Reklama

Reklama

Kmeny


Rap (E03)

(epizoda)
TV spot

Obsahy(1)

Dokumentární cyklus Kmeny, který mapuje současné městské subkultury, představuje třetí odvysílaný díl Rap. Touha překonávat hranice a hlavně limity sociálních tříd, snaha přeskakovat kaskády společenské předurčenosti, lekce češtiny bez doktorátu z jazyka, okázalý konzum jako provokace společenských daností. Přední hudební odvětví dneška jako objekt dokumentárního průzkumu a analýzy životního stylu. Sonda do každodennosti těch, kdo jej ztělesňují a produkují coby zasloužilí i začínající rapeři. Režisér Bohdan Bláhovec pátrá po podstatě současného rapu mezi těmi, kdo mu v Česku dávají jméno. Projekt Kmeny vznikl v koprodukci studia Yinachi a České televize, partnery projektu jsou městské projekty BU2R a Jägermeister. Díl Rap odvysílá Česká televize, ke zhlédnutí bude také na kmeny.tv. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (78)

Matty 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Diskrepance mezi tím, jak se rappeři prezentují ve svých textech a před svým publikem a tím, jak je prezentuje Bláhovec, mi nepřišela dost výrazná, aby utáhla celý film. Ke konci pak napětí mezi cool "muthafucka" sebeprezentací a triviálními všednocenními situacemi zcela mizí a ironický odstup k viděnému by zřejmě měl zaujmout na základě dříve viděného sám divák. Bláhovec ale se sociálními herci zřejmě nestrávil dost času, aby je přistihl při činnosti zcela zásadně odporující tomu, jak chtějí být Orion nebo Vladimir 518 veřejně vnímáni (nejblíže k de(kon)strukci jejich obrazu má scéna s "najkama", kdy se nabízí otázka, kdo je vlastně produktem), takže patřičný odstup nevzniká. Díky ambivalentnímu vyznění na druhou stranu můžou film bez pocitu studu, bez pocitu, že se jim někdo okatě vysmívá, sledovat sami aktéři, v čem je nakonec možná největší podvratnost filmu. ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Na tenhle díl Kmenů jsem se velmi těšil (k rapu jakožto hudebnímu a obzvlášť životnímu stylu mám hodně ambivalentní vztah), ale z výsledku jsem byl vcelku zklamán. Důvod? Má to být dokument, ale je to spíš podivná a nezáživná reklama na Vladimíra 518, Oriona a jejich kámoše. Opravdu jsem z toho necítil žádnou "hmatatelnou" dokumentární koncepci. Velká škoda. ()

Reklama

mchnk 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Velmi žalostný pohled. V tom nejlepším přestat - věta, kterou si tihle dva týpci, patřící bez diskuze do základů Hip Hop kultury v ČR, před několika 10. - 15. lety žel neřekli. Jeli dál. A najednou zjistili, že v tom už nejedou tak sami, je jich víc a derou se nahoru FUCKT rychle, jé Áa. Už není čas na staré rýmy typu - "nepotřebuju kvéry, děvky ani plnou kapsu prachů...vo tom Hip Hop není, ale možná to znáš z klipů...a od typů - hardcore - ve snu vole, tady je střední Evropa ´seš magor, když si jedeš tady v tom štylu, bacha na to, u nás ´seš tyfel ty toy synku...". Dnes se musí vydělávat. Tlačit se, využít co nejvíce své staré slávy, prohlásit za krále českého rapu, vyžrat si pupek a občas na podiu prohodit pár nesmyslů s primitivním umělým beatem. Čas odvál nejen Orionovo skvělý projev, vyzdvihující hrdost na svou vydavatelskou nezávislost, ale i výborné a textově trefné Vladimírovo odsuzování konzumu. PSH, ač začali někdy v letech ´93 -´94, své první album vydali až v roce 2001 - Repertoár - mimochodem, s Indy&Wichem a LA4 klukem, poslední skutečné hip hopové album v ČR. Po roce 2000 se naneštěstí do České Rapubliky dostala vlna amerického pojetí Hip Hopu - tedy prvoplánová investice, využívající určitých undergroundových prvků tohoto stylu a demagogické určování pravidel a povinností každého hip-hopera. "...Hip Hop je kultura bez hranic..." také Orionovo text. Na úplném začátku devadesátých let měl český Hip Hop skvělou tuzemskou atmosféru, ti kluci to prostě brali jinak než ti nigazz ve Státech, jednoduše na český způsob. Rapovali, skratchovali, malovali a breakovali - dělali Hip Hop. Prvopočátkem všeho bylo seskupení Manželé, kteří dělali rap již v osmdesátých letech - v polovině devadesátých let jim česká scéna vzdala hold remixovanými skladbami. Vladimírem vzpomínané kapely WWW, Coltcha, 6 Polnic - to už je maximální underground. WWW - naprostý český fenomén. Na začátku devadesátých let dělali čistý, český rap, poté přešli k těžké psychadelice a dnes k vynikající elektronice. Stále si ovšem drží nádech undergroundu. Na slovenské straně rozhodně stojí za zmínku Trosky. Tento kraťoučký dokument je obraz totálního rozkladu této scény, kdyby se zde objevil Rytmus, dal bych bez váhání odpad. Z hlediska režijního to také nestojí za nic, ubohý kamerový stalking, kombinovaný s home videem a spousta hluchých míst. Respektuji to, že to zachycuje současnou scénu, ale způsob i celé představení mi přijde tragické. ()

Romario odpad!

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Co bylo autorovým záměrem v tomto "dokumentu"? Čekal jsem 26 minut nabitých informacemi, místo toho jsem sledoval dvouminutový záběr na Oriona, kterak vybaluje nákup z igelitky, minutový záběr na to, jak věší prádlo na balkóně, jízda autem, kdy se nemluví, kde i samotný aktér zívá nudou a stejně nudný a nic neříkající je i tento dokumentární paskvil. Ostatně zklamáním zatím byly všechny tři díly Kmenů, pod lákavou fasádou se skrývá často jen nuda a neumětelství. Informační hodnota prakticky nulová. ()

zsn 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Těžcí, obstarožní, raperští papaláši s pivním pupkem ve své 8 míli dvaceti párů "Najek", které jsou jejich jediným majetkem. Povstalí z ničeho, žijící v ničem, manuálně soběstační, schopní žít bez hospodyňky. "Jou, jou". Nevidím žáden rozdíl mezi nimi a teplákovými homeboyi, které potkávám na ulici v Nike dresu, tlačící důležitou raperskou chůzí kočárek se svým x-tým parchantem. Nesnáším, když si někdo hraje na něco, co stejně nakonec v dokumentu ukáže, že není. Aby vám ty tiky s hlavou chlapci nezůstaly :) ()

Galerie (8)

Reklama

Reklama