Reklama

Reklama

Opojen ženami a malováním

(festivalový název)
  • Jižní Korea Chihwaseon (více)

Obsahy(1)

Film je inspirován životem geniálního korejského malíře Jang Seung-up Ohwona (1843 1897). Píše se rok 1850. Věhlasný učenec Kim Byung-moon náhodně zachrání malého žebrajícího kluka Jang Seung-upa před partou násilníků, kteří se ho pokusili zbít. Jang Seung-up se mu snaží kresbou vysvětlit, proč ho lidé napadli. Kim je jeho malířským talentem nadšen, ale chlapec mu na dlouhých pět let zmizí ze života. Pak se oba opět náhodně setkají a navážou celoživotní přátelství. Ze Seung-upa se mezitím stane známý malíř, který ale v rozkastované společnosti trpí svým nízkým původem, který mu zabrání navázat milostný poměr se sestrou jednoho vznešeného úředníka. Svá zklamání a úzkosti utápí Seung-up v alkoholu, přesto - a nebo právě proto - vytváří stále krásnější díla. Cestu mu zkříží další žena - krásná kurtizána Mae-hyang, jež se postupně stává jakousi stále unikající a stále se vracející múzou. Do jeho života zasahují i převratné politické události a nástup korejského reformistického hnutí, k němuž se hlásí i Seung-upův mecenáš a přítel Kim.

Herec Choi Min-sik ztvárnil geniálního malíře s neobyčejnou bravurou a podařilo se mu jedinečně zachytit jemné odstíny malířovy složité osobnosti. Legenda moderní korejské kinematografie režisér Im Kwon-taek získal na MFF v Cannes 2002 za tento snímek Cenu za nejlepší režii ex-aequo. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (19)

