Reklama

Reklama

Výchozí bod

  • Česko I Origins (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Oční duhovka je jedinečným znakem každého člověka, je nezaměnitelná a nepřenositelná, stejně jako otisk prstu. Existují systémy, které umí pomocí dvanáctimístných kódů rozpoznávat tuto jedinečnost a využívají se při identifikaci jednotlivých osob. Na letištích, v porodnicích ... Ale co když je to jinak? Film Výchozí bod vypráví příběh Dr. Iana Graye (Michael Pitt), molekulárního biologa, jehož životním tématem je studium evoluce oka. Jeho práce jej zcela pohlcuje až do okamžiku, kdy se na večírku setká s krásnou tajemnou dívkou Sofi (Astrid Berges-Frisbey) a požádá ji, aby si mohl vyfotografovat její nádherné oči. Oproti vědecky racionálnímu a profesionálně skeptickému Ianovi je Sofi tvorem divokým a nespoutaným. Jejich protiklady je k sobě přitahují, jejich vztah je intenzivní a pro Iana i nečekaně vášnivý. Bohužel však končí tragicky. Po drsné životní ráně se Ian ještě více ponoří do své práce. Ta jej plně zaměstnává až do okamžiku, kdy se svou kolegyní Karen (Brit Marling) učiní nečekaný objev, který zpochybní jeho dosud neotřesitelnou víru ve vědu a změní jeho skeptický postoj vůči mystickým a spirituálním silám. Potvrdit či vyvrátit novou teorii, která by postavila na hlavu vše, v co lidstvo doposud věřilo, může jen cesta na druhý konec světa. Ian se rozhodne riskovat vědeckou reputaci a vlastní racionalitu a vydá se na šílenou misi, jež má jen mizivou naději na úspěch. (Cinemart)

(více)

Videa (7)

Trailer

Recenze (720)

Eddard 

všechny recenze uživatele

Ve městě je nový šerif a jmenuje se Mike Cahill. Autor s velkým A, který má co říct a umí to říct tak, jako jen pár lidí, co dneska točí. Je celkem jedno, kolik váhy budete přikládat tomu, o čem film pojednává, zásadní tezi to neubere nic na závažnosti - tj. vzájemně propojených osudů vědy a něčeho, co můžeme nazvat spiritualitou (viz. Dalajlámova odpověď). Ne, že by byl snímek jen o tom, samozřejmě. U finální (tj. druhé) výtahové scény jsem si tiše slzel do vousů, což se mi u filmu nestalo ani nepamatuju. Na oba Cahillovi filmy by se daly napsat obsáhlé traktáty o figurativním chápání světa/filmu a jestli se ještě nepíšou, možná se do toho někdy výhledově pustím sám. 100% P.S.: Nenechejte si ujít zajímavý, potenciálně strašidelný epilog po závěrečných titulcích. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Jsem vědec. Věřím v data." Také jsem dříve věřil jen tomu, na co jsem si mohl sáhnout, ale pak jsem potkal člověka, který mne naučil vytvářet si svou budoucnost a jistoty byly v háji. Nicméně Dr. Gray svůj marný materialistický boj proti duchovnu zvládl celkem slušně a to po boku úžasně svobodné Suzi i následně s jedinečně praktickou Karen. Nejvíc mě zaujalo, když si Suzi svého vyvoleného stylově přivolala pomocí myšlenkou vytvořených jedenáctek do metra. To bylo skvělé a hledání jejích očí taky stálo za to. Mně tedy celkem k životu nic nechybí, ale přesto se už strašně moc těším na svůj další život, který bude opravdu jedinečný. ()

Reklama

Kaka 

všechny recenze uživatele

Chytrý, formálně podmanivý a nevtíravý film, který je tématicky natolik nevšední, že si udrží vaši pozornost i přes některé scénáristické berle a oslí můstky - především ke konci představení. Zároveň působí minimalisticky a "nezávisle/nízkorozpočtově", což je jen ku prospěchu věci, přičemž několik málo sugestivních scén rozhodně stojí za pozornost (především ta výtahová). Víc otázek než odpovědí. To od chytrého scifi divák mnohdy očekává a to tu dostává. Škoda šablonovité, leč hezky učesané koncovky. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

I druhý celovečerní film Mikea Cahilla je nevšední filmovou událostí. V době, kdy málokdo umí přijít s něčím opravdu originálním, se Cahill dál zabývá svéráznou modifikací proměny nezávislého filmu. Žánrové zařazení (tedy nízkorozpočtové sci-fi) je znovu pouze odrazovým můstkem, tentokráte pro nezvyklou nadžánrovou soft-filosoficko-náboženskou hru ve stylu výtečného Schenkmanova Pozemšťana. Cahill ovšem žánry rád mixuje, a tak je celý náboženský kontext rámován opravdu hodně nevšední romantickou dějovou linkou, ve výsledku je Výchozí bod možná nejpodivnějším romantickým snímkem, jaký jsem kdy vůbec viděl. Tuhle rovinu umocňuje silně emotivní závěrečná výtahová scéna, rovinu náboženskou pak uzavírá scéna následující po skončení závěrečných titulků (u tohoto filmu se vyplatí neodcházet z kina před jejich skončením). Celý film je pak o střetávání protichůdných principů - věda versus náboženství, přístup vědecký (Ian) a esoterický (Sofi), což ovšem obé zastiňuje lidské existence přesahující láska. Vskutku dobrý film nestojí na rozpočtu, rozhodující roli hraje nápad a invence a v tomhle je Mike Cahill naprosto unikátní - jeho scénář je opravdu chytrý a sofistikovaný a ač jsem člověk racionální a v Boha nevěřící, nechápu ho jako dogmatickou odpověď na vlastní spirituální otázky, ale jakousi možnost rozvíjení dialogu. Emocionálně byl ovšem pro mne osobně Cahillův filmový debut Jiná země silnějším prožitkem... ()

