Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na konci 14. století jsou Země Koruny české zmítány tyranií a násilím. Jan Žižka a skupina jeho žoldnéřů jsou najati na ochranu králova zástupce. Jan prokáže skvělé strategické a bojové schopnosti. Následně je pověřen službou pro samotného krále, Václava IV. Zemi ale ve skutečnosti ovládá Jindřich z Rožmberka, nejbohatší velmož království. Jan dostává další delikátní úkol: unést Rožmberkovu snoubenku Kateřinu. Tím se nevyhnutelně zaplétá do vysoké politiky. Od té chvíle nemá na vybranou. Musí bojovat. Janovy žoldácké hodnoty se otřásají v základech. Vášeň, vina, chtíč i pomsta se stávají hnací silou jeho boje za spravedlnost a rovnoprávnost obyčejného lidu. V této době se z nájemného žoldnéře stává legenda. Rodí se vojevůdce, který bude bojovat za vše, v co věří. Historický film Petra Jákla vypráví o počátcích husitského vojevůdce Jana Žižky na pozadí bouřlivých událostí roku 1402. (Bioscop)

(více)

Videa (10)

Trailer 4

Recenze (1 028)

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

"Nakopu ti prdel a ještě na tom vydělám!" muselo probíhat Petru Jáklovi hlavou při sledování mediální masáže, kterou Jan Žižka způsobil. Jenže mě bohatě stačilo, když jsem na začátku viděl logo TV Prima, a já už hned věděl, že je to v prdeli.... Tohle laciný origin-story jednookého zbojníka z Trocnova [nebo Nicka Furyho z LIDLu?] totiž není ničím jiným než středověká marvelovka pro český incely, čtyřicetiletý panice, sójové kluky a fanoušky Dana Vávry. A když ne to, tak přehypovaný počin, který se nepovedl ani jako trailer/teaser na druhej díl [protože takhle tenhle "velkofilm" reálně působí], ani jako reklama na český dějiny, Husity a banger Kdož sú boží bojovníci.... A pokud bych měl být echt upřímnej, nemám sebemenší ponětí, co si o tomhle filmu myslet. Pokud tohle doopravdy stálo 500 melounů, tak 200 melounů muselo nejspíš putovat na CGI českého lva, 100 na useknutí hlavy Bena Christovaa, 100 na lekce angličtiny Ondřeje Vetchého, a zbytek na výplatní pásku Michaela Cainea – ty peníze, natožpak 8 let práce, tam prostě vidět nejsou [víc přírody a míň interiérů by taky výrazně prospělo]. Jářku, radši ani nemluvě o neskutečně špatným střihu, potažmo nesnesitelně repetitivní a naprosto debilní romantický zápletce, která se táhla víc jak hovno z prdele – fakt nekecám, když povim, že jsem stěží bojoval, abych u toho neusnul nudou.... Jakožto tolerantní chlapec říkám, že jsem asi očekával příliš – jenže co taky čekat od filmu ve kterým celou dobu banda debílků běhá po lese tam a zpátky. Ne, ani z lítosti tomu 3* dát nemůžu. Promarněnej potenciál; totální zklamání. Takže jestli tohle čteš Petře Jákle, tak mi vrať mých těžce vydřených 145 korun českých, číslo účtu je 123-1394500247/0100; děkuju, maucta. Jediným pravým českým blockbusterem pro mě stále zůstávají Rafťáci.... PS: Jonáši máš jediný štěstí že nemáš peníze ani na rohlík s paštikou a nešels s náma, ty bys tenhle unikátní zážitek ještě víc zkazil. ()

Spinosaurus odpad!

