Reklama

Reklama

Vášeň

(festivalový název)
  • Francie Passion (více)

Obsahy(1)

Godardův zimní film Passion deklaruje absenci příběhu nahrazenou přítomností světla. Dvě ženské filmové hvězdy zde ve vrcholné formě hrají postavu „otevřené a uzavřené mrchy“. Huppert je šička v textilní továrně, která kvůli interview pro polského režiséra (J. Radziwilowicz), do něhož je zamilovaná, přijde o práci. Schygulla je manželka majitele této továrny (M. Piccoli) a s polským režisérem prožívají také vzájemné okouzlení. Polák natáčí film, který postupně ztrácí producenty a nebude dokončen. Passion – Pašije, ale též Utrpení (zde zejména utrpení pracující třídy) spojuje tradiční Godardova témata – zaprodanost filmovému (a jinému) establishmentu (Pohrdání), sociální tématiku traktovanou na základě zkušenosti západního levicového intelektuála (a skepsi z ní – dříve například Weekend) anebo film o filmu ve filmu (znovu Pohrdání), či vztahy muž-žena a muž-více žen (Žít svůj život, U konce s dechem atd…). Nové v Godardově poetice 80. let jsou nepřestávající hry s filmovou montáží (zvuk je nasazen záměrně mimo obraz, přes různorodé tematické úseky filmu znějí dlouhé nepřerušené pasáže klasických koncertů rušené reálnými zvuky, atp.). Zcela v rámci právě se zrodivší filmové postmoderny vyznívají scény, v nichž se polský filmový režisér snaží zachytit nakašírované živé obrazy podle Rembranta, Ingrese či Delacroixe. Ve filmu rovněž nalezneme odkazy na ritus katolické mše (Agnus Dei). (garmon)

(více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno