Reklama

Reklama

Manželé a manželky

  • USA Husbands and Wives (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Jeden z nejlepších světových režisérů Woody Allen ve svých filmech již léta mapuje mezilidské vztahy. Pro svoji zatím poslední sondu si vybral dvě manželské dvojice. Jedna z nich na počátku filmu oznamuje svůj rozchod a nechtěně tak zapůsobí jako rozbuška v manželství druhém. Shodou ironických náhod byl film uveden do premiéry ve chvíli, kdy vyšel najevo vztah, který je i v tomto filmu - mezi starším mužem a mladičkou dívkou. V obou případech byl tím mužem Woody Allen. Zatímco ve filmu se v postavě profesora literatury zamiluje do provokativní studentky, v soukromém životě navázal vztah přímo ve své rodině - se svojí nevlastní dcerou. Jak ve filmu, tak ve skutečnosti propukla bouře. Tisk všemožně přetřásal etickou stránku věci, Mia Farrowová, která byla (ve filmu i ve skutečnosti) tou podvedenou, vytáhla na stránkách tisku ke křížové výpravě proti zvrhlému manželovi. Woody Allen tak nechtěně dokázal, že jeho filmy skutečně odrážejí vztahy mezi lidmi, se všemi důsledky z toho vyplývajícími. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (126)

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Kdybych měl povinnost komentovat pouze jednou větou, tak bych komentář formuloval asi takto: "Husbands and Wiwes" Woodyho Allena jsou ideálním filmem pro ty, kteří pošilhávají po pozici manželského poradce, jakožto po svém profesním uplatnění. Netypická forma vyprávění skutečně diváku vložila do ruk rolí manželského poradce, který zná myšlenky a postoje všech zainteresovaných stran, ale na druhou stranu mu, tak jako každý jiný film, nemůže dát aktivní úlohu. Občas to ve mně evokovalo pocit, jako by Woody říkal, že každý terapeut je sám o sobě pouhým pozorovatelem. No teď si umím představit, že se asi pletu, že si film vykládám dosti extenzivně, ale nebylo by na škodu o tom popřemýšlet, ne? :-) Každopádně, abych neodbočil od samotného filmu, je nutno říct, že mě velmi bavilo být pozorovatelem manželských dvojic, obzvláště mě bavily postřehy Gabea, kterého dokonale zahrál Woody Allen, i když kdoví, zda jen zahrál, existuje reálná možnost, že je v Gabeovi dost ze samotného W. Allena. Pokud ano, tak nutno říct, že je Woody géniem. 80% ()

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Po slabých 80. letech s otravnou Farrowovou se Allen probral a natočil výborný psychologický snímek o vztazích - skvěle napsané a zahrané postavy (obzvlášť Judy Davis exceluje i ta Farrowová do mozaiky zapadá), z řady scén mě fakt mrazilo. "Dokumentární" styl kamery k filmu perfektně sedne a i po letech je to svěží záležitost. Pro mě určitě jeden z nejlepších filmů Allena, úplně odlišný od všeho, co do té doby natočil. ()

Reklama

Fleur6 

všechny recenze uživatele

Cítim, že v tomto filme Woody trafil klinec po hlavičke a obsiahol k téme všetko, čo mohol a chcel. Páčil sa mi jeho jednoduchý nevnucujúci rozbor, opäť pobavila tá silená intelektuálnosť, ktorú jeho postavy vždy musia mať, pre mňa jeden z jeho lepších filmov. Okrem toho vo mne silnie dojem, že Woody v každom filme a nielen v menovci chce dať najavo radu, ktorou sa riadi - whatever works. ()

