Reklama

Reklama

Kmeny


Rap (E03)

(epizoda)
TV spot

Obsahy(1)

Dokumentární cyklus Kmeny, který mapuje současné městské subkultury, představuje třetí odvysílaný díl Rap. Touha překonávat hranice a hlavně limity sociálních tříd, snaha přeskakovat kaskády společenské předurčenosti, lekce češtiny bez doktorátu z jazyka, okázalý konzum jako provokace společenských daností. Přední hudební odvětví dneška jako objekt dokumentárního průzkumu a analýzy životního stylu. Sonda do každodennosti těch, kdo jej ztělesňují a produkují coby zasloužilí i začínající rapeři. Režisér Bohdan Bláhovec pátrá po podstatě současného rapu mezi těmi, kdo mu v Česku dávají jméno. Projekt Kmeny vznikl v koprodukci studia Yinachi a České televize, partnery projektu jsou městské projekty BU2R a Jägermeister. Díl Rap odvysílá Česká televize, ke zhlédnutí bude také na kmeny.tv. (Česká televize)

(více)

Recenze (78)

Arkanoid 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Vladimir 518 uvádza výborne, k jeho veršom pristanú už len rytmickejší flow a beaty od Trafika. Orion sám o sebe veľmi zaujímavý nie je, aj keď niektorých fanúšikov možno tento náhľad do jeho súkromia poteší. Najnudnejšie sú samozrejme sekundy ukladania krabíc jeho topánok. Refew je zaujímavejší, mladý, plný energie a vtedy ešte pod záštitou BIGG BOSS je tam veľmi málo a pre zaujatie diváka, ktorý sa o rap nezaujíma, no Kmeny pozerá, by prenechanie Orionovho priestoru jemu bola lepšia alternatíva. Najlepšia alternatíva by bola však točiť epizódu o Vladimirovi 518. Z jeho rozhovorov umelca hľadajúceho krásu, gýč aj špinu je jasné, že má čo ponúknuť a jeho život a neutíchajúci záujem je toho dôkazom. Takáto epizóda by si mohla dovoliť siahnuť aj po najvyššom hodnotení. Je jasné, že Vladimir 518 je Orionovi vďačný, tak to chcel robiť o ňom a tak môžeme v epizóde hľadať aj určitú zaujatosť a kritický pohľad vôbec nie. Všetko sa tu točí okolo členov BIGG BOSSu, takže prehľad o českom rape divák veľmi nedostane a ani tu na to nie je priestor. Rap a jeho fanúšikovia navyše dnes vďaka masovej rozšírenosti nepôsobia ako subkultúra, možno tak v osemdesiatych rokoch. Formálne výborné, kamera kvalitná. Zaostrovanie a rozmazávanie, ako aj branie Oriona z rôznych blízkych uhlov, ho pomáha vidieť aj ako obyčajného človeka, aj ako rapera, ktorý stále vie dať fanúšikom energiu (aj keď ktovie, aká je realita). ()

verbal odpad!

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Opravdu nevím, co mě to popadlo čumět třicet minut na recitační kroužek trapných buzíků, co si vsugerovali, že jsou negři, a tak plivou do bítboxu dementní básničky plné krutohustěrymicky gangsta skoro zrýmovaných životních mouder zfetovaného obráběče kovů. Slovo kultura mi v tomto kontextu přijde stejně příhodné jako například stylizace Homérovy Iliady do fekálního homoporna. Myslím, že subdegenerace by byl daleko příhodnější termit. Takže si to shrňme vše vystihujícími moudrými verši finálové poémy slavné básnické soutěže o Nejdebilnějšího rapla - Seifertovo hiphopéro 2015 (Pochybuji, že někoho napadnou vhodnější a přesnější rýmy než ty, co jsou uvedeny v uvozovkách, a pokud byste ztráceli rytmus, udělejte sem tam hubou „bb bb bb jééé“): Není to těžká robota, dělat ze sebe „rapera“, kamna, kamna, oje, kamna – oje evrybády! // Nedal bych za to ani burák, že vypadám jako hustej „gangsta“ / a podle rozštěpu hnedka poznáte, proč mi i matka říká „Em Cé Kladivo“, ojééé / (drsný, několikanásobný pohyb pěstí vpřed za účelem rozpumpování downů v kotli) Kamna, kamna evrybády - Není to těžká robota, dělat ze sebe „rapera“, kamna, kamna, oje, kamna – oje evrybády! // Rapl: Jsem tvrdší než ten nejtvrdší cement a chci teď slyšet svý jméno, co zní? Kotel downů: „Oryjóón!“ Rapl: Jé, jé, kurva, jéééé. Ať je sucho nebo květen, má kůl přezdívka zní? Kotel downů: „Oryjóón!“ Rapl: Jé, jé, kurva, kurva, jééé…. ()