všechny recenze uživatele

Kdybych měl rozebírat každý aspekt tohoto zpackaného filmu, zejména ten historický, tak je z toho disertační práce na 120 stran. Petr Jákl zcela promarnil potenciál, který měl rozpočet filmu i hvězdní herci (asi jediný pozitivní aspekt filmu) a místo toho servíruje až učebnicové tvůrčí neumětelství. V Janu Žižkovi selhávají úplné základy filmového řemesla. Na klíčové otázky, které by si měli tvůrci pokládat ještě před první klapkou, nenacházím odpovědi. Tak například jaký byl záměr film natočit a proč se zrovna jmenuje Jan Žižka. Děj filmu je totiž zcela fiktivní, špatně napsaný a lacině zpracovaný. Kombinuje (vykrádá) prvky z filmů jako Statečné srdce, Gladiátor, Rambo, Robin Hood či Ivanhoe a prakticky vůbec neutváří historickou postavu Jana Žižky. Nevkládá do něj motivace pro jeho pozdější husitské činy, nerozebírá jeho psychologii. Film mnohem více svou atmosférou (kamerové filtry, věčná mlha, déšť, bahno) a dějem (naháněčka v lesích a bitvy ve zříceninách) připomíná středověká béčka nultých let. Jenže ta se aspoň nebrala vážně a byla zábavná. Neukotvenost Jana Žižky je tak do nebe volající, že průměrný divák se i přes časté akční scény prostě začne časem nudit. Můžeme jen zaplakat, protože být Jákl aspoň trochu sečtělý, sáhl by po jakékoliv dosud nezfilmované české pověsti, báji, povídce či dramatu z českého středověku a měl by v ruce mnohem zajímavější příběh, který by stačilo jen udělat více akční a zfilmovat. Druhý povzdech musí přijít nad promrháním látky 15. století a zrodu husitství. Jákl jakoby sám natruc všem úplně ignoruje tehdejší společenský, náboženský a kulturní kontext a prostě si na koleni vyrábí vlastní historii a vlastní pravidla. Žádné přiblížení tehdejší doby, žádný umělecký přesah, důraz na detail, u kterého bychom si mohl říct: "Jo, na tomhle si dali záležet." Jákl tak naplno prohrává i s ryze průměrným Janem Husem od Jiřího Svobody a dalšími televizními rekonstrukcemi, které sice neměly stamilionové rozpočty, ale aspoň se snažily historické postavy ukázat v trochu netradičním světle. Přinést nové informace do národního povědomí o jejich době. Zde nic takového není. Servíruje se jednoduchý příběh, kde pokud by se vyměnilo jméno Žižka za Robin Hood a prostředí se přeneslo z Čech do Anglie, nepoznáme rozdíl. A když už se tedy vytvořil odbytý scénář plný nepochopení tématu a postavy Jana Žižky, přichází na řadu druhý průser. Jákl totiž svůj vlastní scénář není schopen ani filmařsky odvyprávět! Vývoj postav je velmi nudný, šablonovitý, prakticky žádná si nezíská vaše sympatie. Celá zápletka únosu dívky a budoucnosti českého království či dokonce Evropy je podána tak jednoduše a nepřesvědčivě, že žádný příčetný divák nemůže uvěřit tomu, že "takhle to mohlo s Janem Žižkou být". Co se týče historické věrnosti, asi nemá smysl rozebírat nepřesnosti v kostýmech, kulisách, zbraních, historických událostech roku 1402 atd. Je toho opravdu požehnaně. Ale zmíním jednu věc, která mě málem v kině zvedla ze sedačky a kterou jsem bohužel po velkohubých vyjádřeních Petra Jákla čekal. On totiž vůbec nepochopil smysl husitství a osobnost Jana Žižky a místo toho nám servíruje naprosto pokřivený obraz, který koluje v hospodách či facebookových skupinách. Místo aby, oproti jinak výtečné trilogii Otakara Vávry, přinesl racionální a kritický pohled na husitství očištěný od komunistické propagandy, tak nám naopak v tom svém pseudo-obrazu doslova vymáchal rypák. Při kázání Jana Husa jsem nevěděl, jestli poslouchám církevního reformátora, nebo Tomia Okamuru se svým pravidelným hlášením. Místo promluv o víře a jejím výkladu tam hovoří cosi o tom, jak má každý stát při své pravdě, neposlouchat zkaženou církev a podobné kecy pro jednoduché lidi. Vrcholem pak byl závěr, kdy se přenášíme do období husitských válek. Proti vozové hradbě najíždí křižácká jízda početnější než Rohirové v bitvě o Minas Tirith a film skončí psaným poselstvím ve smyslu: "Věnováno všem lidem, kteří věří ve svobodu a bojují za ni." V té chvíli jsem čekal, že se přeneseme ještě dál do budoucnosti a Petr Jákl nám ukáže zaplněný Václavák antirouškaři. Protože přesně tenhle populismus a antiestablishment je zřejmě hnacím motorem pro Jáklovu tvorbu. Není náhodou, že jeho "hrdiny" jsou Jiří Kajínek a Jan Žižka. A tady je zároveň možná odpověď, proč je film navzdory velkým ambicím tak jednoduchý - zkrátka protože jeho cílovkou jsou jednodušší lidé. Lidé, kteří znají jen to, že Žižka měl jedno oko, byl to bojovník "za pravdu" proti establishmentu, nikdy neprohrál a vždycky rád zpíval Kdož jsú boží bojovníci. Tahle písnička ve filmu zazní dokonce třikrát a její premiéra při kázání mistra Jana Husa byl přesně ten moment, kdy jsem se chtěl zvednout ze sedačky a odejít. Jákl mohl ve filmu použít jakékoliv z desítek dochovaných písní té doby, ale on tam prostě kopne pouze tu nejznámější, aby se zavděčil jednoduchým divákům A už si neklade otázky, proč by si ji lidé v kostele při kázání zpívali, když je to píseň ryze vojenská. Navíc se vsadím, že v roce 1402 ani neexistovala. Celkově řečeno, Petr Jákl natočil jednoduchý film pro jednoduché publikum, na který z marketingového důvodu přilepil značku Jan Žižka, protože jiný důvod ve filmu jeho jméno nemá. () (méně) (více)

