Režie:
Steven SpielbergScénář:
Melissa MathisonKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Mark Rylance, Ruby Barnhill, Bill Hader, Penelope Wilton, Rebecca Hall, Jemaine Clement, Michael Adamthwaite, Adam Godley, Ólafur Darri Ólafsson (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh mladé dívky a laskavého obra známého jako Obr Dobr, kteří se vydávají na dobrodružnou cestu s cílem zajmout zlé lidožroutské obry, kteří pronikají do světa lidí. (Freeman Ent.)
Videa (23)
Recenze (316)
Tak první z restů, které tradičně doháním o Vánocích. Tato Spielbergova novinka jednoznačně cílí na dětské publikum, a tak je k tomu třeba přistupovat. V principu se jedná o prostý příběh s předem rozdanými kartami, jasným poselstvím a velmi dobrou animací. Většina vtipných nápadů plyne z pohledu velikosti obra v reálném světě, s tím si autoři opravdu vyhráli. John Williams v hudbě dle prvotního poslechu trochu mixuje Sám Doma s Potterem, minimálně co se orchestrace týče. Pohodička na dlouhé zimní večery :D ()
Tak tohle hodně bolelo, zdaleka největší Spielbergův průser (edit - už ne, viděl jsem 1941). Místy doslova - u těch nekonečných vtipů kolem prdění jsem si fakt nebyl jistý jestli jsem si nespletl sál a nešel na nového Trošku. Hlavně to podle trailerů vypadá jako MNOHEM dospělejší film, přitom cílovka tohohle je tak maximálně pětileté dítě. Většinu stopáže zabere infantilní humor a repetivní blbnutí s atrakcí 3D formátu, které je teď od Spielberga fakt wtf, protože s tímhle se jednak vyřádil mnohem lépe v Tintinovi, jednak je tu s tím ještě násobně otravnější než Burton v Alence. Samoúčelnost all over the place - protože je to hezky barevné a hýbe se to, vizuál hezký, tak pro caparty ok, ale bez rozumně odvyprávěného příběhu je to jen technologické demo... což v kinech frčelo tak před sedmi lety s nástupem 3D technologie. A právě na jakýkoli příběh se ten film vůbec nesoustředí. V zahraničních recenzích svorně vyzdvihují Rylance, kterého u nás spolehlivě zlikviduje český dabing, a kromě něj tam je už jen ta krajně nesympatická holka, pár obrů (horší než v Jack a obři) a prdící britská královna a její prdící psi (not kidding). Podle ukázek a pověsti o povedené klasické předloze jsem se přitom dost těšil na povedený rodinný film, fakt netuším jak mohlo Stevenovi tak strašně mrdnout v kouli. 4/10 ()
Jistoty jsou v životě nejdůležitější. Dalík do vězení nenastoupil (ok, tak na konec překvapivě ano), Babiš v rámci předvolebního xenofobního populismu zašel až k popření holocaustu (ok, tak prý se jenom nepřesně vyjádřil a nezná rozdíl mezi pracovním a internačním táborem) a Steven Spielberg zrežíroval další výborný film, byť se u nás OBR DOBR na rozdíl od zahraničí nedočkal příliš příznivé divácké a kritické odezvy. Mezi nejčastější výtky patří, že jde o špatně odvyprávěný počin, potažmo že závěr není kompatibilní s (pohádkovým) zbytkem. Důvody těchto dvou nesmyslných kritických připomínek jsou dle mého následující._____ OBR DOBR (THE BFG) není skutečně odvyprávěn jako jiné rodinné spielbergoviny (E.T. - MIMOZEMŠŤAN, HOOK, případně i ten JURSKÝ PARK). Na místo příčinné provázanosti jednotlivých bloků upřednostňuje uspořádání typické pro poslední spielbergoviny (LINCOLN, MOST ŠPIÓNŮ). Staví na paralelismech na rovině vyprávění (střídání holčičí a obří perspektivy, rytmizující prozkoumávání