dormouse 

všechny recenze uživatele

Životopisný snímek o malíř Ohwonovi. Nahlédnutí do mysli umělce a jeho prorůstání s krajinou. Vždycky znovu mne fascinuje jinost asijského umění, odlišbost v barevosti i ve zpracování. A hlavně ty tenké papírové stěny a tenké kabátky v chumelenici. Politické pozadí 19. století je sice zajímavé, ale ne tak důležité. Zdaleka největší tíhu nese kotrast krajiny-kamery-s Ohwonovými obrazy. Krásně je zpracovaný konec, vzhledem k tomu, že podle wikipedie Ohwon zmizel beze stopy v roce 1897. ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Strhujúci životopisný portrét slávneho juhokórejského maliara z 19.storočia. Precízna réžia, presné nasnímanie, neuponáhľaná dramaturgia, ale hlavne herecký výkon Min Sik-Choia, ktorý sa znova dokázal dokonale vnoriť do svojej ďalšej filmovej úlohy až do tej miery, že na plátne vystupuje skutočná historická postava a nie herec hrajúci predpísaný part. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Jakkoliv byl Ohwon geniální malíř, tak tenhle snímek už tak geniální v mých očích nebyl. Životy malířů jsou většinou jak nespoutaná řeka, plná vodopádů, gejzírů a nečekaných překážek, někdy divoká, jindy klidně plynoucí. Chyběl tomu ten náboj, který jsem od výbušného, alkoholu a žen milujícího, potažmo legendou opředeného malíře očekávala. Ale nelituji toho, mám ráda malířství jako takové a životopisy těchto lidí jsou pro mě vždy velkým lákadlem. Vmalovat do tvarů myšlenky, svou duši, překročit formu a malovat význam je nesmírně náročné a obdivuhodné. Ale nejkrásnější byly asi opravdu jen ty momenty s půvabnou Ye-jin Son. Chyběla tomu přesvědčivost (dokonce i v těch milostných scénách), proto se smutkem, ale víc jak průměr tomuto malíři, který měl být opojen ženami a malováním, nedám. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Decentně krásný životopisný biják o korejském malíři druhé poloviny devatenáctého století na mě zapůsobil zejména nekýčovitě nádhernou kamerou a hereckým výkonem Min-sik Choiho (OldBoy). Jinak člověk zjistí, že život umělců je stejný nejspíš na celém světě a v jakékoliv době... ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to celkom dobrá životopisná dráma. Má pomerne dobrý príbeh o mužovi, ktorý síce nemá urodzený pôvod, kvôli čomu ním mnohí opovrhujú, ale vie nádherne maľovať, čo si už v jeho detstve všimol aj vplyvný muž a ten mu dal šancu, ktorú aj využil. A tak sa z neho postupne stáva veľmi uznávaný maliar, ale zatiaľ len napodobujúci ostatných, preto ak chce plnohodnotne uspieť, musí si nájsť svoj vlastný štýl. No stojí pred ním veľa prekážok, ktorou je aj jeho agresívna povaha a holdovanie ženám a alkoholu a navyše v krajine je práve zložitá politická situácia, čo sa ho tiež dotýka. Spracovanie je na tom dobre, síce filmy o umelcoch moc nevyhľadávam, ale keď už nejakému dám šancu, väčšinou bývam spokojný a to je našťastie aj tento prípad. Dej síce neponúkne prakticky nič výnimočné a chýbajú mi tu aj nejaké výraznejšie situácie, na ktoré by sa dalo spomínať a pritom priestor tu na to aj celkom bol, stačilo lepšie využiť politickú situáciu, toto mi prišlo zbytočne až moc v úzadí a rovnako som čakal podstatne väčší priestor pre potenciálnu romantickú líniu, ale dokážem sa nad to povzniesť, aj tak mi to prišlo po celý čas dostatočne zaujímavé, nenašiel som tu žiadne hluché miesto a tak mi to ubehlo až prekvapivo rýchlo. A môže za to aj samotná postava maliara, ktorý si ma síce kvôli svojej povahe nedokázal moc získať, ale aj tak ma bavil, páčilo sa mi jeho priateľstvo s majstrom a bol som zvedavý, ako sa jeho umenie bude vyvíjať. A poteší aj úplný záver, niečo takéto by som nečakal. Herecké obsadenie je výborné, Choi Min-Sik v hlavnej úlohe tu tradične predvádza prvotriedny výkon, môj obľúbený Ahn Sung-Kee ako jeho priateľ a k tomu niekoľko zaujímavých, prevažne ženských postáv, medzi ktorými očakávane najviac vyniká Son Ye-Jin, len mohla mať viac priestoru. S réžiou a technickou stránkou som nadmieru spokojný, kvalitne odvedená práca po všetkých stránkach, tu nemám čo vytknúť. Takže Painted fire síce nie je film, ktorý by sa mi chcelo pozerať opakovane, ale aj tak nemám dôvod hodnotiť horšie, bavilo ma to, herecky aj vizuálne je to výborne zvládnuté a nie je tu žiadny výraznejší zápor. 72% ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Životopisným filmům se většinou vyhýbám, protože mě nebaví, a tenhle nebyl výjimkou. Nenašel jsem si k němu cestu hlavně pro tu nesmírnou časovou a kulturní bariéru reálií, do kterých je děj zasazen - v podstatě jsem vůbec netušil, o čem je tam řeč (dějově by se to snad dalo vzdáleně přirovnat k Formanovu snímku Goyovy přízraky) - a splývala mi tam i jména postav (pro mě naprosto nezapamatovatelná a hlavně nerozlišitelná). Nesedlo mi ani, jak ten film neustále skáče v čase a z místa na místo, a přišlo mi, že i samotná hlavní postava není ve filmu příliš dobře psychologicky vystižena - jako divák jsem se o něm dozvěděl strašně málo, v podstatě pouze to, co říká už samotný titul filmu - že miloval ženy a malování. Za sebe mě tam tak potěšily pouze některé podařené záběry na krásnou krajinu (a úchvatné malby hlavní postavy), a potom výskyt několika pěkných Asiatek, jinak mě to v podstatě dokonale minulo - a hlavně nekonečně znudilo. Dvě hodiny snad nikdy netrvaly déle. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Spolu s Fridou nejlepší biografie malíře. Herecký výkon v hlavní roli je dokonalý a režisér v Cannes taky nedostal cenu náhodou. ()