Matty 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Diskrepance mezi tím, jak se rappeři prezentují ve svých textech a před svým publikem a tím, jak je prezentuje Bláhovec, mi nepřišela dost výrazná, aby utáhla celý film. Ke konci pak napětí mezi cool "muthafucka" sebeprezentací a triviálními všednocenními situacemi zcela mizí a ironický odstup k viděnému by zřejmě měl zaujmout na základě dříve viděného sám divák. Bláhovec ale se sociálními herci zřejmě nestrávil dost času, aby je přistihl při činnosti zcela zásadně odporující tomu, jak chtějí být Orion nebo Vladimir 518 veřejně vnímáni (nejblíže k de(kon)strukci jejich obrazu má scéna s "najkama", kdy se nabízí otázka, kdo je vlastně produktem), takže patřičný odstup nevzniká. Díky ambivalentnímu vyznění na druhou stranu můžou film bez pocitu studu, bez pocitu, že se jim někdo okatě vysmívá, sledovat sami aktéři, v čem je nakonec možná největší podvratnost filmu. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tak tenhle díl kmenů je asi největší zklamání! Vůbec jsem nepochopil koncepci, proč byl díl Kmenů věnovaný českému rapu zúžen jen na osobu Oriona? Ano, díky záběrům na mlčenlivého rapera jsme se dozvěděli, že bydlí v panelovém domě, suší prádlo v lodžii, má sbírku bot v originálních krabicích, na Facebook se přihlašuje z notebooku, občas zkouší, chodí pít do baru se známými koktejly, rád se koupe a popíjí u ztemnělého nočního bazénu, fascinují ho můry a když už konečně promluví, možná by bylo lépe, kdyby i mlčel... Co je tohle za tvůrčí záměr? Ukázat, že i rapper žije všední život? Proč tady nikdo neříká nic bližšího o dané subkomunitě? Jediným objevným momentem byla scéna v Nike shopu, ale ani ta nebyla dotažena k nějaké pointě či přesahu. Možná měl celou stopáž jen recitovat Vladimir518 (jeho přednes, intonace a barva hlasu je skutečně charismatická). Dokumentární Česká RAPublika byla tisíckrát víc vypovídající o tomhle bezesporu zajímavém fenoménu... ()

CheGuevara 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Při vší snaze, která se tomu nedá upřít, je Rap asi zatím největší chucpe. Natáčet o crew svýho "producenta", narvat tam jenom rapovou stáj Big Boss, za kterou solí Jagger, je prostě nepochopitelná drzost. Buď to mělo mít svý opodstatnění a to přímo v dokumentu, anebo raději dát vale a šáteček. Vladimír 518 je Babiš českého rapu a fascinuje mě, že to na všech těch poradách nikomu nepřišlo, jestli to teda není fakt blbý. Teď a ještě jednou a s Ektorem. Tam by ty Kmeny vypadaly tak trochu jinak. ()

H34D 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rap je jedna ze subkultur, která nejen, že je mi cizí, ale navíc k ní cítím silné antipatie. Tohle je prostě hrůza, ale musím uznat, že dokument tu hrůzu zachytil docela přesvědčivě. :) 4/10 ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rap je v podstatě hrozně legrační. Jakkoliv mám rád některé věci, co v něm vznikají, sledovat ho jako subkulturu je prostě... no legrační, jinak to říct nejde. Ale tenhle konkrétní dokument mě hodně zklamal, zvlášť při bláhovcovském hypu. Jediné, co jsem se dozvěděl, že Vladimír 518 má doma hodně párů bot a často kontroluje na Facebooku, jestli je ještě pořád nonkonformní. ()

Radko odpad!