Vodnářka 

všechny recenze uživatele

Je mi až skoro trapné psát k Woodymu další nadšený komentář, ale jeho filmy si ho každopádně zaslouží. I v tomto snímku opět nechybí jeho typický ironický pohled na svět, téměř detailní rozbor vztahů mezi muži a ženami, milostné aféry, typické životní situace očima tohoto skvělého režiséra. A ani tentokrát nechybí originální vyprávěcí postupy, například prokládání příběhu výpověďmi samotných postav zaujme nejednoho diváka a zároveň jej pustí k sobě a svým pocitům o něco blíž. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Manželé a manželky jsou sarkastickou dychtivostí amerického intelektuálního klauna. Bergmanovské podhoubí ve směsi klaunovy intimní zkušenosti je podáváno po lžičkách klaunových kapek nezdvořilých hrátek ironického škádlení, určené ke koketování Érota s intelektuálně civilizační potřebou newyorského hemžení živůtku. Polodokumentární sametový kabátek dává širší pole působnosti flirtování a nezbednosti poskakujícího klauna, ješitně brání své soukromé nitro a pak nezdvořile útočí a za tichého cinkotu rolniček se pochechtává a jihne. Éros je mocným vládcem lidské podstaty, stereotypy a nešvary manželství jsou proplétány, pokoušeny, motivovány i manipulovány. Klaun tluče do bubínku, prozpěvuje si: Co je to štěstí? Průvodcem klaunovou manželskou ironií je Gabe Roth (příjemný Woody Allen), spisovatel a učitel v krizi středního věku i vlastního manželství. Kritičnost je chabou sebeobranou před osudovou přitažlivostí bláznivého temperamentu života. To si osud vychutnává svůj cynický přívlastek. Hlavní ženskou postavou je Judy Roth (zajímavá Mia Farrow), spořádaně čestná Gabeova manželka, zaměstnaná v redakci časopisu. Pokorná nevinnost ale bravurně ovládá své způsoby k dosažení cílů. Důležitou postavou je Sally Simmons (velmi zajímavá Judy Davis), náročná intelektuálka s intimní vyhaslostí. Přesto je ten náhlý konec nitru tak rozervávající. Významnou postavou je Jack Simmons (zajímavý a sám slavný filmový režisér Sydney Pollack), Judyin manžel, spolu s ní nejbližší přátelé Rothových. Éros vyžaduje uspokojení nutných potřeb a bezprostřední, byť dosti prostoduché, mládí je osvěžujícím elixírem života. Klaun si zlomyslně pohrává. Výraznou postavou filmu je Rain (příjemná Juliette Lewis), mladá a literárně nadaná studentka. Erotická smyslnost si dopřává svou nadvládu nad mužským chtíčem. K výraznějším postavám patří také Michael Gates (zajímavý Liam Neeson), Judyin kolega z redakce i idealistický snílek o touze, lásce a manželství. Proto může být jen lapen. Z dalších rolí: rozkošně bezelstné Jackovo osvěžení života a nová míza Sam (Lysette Anthony), první Jackova tělesná terapie Shawn Grainger (Cristi Conaway), z počátku schůzky se Sally rozpačitější Paul (Timothy Jerome), svérázný a chronicky žárlivý Rainin psychoanalytik Richard (Ron Rifkin), Raininy vřelí rodiče (Blythe Danner a Brian McConnachie), Judyin první manžel (Benno Schmidt), či hlas dokumentárního vůdce a tazatele (kostymér Jeffrey Kurland). Manželé a manželky nejsou vážným kalibrem tklivého newyorského klauna, jsou jeho sarkastickým tancem a intelektuální nezbedností. Příjemně osvěžující ironie oblíbené klaunovy úvahy. ()

Galerie (27)

Zajímavosti (10)

  • Woody Allen chtěl film natočil na formát 16mm, ale studio bylo proti a prakticky donutilo režiséra, aby použil 35mm. (don corleone)
  • Mia Farrow měla původně hrát postavu Sally, kterou psal Woody Allen přímo jí na tělo (i proto měl takové problémy ji obsadit), ta si však vybrala nakonec druhou hlavní ženskou roli. Bylo to z toho důvodu, že nemusela na natáčení trávit tolik času. Woody Allen a Mia Farrow se před natáčením rozcházeli. (don corleone)

Související novinky

Aero oslaví osmdesátiny W. Allena festivalem

Aero oslaví osmdesátiny W. Allena festivalem

27.11.2015

Přímo v den osmdesátých narozenin Woodyho Allena – v úterý 1. prosince – odstartuje pražské kino Aero přehlídku filmů Všechno, co jste kdy chtěli vidět od Woodyho Allena. Od 20.30 uvede Allenův… (více)

Reklama

Reklama