ainny 

všechny recenze uživatele

Rozháraná je duše umělcova a je úplně jedno jestli je v Koreji, na Tahiti nebo navštěvuje Moulin Rouge. Pořád je to ten samý umělec, který má "jenom" svůj talent, ale jinak je v podstatě nepoužitelný. Oh-wonův život snad nebyl tak nudný jako tenhle film. Pořád jsem čekala, co se bude dít a ono to bylo pořád jedno a to samé dokola... Víc než děj samotný mě zaujal pohled na Koreu druhé poloviny devatenáctého století, záběry krajiny a zahrad + jako většinou u Korejců, hodně poslouchatelná hudba. No a pak taky Son Ye-jin, i když tady jsem si jí zase tak moc neužila. :^) ()

Folpa 

všechny recenze uživatele

Pro mě asi nejslabší film, ve kterém hraje Choi Min-sik, který ale i tak dává tento film trochu výš, než by bylo bez něho. Jinak je to o slavném Korejském malíři. ()

CageDepp 

všechny recenze uživatele

Dalo by se říct, že byl spíš opojen alkoholem a to pěkně do plných. Tohle natočit v Americe tak to asi ani nedokoukám, ale v JK umí udělat dobrou atmosféru. Ty jeho malby měly své kouzlo. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Životopisný príbeh o akomsi kórejskom maliarovi, talentom svojej doby, ktorý bol viac opojený alkoholom, než ženami. Jeho vzpurná povaha a neustála frustrácia zo svojej neschopnosti byť ešte lepším ho dovádzala do menších aj väčších problémov. Neviem, či jeho život bol adekvátnym námetom na film, na rozdiel od jeho tvorby, ale viackrát sa dej príliš ťahal, prípadne točil v kruhu, keď hlavný hrdina opakoval svoje zlyhania, svoje lapsusy, svoju nepokoru k druhým i k svojmu talentu. Zaujal ma jeden moment, kedy žiaci z maliarskej školy vyhodili hl. hrdinu z verejného príbytku, pretože si vraj dovolil začal malovať obraz skôr ako jeho majster, hoci ten ho práve o to požiadal. Takáto kultúra je pre Európana takmer na nepochopenie. ()

neoBlast 

všechny recenze uživatele

Nemám rád životopisy. Nemám rád kostymní dramata. Strokes of Fire je typický historický biopic se vším všudy. Režisér a Min-sik Choi startovali u mě s tímto hendikepem a nedokázali si mě získat. Je zkrátka nuda sledovat někoho jak furt maluje/čmárá celé dvě hodiny po papíře (i když s pozadím zajímavých historických událostí). 50 % ()

Brandon 

všechny recenze uživatele

Ne, že by Ohwon žil nudným životem, vždyť v jednom kole chlastal, souložil a maloval, ale jeho životopisný snímek postrádá jakýkoliv emocionální náboj. To jsou samé stromečky, ptáčci, alkohol, ženské, ale nic co by mě roztrhalo na kusy. Paradox. P.S. V Chihwaseon dostala Ye-jin Son jen malinkatou roličku, ale v mých očích je to jedna z nejpůvabnějších a nejpřirozenějších hereček současnosti. ()

Rambo159 

všechny recenze uživatele

Krásny film, skutočne majstrovsky precízne natočený. Min-Sik Choi je teda pán herec, to sa mu už zobrať nedá. Aj historické reálie skutočne zodpovedajú čomu majú, takže nevidím problém v udelení plného počtu hviezdičiek. Dávam ale 4*, pretože kdesi v polovici filmu som si musel dať prestávku, keďže ma to začalo nudiť, avšak bál som sa zbytočne, koniec to dotiahol, teda hlavne Min-Sik ako Ohwon. 4* ()

wege 

všechny recenze uživatele

Poslední film 70%+ na ČSFD s mojí oblíběnou Son Ye-jin, který jsem neviděl. Ona tam teda moc nehraje, ale i tak je to strhující, sice chvílemi strašně urychlené, ale to zase nahrazují některé vizuální zobrazení, které nevypadají ani jako film, ale jako právě obrazy těch nebo spíše toho, o kom ten film je. ()

Reklama

Reklama