Reklama

Reklama

Věci, tak jak jsou

  • Chile Las cosas Como Son (více)
všechny plakáty
TV spot

Obsahy(1)

Samotářský mladík pronajímá pokoje a při tom se seznámí s velmi otevřenou dívkou, která ho vtáhne do svého života. Chilský film, vyznamenaný Nezávislou kamerou na MFF v Karlových Varech. Chilský film nebývá moc často zastoupen v nabídce kin ani na televizní obrazovce. S nástupem kinematografií třetího světa v šedesátých letech se u nás objevila díla některých levicově orientovaných chilských režisérů, např. Miguela Littína (Svědectví obce Marusia, Náprava dle metody, Vdova Montielová), Helvia Sota (Prší na Santiago) nebo Patricia Kaulena (Dlouhá cesta), ale tvorba mezinárodně proslulých osobností (Alejandro Jodorowsky, Raúl Ruiz), pracujících převážně za hranicemi své země, nám až na výjimky zůstala upřena. V poslední době se v artové distribuci hrály dva filmy Pabla Larraína, Post Mortem (2010) a NO (2012), evokující s odstupem pinochetovskou éru. Teď máme možnost na obrazovce vidět chilský film Věci, tak jak jsou (2012), který získal Nezávislou kameru na MFF v Karlových Varech 2013. Vypráví příběh uzavřeného Jerónima, který se živí pronajímáním pokojů ve vile svých rodičů. Podivínský samotář, jehož tvář je celá zahalena bizarním hustým plnovousem, se vyhýbá lidským kontaktům, byť je to při způsobu jeho obživy poněkud obtížné. Jedna z jeho podnájemnic, mladá Norka Sanna, ho zaujme svou otevřeností a nakonec ho vtáhne do svého života, když se snaží pomoci problematickému mladíkovi Miltonovi, ohrožovanému pouličním gangem. Debut mladého režiséra Fernanda Lavanderase Montera je sice natočený s minimálními prostředky a v pomalém tempu, ale vnímavému divákovi se odvděčí působivým zachycením atmosféry současného chilského Santiaga a přesvědčivými hereckými výkony. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (22)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Chilský asociál, kterému vstoupí do života norská sexy dívka s charitativními sklony. Dva protichůdné přístupy ke světu se střetávají hlavně v dialozích všeho všudy tří postav. Ke komornímu filmu dobře sedí i hudba v podání smyčcového tria. Těžko říci, kdo z nich má pravdu, ale trochu se zamyslet nikdy neuškodí... ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Nebýt Miltona, mohl by příběh být ještě jednodušší a přehlednější - i když, nenechme se mýlit jednoduchými vztahy a příběhy. Když - pro přehlednost - z následující úvahy Miltona skutečně vynecháme, zůstane nám Jerónimo a Sanna. Jerónimo je severský typ, robustní, opatrný, zkušený, raději se drží zpátky, přitom je to Jihoameričan. Sanna je impulzivní, bezprostřední, nepořádná, neznalá místních poměrů a je schopna uvolnit pánev pro sex, nikoli však pro tanec, a je Norka. Jakou šanci má takový pár na přežití? Na film jsem se díval s ženou, té byl Jerónimo nesympatický, já to říct nemohu... Las cosas tanto son. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Svým způsobem typická festivalovka, tedy film, který je určený pro cestování po filmových přehlídkách a případnému odvysílání v pozdních večerních hodinách na artově se tvářící televizní stanici. Hodně dialogů, zajímavé postavy a náznak příběhu, který ale pro žánrově orientovaného běžného diváka není dostačující a hlavně nemá vygradovaný závěr. Na konci si člověk řekne, tolik potenciálu přišlo vlastně vniveč... Je to vlastně film o konfliktu dvou přístupů k životu a částečně i dvou civilizačních kultur. Jeden skeptický přístup a ten druhý, který je motivovaný snahou pomáhat světu, aniž by si jeden spočítal možné důsledky pro okolí. Celkový dojem: 60 %. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Chilský podivín s plnovousem (skvělý Cristóbal Palma) a norská spasitelka lidských duší (Ragni Orsal Skogsrod). Film plný vzájemných charakterových, společenských i kulturních protikladů je formálně vytříbenou introspekcí, zaznamenávající odlišné postavení jednotlivce v současném globalizovaném světě. Nebýt některých žánrových klišé, kterých je sice poskrovnu, ale přesto za sebou zanechávají silný dojem (postava Miltona), nebylo by nad čím váhat. ()

