomy se vznáší jejich přirozený opar. Taktéž film příliš netematizuje islám, fakta tamější kultury se ve filmu zjevují nenápadně a netropí se kolem nich humbuk, takže méně vnímavý divák nemusí ani všechna pochytit. Postavička Wadjdy působí roztomile a s trochou nadsázky představuje subtilní protiislámský prvek (emancipace a zrovnoprávnění žen). Osobně nehodnotím výš nejspíš proto, že jsem tak trochu islamofob... 7/10 ()
Chtěl jsem se na tento film podívat především proto, abych poznal jinou kulturu. Tu jsem poznal a místy ji nechápal. Během filmu jsem se ji ale snažil pochopit, ale na konci jsem ji stejně nechápal. Po shlédnutí jsem si nakonec myslel, že se zřejmě poměry k dámskému pohlaví v arabském světě krapet změnily, když už mohou natáčet takové filmy a v nich ukazovat věci, o kterých se tam správně do té doby nemělo ani mluvit. Pak jsem si ale přečetl zajímavosti, kde jsem se dočetl, že s muži se domlouvala vysílačkou a bylo mi jasno, že za tenhle film může především Německo, coby koproducent, který zřejmě režisérku podpořil nejlépe, jak dokázal. Závěr tohoto filmu je ale krásnou šancí na lepší život pro každou ženu v této zemi. A mně ta naděje přišla dost upřímná, proto takové hodnocení. ()
"Ak práve menštruujete, držte korán v obrúsku!" Film z prostredia, ktoré by sme v našich podmienkach bez váhania mohli označiť za ideologické väzenie, je civilne spracovaný, ale nežný a krutý zároveň. Je to príbeh dievčatka, ktoré nechce veľa. Jej snom je mať bicykel, ktorý si vyhliadla. O ňom jej však autority doma či v škole vysvetľujú, že nie je pre dievčatá. Je to u nich samozrejmosť. Vlastne jej to hovoria všetci okrem predavača bicyklov. Ten jej pre zmenu oznamuje, keď oň len prvýkrát zavadí pohľadom, že je na ňu príliš drahý. Wadjda ich nepočúva, lebo jej cieľ je silnejší. A zjavne aj rozum, keďže sa ako osoba, ktorá si vlastné sny v sebe ešte neudupala v rámci konformizmu, ako jediného riešenia v danej spoločnosti, nechce vzdať. Šetrí peniaze, učí sa recitovať do školskej súťaže, ktorá ponúka výhercom odmenu, robí všetko čo môže v rámci detských možností. Snáď netreba vysvetľovať, že túžba po bicykli je len nástroj na zobrazenie podmienok v moslimskej spoločnosti. Alebo že to síce nie je zdanlivo žiaden veľký ideál, ale na pomery hlavnej hrdinky dostatočný. Keď som bol približne v jej veku, tiež som chcel bicykel. A potom som ho dostal. Ale chcel som aj horský, ako mali ostatní. Aké to malichernosti! Ten som už nezískal. Ale keď pozerám tento film, som rád, že mi stáli v ceste len peniaze... ()
Prý drama... Houby, komedie to je, a dělá si moc pěkným způsobem šoufky z ručníkářů.___Wadjda je malá treperenda, vyznávající kecky, moderní pop-music a silniční cyklistiku. Vždycky chodí prostovlasá, jak se na pěknou holku sluší (mno, její mamka ale byla teprve kráska, hned si jí jdu vyhledat na nudography...). Problém pro ostatní, ale ne pro Wadjdu je, že žije v Saudské Arábii. Jako ateista bych mohl nevěřícně kroutit hlavou, ale já se stejně jako osazenstvo Lucerny velmi dobře bavil, protože takhle dobře vtipně natočený film z přísně náboženského prostředí je obrovský unikát. Původně jsem chtěl dát 4*, protože ten konec je přeci jen takový moc učesaný, ale seky typu "Kde máš ty peníze?" _ "V Palestině..." a taky hodnocení jen mírně lehce nad 80 % mě pohnuly na plný. Cinema Mundi, 2014. ()
Velmi povrchní sonda do tvrdého arabského světa. Neotvírá žádnou otázku, jen kouká. Doslova mne tento film urazil, jak moc povrchní je. Nepochopila jsem ty ovace. Režisérka by potřebovala dostat facku za to, že nepřímo se vším souhlasí. Ach JO! // 48. Mezinárodní filmový festival, Karlovy Vary, 2013 ()
Galerie (22)
Zajímavosti (1)
- Režisérka v rozhovoru pro The Daily Show uvedla, že kvůli zákazu pro ženy hovořit s muži, kteří nejsou jejími příbuznými, musela režírovat z dodávky přes vysílačku. (KlonyIlony)
Reklama