classic 

všechny recenze uživatele

Dr. Ian Gray spoznáva vo svojom živote 2 ženy+jedno dievča z indického Dillí,ktoré mu zmenia život,najprv asistentka-kolegyňa Karen a Láska Sofi,s ktorou to dopadne tragicky,zahynie vo výťahu,a to brutálnym spôsobom... Iana fascinuje OKO,ktoré skúma do detailov,lebo Sofi spoznáva vďaka prekrásnym očiam,ktoré si vyfotil,spoznal ju na nejakej párty,preskočili iskry a hneď a zaraz vzniká LOVE STORY,Len po Sofi sa zľahla zem,ale vždy sa stane,čo najmenej očakávaš a v Metre na ňu natrafí,tak prvá polovica snímku sa venuje ich vzťahu s pôsobivou hudbou+Laboratórium,v ktorom sa venujú Testom a výskumom s kolegyňou Karen.Ian a Sofi sa chcú zobrať,Ian mal menšiu nehodu v práci,čo zatiaľ na malý moment nemôže vidieť,idú domov a zaseknú sa vo výťahu...Tragédia,zrútil sa mu svet,uzatvára sa do seba,čoraz viac sa sústredí na prácu,očná dúhovka Sofi sa objaví na konci sveta v Indii,lebo technológia,ktorú vyvinul umožňuje rozpoznať človeka,ktorý môže mať totožnú dúhovku.A keď kolega Kenny(Steven Yeun si zahral v známom seriáli The Walking Dead postavu Glenna) naskenuje dúhovku Sofi do počítača vyhodí mu to informáciu,že je osoba s rovnakou dúhovkou v Dillí,inak Ian si vzal Karen,majú bábo,a tak v emotívnej scéne z Dillí tvorcovia pridávajú na plyn v dobre zvolenom kastingu,kde najmä Astrid Bergès-Frisbey ako Sofi má nielen extrémne brutálne krásne oči,ale zarezonuje najmä ako sa zhostila svojej roly,Michael Pitt ako Ian je večne zamyslený a zlomený muž,ktorý nájde,čo hľadá,Karen ako Brit Marling nemá toľko priestoru.V scénach z Dillí je veľká možnosť vidieť komparz,ktorý sa pozerá stále do kamery,ale to Iana nevyvedie z omylu,aby dosiahol,čo chce... Mikea Cahilla poznám,tento režisér a scenárista dokáže perfektne pracovať s atmosférou,hudbou,kamerou v obidvoch rovinách a vidieť výsledok je fascinujúcim zážitkom. ()

Galerie (29)

Zajímavosti (13)

  • Roli Salominy ztvárnila indická dívka jménem Kashish. Režisér Mike Cahill si ji do role vybral v indickém sirotčinci v Díllí, neboť u dívek indicko-amerického původu postrádal autenticitu. Cahill veřejnost ujistil, že je v sirotčinci o Kashish dobře postaráno, zčásti díky finančním prostředkům, které sirotčinci věnoval produkční tým. (Ayush)
  • Režisér a autor scénáře filmu Mike Cahill uvedl, že hlavní inspirací pro film pro něj byla slavná fotografie afghánské dívky jménem Sharbat Gula, kterou v roce 1985 pořídil fotožurnalista Steve McCurry. Tato ikonická fotografie obletěla celý světa a dodnes zůstává fenoménem. S filmem je také úzce spojen příběh o následném hledání této dívky, které trvalo celých 17 let. Její totožnost byla nakonec potvrzena právě díky metodě biometrické identifikace podle oční duhovky. (Midori_Mike)

Související novinky

Filmy roku dle TOP uživatelů ČSFD.cz

Filmy roku dle TOP uživatelů ČSFD.cz

30.12.2014

Mezi za oceánem nejlépe hodnocenými filmy roku 2014 je hodně těch menších, nezávislých, které k nám ještě nedorazily - Inherent Vice, Birdman, Slídil, Whiplash, Hon na lišku, Kód Enigmy nebo Teorie… (více)

49. MFF Karlovy Vary rozdal filmové ceny

49. MFF Karlovy Vary rozdal filmové ceny

13.07.2014

Slavnostní ceremoniál zakončil filmový festival a poroty v čele s Luisem Miñarrem udělily ceny nejlepším ze soutěžních filmů. Křišťálový glóbus pro nejlepší film si odnesl George Ovashvili za… (více)

Reklama

Reklama