MA.KI 

všechny recenze uživatele

Chilský snímek Las Cosas Como Son je ve své podstatě viscerálním artem, jenž si díky své jednoduchosti, ale zároveň hloubce zaslouží pozornost středoevropského diváka. /pozor spoilery!/ ~ Pasivní a uzavřený podivín s hustým plnovousem Jerónimo žije samotářským životem ve starém domě po rodičích, pečuje o něj a zároveň se živí pronajímáním pokojů. Do jednoho z nich se nastěhuje dívka Sanna, Norka, která disponuje opačnými vlastnostmi než majitel. Sanna, jejíž znalost španělštiny není dokonalá, je otevřená a důvěřivá a obdivuje místní „klid“ a „svobodu“, přestože skutečnost v Santiagu může být jiná. Tuhle disparátní dvojku doplňuje třetí do party, chlapec zvaný Milton, kterého ohrožuje dealerský pouliční gang. ~ Sannina snaha Miltonovi pomoci otevírá první z témat, o nichž chce snímek mluvit, a to otázku oprávnění plést se do života a problémů druhých (navíc s neznalostí místních poměrů), neboť důsledky si ponesou vždy oni sami. Zároveň je díky ženské postavě akcentována i přirozená potřeba si navzájem pomáhat a nebýt lhostejný k osudu a těžkostem přátel, blízkých (i neblízkých) lidí… Víceméně související je tematika SOUKROMÍ. Jerónimo, chovající se jako fetišista, neboť prohledává Sanniny soukromé věci, čte v jejím deníku i počítači, přičichává ke kalhotkám apod., otevírá otázku narušování soukromí člověka, pronikání do jeho mozku, do jeho nitra, pocitů a vůní, které jsou jen jeho a mají okolí zůstat skryty. ~ Jednou ze základních myšlenek snímku je jakási životní NEBOJÁCNOST, směrem k druhým lidem, směrem k sobě i směrem k novým zážitkům a zkušenostem. Odvaha žít a dýchat, BÝT VSTŘÍCNÝ a brát věci pozitivně, abych si byl schopen život užít jaksepatří. Negativním příkladem je právě Jerónimo, který se všeho okolo bojí, žije ve strachu z nového a snaží se mít vše pod kontrolou (nechce párty, aby se něco nepřihodilo, svoji pravou tvář skrývá za mohutným plnovousem, natož aby odkryl své srdce…). Zajímavé, že v závěrečném dialogu obou hlavních postav slova o Jerónimově „zabedněnosti“ Sanna pronesla zničehonic anglicky. Náhoda nebo úmysl? ~ Konfrontace tří skvěle charakterizovaných (i zahraných) postav nepřináší pouze obraz současné chilské společnosti, nýbrž zdá se univerzální. Navíc skandinávská dimenze v jihoamerickém prostoru nemálo okořeňuje přirozeně natočený film, jenž na minimální ploše rozehrává zajímavý příběh o třech lidských osudech a povahách. ()

Galerie (22)

Zajímavosti (1)

Související novinky

48. MFF Karlovy Vary rozdal filmové ceny

48. MFF Karlovy Vary rozdal filmové ceny

06.07.2013

Devítidenní karlovarské filmové prázdniny skončily a poroty v čele s Agnieszkou Holland udělily ceny nejlepším ze soutěžních filmů. Křišťálový glóbus pro nejlepší film si odnesl režisér János Szász… (více)

Reklama

Reklama