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Debilné xichty, reči, frázovanie. O rýmoch a zmysle textov skoro ani nemá zmysel hovoriť. Skoro. Isté je, že všetko je plné namachrovaných bublín a nanič rýmov. Vidieť, že chlapci nejak moc nečítajú. No kde by potom potom našli čas na topánky, facebúk, povaľovanie sa pri bazéne, pridrbané "vole" rozhovory a ulepené dohovory s organizátormi? Umenie si žiada obete! Inak je to pekelne nudné, len s ťažkosťami dopozerateľné. Do tohto kmeňa som nikdy nepatril a patriť nebudem. Poznámku: v českej rapovej scéne nie som nejako extra doma, od čias Chaozzzu som na youtube nepočul nič, čo by nejako výnimočnejšie zaujalo. Všetko na jedno brdo, taký ultravážny alebo ironizujúci, zmúdrený či posmešný, ale stále len "Landa" štýl poučujúceho mentora. V porovnaní s progresívnym i komerčným slovenským rapom je ten český strašná zaprdená hlúposť (a to pritom ten slovenský rap nie je žiadne extra terno). No celá "česko-slovenská scéna" sa tvári div nie ako stvoriteľ a gigant tejto hudby. Možno sa mýlim, ale pustite si niečo od kapiel ako Modré hory, Kontrafakt, H16, Vec, Dharma Inc., A. M. O. a porovnajte to s českými rapovými kapelami. ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Dokumentárně velmi, velmi, velmi špatné, o dané komunitě to řekne asi tolik, jako můj následující text (a ne, není to tím, že rap nemám rád, je to tím, jak je to nepovedené) : \sy-ja e s d daslkůelků dei r rtopjia, .dmg lůky gj asznjbd cvars djh f\f s k dljbh k k aůsglp d AHSTJK F eakjpsdt d dsgfdtnj d ydfshdkgjp s dsyfgkjnůer sůkea Od Bohdana bláhovce hodně velké zklamání, plné unylých promluv (jestli on to neměl být rap, ale nevím, rytmus to nemělo, rým to nemělo, divně to znělo..) a zcela nezajímavých záběrů na pár rapujících jedinců. Škoda. ()

666teen odpad!