obou světů) i stylu (různé typy svícení pro každý svět, delší záběr kontinuálně sledující hrdinku v ohrožení každou cca půlhodinu). Propojuje spíše jednotlivé motivické (od postav odvislé - klukův kabátek, holčičí deka, veganská obří pochoutka a pití...) a na nich napojené tematické (od významu odvislé - slabší by se neměli nechat požírat silnějšími, humanistické řešení situace) linie. Celou dobu to přitom nezapomíná být nesmírně hravé, blbnoucí s perspektivou (3D efekt, nadhledy a podhledy, průchody mezi světy, running gagy založené na odlišné velikosti apod.), odkazující se na jiné Spielbergovy snímky (E. T. - MIMOZEMŠŤAN, 1941, BLÍZKÁ SETKÁNÍ TŘETÍHO DRUHU, INDIANA JONES A POSLEDNÍ KŘÍŽOVÁ VÝPRAVA, JURSKÝ PARK, ZTRACENÝ SVĚT, ZACHRAŇTE VOJÍNA RYANA...) a reflektující tvorbu (kinematografických - viz stínohra) snů._____ A ten poslední akt? Spielberg vždy kombinoval několik poetických tradic, za jejichž slučování byl mnohdy kritizován (naposledy nejvýrazněji asi za spojení artového štafetového způsobu vyprávění se stylem klasických hollywoodských děl ve VÁLEČNÉM KONI). V OBR DOBR to je od Dickense odpíchnuté a z Dahla vycházející fantasy (ba že pohádka - na to se příliš soustředí na definování fikčního světa) s britskou fraškou (královský dvůr). Kompatibilní to je nejenom díky stejné zemi původu obou kombinovaných tradic, ale i pro zužitkování všech předtím nastíněných tematických (např. povstání proti větším, ale mírovou cestou, rozumná domluva mezi lidmi různých národností i velikostí), motivických (např. kabát jako připomínka ztracené osoby i dlouhodobého problému s lidojedy...) i narativních (např. chytání snů a jejich šíření) otázek. Jinak: OBR DOBR je další spielbergovskou okamžitou klasikou a dosavadní převažující výtky vychází pouze z necitlivosti k filmové formě a neznalosti poetických tradic. Jeden z kinofilmů roku 2016. ()
Steven Spielberg už natočil mnohem lepší filmy – to je pravda, nicméně ani tato pohádka není zlá. Jen je prostě oproti knížce obyčejně průměrná a ničím výjimečná. Což je vážně škoda, protože co se speciálních efektů týče, tak ty nebyli ale vůbec špatné. Jen to tempo bylo vážně místy až uspávající – s tím musím souhlasit. Jak se říká: i mistr tesař se někdy utne a já doufám, že se Steven Spielberg spíš vrátí k filmům pro starší publikum, tam si je mnohem jistější…50% ()
Se smutkem musím podotknout, že se v mých očích jedná o nejslabší Spielebergův film. Neznám knihu, nevím na kolik se jí film řídí, ale příběhově mě film bavil tak do půlky. Ve chvíli kdy se děj přesune do královského paláce se začnou dít věci, které budou směšně jen pro ty nejmenší. Na druhou stránku, audiovizuálně úžasně zpracované a opravdu nádherné na pohled. O to větší je škoda, když je výsledek takový, jaký je. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (7)
- Jde o první film Stevena Spielberga s hlavní ženskou hrdinkou od Purpurové barvy (1985) a zároveň o první film s hlavním dětským hrdinou od A.I. Umělé inteligence (2001). (D.Moore)
- Natáčanie filmu v kanadskom Vancouveri sa začalo 23. marca 2015 a skončilo 12. júna 2015. (ČSFD)
- Steven Spielberg v mene všetkých tvorcov prehlásil o projekte toto: „The BFG očaril rodičov a ich deti na viac ako tri desaťročia. Sme poctení, že správcovia pozostalosti Roalda Dahla poskytli práva na sfilmovanie práve nám.“ (ČSFD)
Reklama