Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Darius KhondjiHrají:
Joaquin Phoenix, Emma Stone, Nancy Carroll, Allison Gallerani, Brigette Lundy-Paine, Katelyn Semer, Betsy Aidem, Ethan Phillips, Jamie Blackley (více)Obsahy(2)
Uznávaný profesor filozofie Abe Lucas (Joaquin Phoenix) je už víc než rok emocionálně na dně. Nemůže psát, nemůže dýchat, nemůže si vzpomenout na smysl života, z ničeho se nedokáže radovat. Cokoliv kdy zkusil, mu nepřináší uspokojení. Jeho jediným spolehlivým přítelem je alkohol. Abe přijíždí učit na fakultu do malého městečka. Brzy se zaplétá se dvěma ženami. Osamělá profesorka Rita (Parker Posey) od něj očekává záchranu z jejího nešťastného manželství. Jeho nejlepší studentka Jill (Emma Stone) se okouzlená stává jeho nejbližší kamarádkou. Pro Jill je Abova rozervaná umělecká duše a exotická minulost přímo neodolatelná. Jeho labilita ji fascinuje a přitahuje. Přesto, když se Jill snaží jejich přátelství změnit v romantický vztah, Abe ji stroze odmítá. Při jednom obědě vyslechnou Abe a Jill zvláštní konverzaci cizích lidí u vedlejšího stolu. Tento okamžik Abea změní a on si začne plnými doušky vychutnávat život. Jeho rozhodnutí ke změně spustí řetězec událostí, které ovlivní jeho, Ritu i Jill navždy... (Bioscop)
(více)Videa (3)
Recenze (305)
No… já vás mám opravdu rád, pane Allene, ale takovou zbrklou hovadinu, kterou jste umístil zhruba do prostřední části filmu, bych od vás tedy nečekal. Do poloviny dobrý, Phoenix hláškuje jako o život a dává filosofování vale s allenovskou grácií, i ta děvčata se víceméně snaží držet krok s vtipem, ovšem ta vražda, ta to zabila. Tenhle žánrový kočkopes se zkrátka moc nevyvedl. Slabší tři, scénka s výtahovou šachtou byla doslova vysvobozením. ()
Netradičný Woody, najmä vnútorným svetom postáv, hoci jeho konfrontačný a dialógový svet je stále plný objavovacieho potenciálu. Trošku mi preto prekáža monotematickosť a predurčenie hlavnej línie naratívnej premisy, akoby postavy ničím iným nežili, než entuziazmom po sebe samých. Teda Phoenixova postava má zložitejšie parametre, ale ako znie jazzový podklad charakterizujúci atmosféru snímku, nikam sa neponáhľame, zapúšťame korene a žijeme pre najbližší zmysel nášho poslania. A keď nepríde, vyrobíme si ho sami. Stále obsiahle elánom a autorským citom, možno už nie takým tvorivým odhodlaním, ale stále s vkusom. A to je pre Iracionálneho muža najdôležitejšie. ()
Nuda, nuda, šeď... Do půlky se ve filmu jenom kecá, pak dojde k vraždě, tak jsem si myslel, že se to konečně rozjede, ale nic. Dál se opět kecá a kecá, až film dojde k takovýmu divnýmu a uspěchanýmu finále. Já samozřejmě dopředu počítal s tim, že filmy Woodyho Allena jsou ukecaný, ale tady úplně chybí ten jeho typickej černej humor, sarkasmus a ironie. Tohle na mě dělalo dojem, že Woody Allen dostal nějakej nápad na film, ale spíchnul to hodně horkou jehlou a nechal to prostě nedotažený, protože jeho skalním příznivcům tohle bude bohatě stačit. Jedinym plusem je asi výkon Joaquina Phoenixe. ()
Paradoxní příběh s existenciálním hlavním hrdinou, který se příliš utopil v intelektuálních dialozích a knihách, aby se vynořil skrz prozření ve svou užitečnost světu - která je ovšem dost zvrácená. Romantický příběh jakožto hlavní složka ustupuje do pozadí a rozehrává se tu detektivka, jo, taková ta Woody-Allenovská ()
Film, který si lze vcelku bezproblémově užít, ale stejně tak se jím dát i slušně otrávit - záleží na tom, kolik už jste toho od Allena viděli. Osobně mám blíž k té druhé možnosti. Allen zde variuje (recykluje, chcete-li) celou řadu motivů ze svých předchozích filmů, a pro člověka obeznámeného s jeho filmy zde lze jen těžko najít něco nového - spíše se do duše vkrádá podezření o pomalém, leč nepřehlédnutelném kvalitativním sestupu, kterého jsme u tohoto tvůrce svědky a o kterém mnozí mluví už mnoho let (osobně jsem se těm řečem dosud bránil, ale už jsem nalomený i já). Ten film je sice s přimhouřenýma očima stále ta stará dobrá allenovka, tzn. inteligentní film postavený na kvalitním scénáři a dobrém obsazení, ale i nejlepší kaše se prostě jednou přejí, je-li stále stejná. A tak je možná na čase si přiznat, že už několik posledních let chodím na nové Allenovy filmy v bláhové naději, zda mě ještě někdy dokáže překvapit, ale už tomu popravdě moc nevěřím. V kontextu toho, co se dneska točí, jsou Allenovy filmy samozřejmě fajn, ale už nějak přestávám vidět důvod, proč na ně - resp. třeba konkrétně na Iracionálního muže - chodit do kina, když je to stále totéž (a hlavně když v minulosti na podobné téma à la Dostojevského Zločin a trest natočil lepší filmy - za všechny budiž zmíněny Zločiny a poklesky a Match Point). UPDATE 9.1.2023 - Po 8 letech v telce (s příšerným českým dabingem) mě to kupodivu asi bavilo víc než tenkrát, má to super obsazení a kvalitní zápletku, akorát u titulní postavy jsem se nemohl ubránit dojmu jisté nevěrohodnosti - přišlo mi prostě nepravděpodobné, aby Abe Lucas, respektive člověk s jeho postavením a vzděláním, byl tak "bezdůvodně" na dně (scéna s ruskou ruletou naznačuje, že má zřejmě i sebevražedné myšlenky), a ještě víc to, jak se rozhodne zabít cizího člověka, a jak povrchně si to obhájí (nemluvě o poněkud otravném faktu, jak se mu obě ženské postavy doslova vnucují do postele, což je ale u Allenových filmů opakovaně se objevující motiv). Baví mě ale nad tím přemýšlet - jako zdroj myšlenkové inspirace ten film funguje skvěle. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (8)
- Joaquin Phoenix (Abe Lucas) v několika scénách popíjí skotskou Single malt whisky, což je i několikrát zmíněno. (noelcoward73)
- Emma Stone (Jill Pollard) má v téměř každé scéně jiné oblečení. Celkem tak vystřídá 19 outfitů. (noelcoward73)
- Joaquin Phoenix (Abe) kvůli postavě přibral 15 kilo, což se projevilo zejména na jeho břichu. (T081)
Reklama