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tak tohle bylo opravdu úplně a zcela mimo Míšu. Pokud se takhle vidí sami otcové, zakladatelé českého rapu, tak je to teda "průser co nerozdejchá žádnej lůser". Manželé se na Jižáku v hrobě obrací. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Velmi žalostný pohled. V tom nejlepším přestat - věta, kterou si tihle dva týpci, patřící bez diskuze do základů Hip Hop kultury v ČR, před několika 10. - 15. lety žel neřekli. Jeli dál. A najednou zjistili, že v tom už nejedou tak sami, je jich víc a derou se nahoru FUCKT rychle, jé Áa. Už není čas na staré rýmy typu - "nepotřebuju kvéry, děvky ani plnou kapsu prachů...vo tom Hip Hop není, ale možná to znáš z klipů...a od typů - hardcore - ve snu vole, tady je střední Evropa ´seš magor, když si jedeš tady v tom štylu, bacha na to, u nás ´seš tyfel ty toy synku...". Dnes se musí vydělávat. Tlačit se, využít co nejvíce své staré slávy, prohlásit za krále českého rapu, vyžrat si pupek a občas na podiu prohodit pár nesmyslů s primitivním umělým beatem. Čas odvál nejen Orionovo skvělý projev, vyzdvihující hrdost na svou vydavatelskou nezávislost, ale i výborné a textově trefné Vladimírovo odsuzování konzumu. PSH, ač začali někdy v letech ´93 -´94, své první album vydali až v roce 2001 - Repertoár - mimochodem, s Indy&Wichem a LA4 klukem, poslední skutečné hip hopové album v ČR. Po roce 2000 se naneštěstí do České Rapubliky dostala vlna amerického pojetí Hip Hopu - tedy prvoplánová investice, využívající určitých undergroundových prvků tohoto stylu a demagogické určování pravidel a povinností každého hip-hopera. "...Hip Hop je kultura bez hranic..." také Orionovo text. Na úplném začátku devadesátých let měl český Hip Hop skvělou tuzemskou atmosféru, ti kluci to prostě brali jinak než ti nigazz ve Státech, jednoduše na český způsob. Rapovali, skratchovali, malovali a breakovali - dělali Hip Hop. Prvopočátkem všeho bylo seskupení Manželé, kteří dělali rap již v osmdesátých letech - v polovině devadesátých let jim česká scéna vzdala hold remixovanými skladbami. Vladimírem vzpomínané kapely WWW, Coltcha, 6 Polnic - to už je maximální underground. WWW - naprostý český fenomén. Na začátku devadesátých let dělali čistý, český rap, poté přešli k těžké psychadelice a dnes k vynikající elektronice. Stále si ovšem drží nádech undergroundu. Na slovenské straně rozhodně stojí za zmínku Trosky. Tento kraťoučký dokument je obraz totálního rozkladu této scény, kdyby se zde objevil Rytmus, dal bych bez váhání odpad. Z hlediska režijního to také nestojí za nic, ubohý kamerový stalking, kombinovaný s home videem a spousta hluchých míst. Respektuji to, že to zachycuje současnou scénu, ale způsob i celé představení mi přijde tragické. ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Na tenhle díl Kmenů jsem se velmi těšil (k rapu jakožto hudebnímu a obzvlášť životnímu stylu mám hodně ambivalentní vztah), ale z výsledku jsem byl vcelku zklamán. Důvod? Má to být dokument, ale je to spíš podivná a nezáživná reklama na Vladimíra 518, Oriona a jejich kámoše. Opravdu jsem z toho necítil žádnou "hmatatelnou" dokumentární koncepci. Velká škoda. ()

Marze odpad!

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pro mě nejdebilnější subkultura ze všech představovaných. Je bohulibé, že se zabývají recitací poezie, byť velmi frustrované. Dřív byli hodně malá skupina, ale tento mor k nám masověji dorazil se vznikem Youtube kanálu ze zdegenerovaných USA. Do prezentovaného klubu Roxy chodím opravdu na jiné koncerty, ale nelze těmto sprostým básníkům upřít sloní paměť. ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Keby tu boli spomenutí napríklad Prago Union (skupina s výbornými, inteligentnými textami, na čele s Katom - pôvodne z tiež úspešného zoskupenia Chaozz, teraz hrávajúci aj s živou kapelou), možno by uverili aj nefanúšikovia žánru, že rap stále žije. Tu ale išlo len o jednu crew - PSH. Názov je teda zavádzajúci, pretože sa nejedná o dokument o tomto hudobnom štýle ako takom, čo som si pred pozretím logicky, ale žiaľ naivne myslel a očakával. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rovněž cítím velké rozčarování a to jsem se na tento díl Kmenů opravdu těšil. PSH (potažmo Oriona) můžu, ale Bohdan Bláhovec mě zklamal hlavně dost chudým obsahem svého dokumentu a faktem, že se soustředil pouze na úzký okruh rapperů. Přitom kdyby se mu podařilo do toho procpat Kata (Deph), Revoltu, nebo Řezníka, mělo by to mnohem lepší grády. Tihle by ale do tohoto projektu nešli. Navíc obsah některých použitých textů byl vážně hrozný. Dneska už dělá rappera kdejaký debílek, o čemž se můžeme přesvědčit nejen na internetu a tohle mi dost připomínalo jejich dosti ochablou a hlavně neposlouchatelnou podobu. Ale proti gustu žádný dišputát… ()

6thSun 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Bláhovec učinil rapu medvědí službu, neb nezaujatý divák uvidí pouze nudné chování jakýchsi postav a uslyší kromobyčejně nepovedené rapové rýmy. Větší význam to tak má pouze pro ortodoxní příznivce kmene, podobně jak tomu bylo v epizodách o Punku a Hooligans. To ale asi nebylo původním záměrem celého projektu, nebo? ()

Reklama

Reklama