Reklama

Eliott 

všechny recenze uživatele

Do teď jsem na dílo slýchal jen samé chvalozpěvy. Je to největší a nejdražší Český film, říkali. Jaké překvapení pak byl tento průměrný pokus o další adaptaci Robina Hooda. Přitom toho má Žižka tolik co nabídnout a jeho život byl neobyčejně zajímavý. Zvolená doba, ve které se nám ho pokoušejí prezentovat není nejvhodnější a určitě nejsem jediný, kdo by si mnohem raději, než neustálé pobíhání po lesích, vychutnal jeho vůdcovský um a taktické smýšlení. Jsem o tom více než přesvědčený, neboť jedna taková scéna se ve filmu skutečně nachází, a tvoří jakýsi zlatý hřeb celkové stopáže. Zbytek zdaleka není takový. Náš protagonista se více podobá řadovému pěšáku než vůdci, nemluvě o tom, že film důležité historické události nastíní jen zevrubně a řeší spíše to nezajímavé pobíhání a zmatené pletichy. Je vidět, že nejsme na filmovém písečku žádnými velkými hráči a Česká senzace se opět nekoná. Hodnotím proto pouze jako dostatečně poutavé, nepříliš historické drama. V tomhle filmu se totiž rozhodně nic, co by mělo výrazný vliv na naše dějiny nestalo a nebo bylo zmíněno pouze v titulcích. 60% ()

Shakers 

všechny recenze uživatele

Čakal som viac ak mám pravdu povedať. Bavili ma postavy, akcie, herci, podarili sa aj kostýmy, lokácie, vypráva, hrady, ale aj príbeh, no čakal som viac ako len začiatok tejto legendy. Bavilo ma to a prišlo mi to celkom pekne natočené (hudba sa tiež podarila), ale to najlepšie sme vlastne ani nedostali a tak trochu to pôsobí ako prvý diel s trilógie. Škoda. 65% - 3* ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Jákl se možná může opájet nějakou historickou věrohodností a že například ve Statečném srdci měli Skotové kilty, dříve než se začaly nosit. Jenže právě díky těmto věcem divák velmi snadno rozezná kdo je kdo uprostřed válečné vřavy. U Jana Žižky jsem byl absolutně zmaten, kdo s kým a kdy. Přišlo mě že celý film se stále jen intrikaří a pořád někdo někoho zrazuje. Jak se říká, "bol som z těho volaký zmatěný." Každopádně je potřeba ocenit Jákla že to zkouší prostě úplně jinak než většina ostatních tvůrců. Jestli se na to dá nebo nedá dívat je už pak věc trošku jiná. 40% ()

Galerie (84)

Zajímavosti (50)

  • Televizní premiéru na stanici Prima zhlédlo na 542 tisíc diváků starších 15 let. (rublik05)
  • V lomu U Chlumu, kde se natáčelo, bylo přes 30 koní, 150 lidí a desítek vozů. Natáčelo se zde přes 30 dnů a bohužel, i přes CHKO a NPR, zde Jákl předvedl Cestu peklem. Buldozery změnily ráz krajiny opuštěného lomu, zasypaly jednu z cest do Netopýří jeskyně, zničily cesty a zanechaly prach a spoušť. (Tail)

Související novinky

Finále Plzeň 2022 se blíží!

Finále Plzeň 2022 se blíží!

22.09.2022

Už po 35. se uskuteční filmový festival Finále Plzeň. Oslavy českého filmu budou v západočeské metropoli probíhat od 23. do 28. září. Během šesti festivalových dní můžete zhlédnout největší trháky… (více)

ČSFD Award pro Bena Fostera

ČSFD Award pro Bena Fostera

08.09.2022

Při příležitosti uvedení nejdražšího českého filmu do kin přinášíme všem filmovým fanouškům radostnou zprávu o udělení “ČSFD Award” americkému herci Benu Fosterovi, představiteli Jana Žižky. Foster,… (více)

Krásné Vánoce a PF 2022!

Krásné Vánoce a PF 2022!

24.12.2021

Přestože bylo letos velkých filmů obecně méně, protože kina začali otvírat až na konci května a Tomu Cruisovi se ještě nechtělo riskovat s Mission: Impossible 7 a Top Gunem, dočkali jsme se několika… (více)

Michael Caine oznámil konec kariéry

Michael Caine oznámil konec kariéry

16.10.2021

Aktualizace: Tak se zdá, že se herec těšil na důchod předčasně. Později svá slova změnil a jeho zástupce potvrdil, že hodlá pracovat i nadále.   Původní zpráva: Smutná zpráva z britských ostrovů.… (více)

Reklama

Reklama