Reklama

Reklama

Vojna a mír

(seriál)
  • Velká Británie War and Peace (více)
Trailer 1
Velká Británie / USA, 2016, 6 h 20 min (Minutáž: 60–80 min, Televizní verze: 4x90 min)

Režie:

Tom Harper

Předloha:

Lev Nikolajevič Tolstoj (kniha)

Scénář:

Andrew Davies

Kamera:

George Steel

Hudba:

Martin Phipps

Hrají:

Paul Dano, James Norton, Lily James, Adrian Edmondson, Aisling Loftus, Greta Scacchi, Jack Lowden, Tuppence Middleton, Aneurin Barnard, Jessie Buckley (více)
(další profese)

Epizody(6)

Obsahy(1)

V období zuřící války mezi Ruskem a Napoleonem se může život pěti aristokratických rodin navždy změnit... Ocitáme se v Rusku roku 1805. Francouzská armáda pod Napoleonovým velením vtrhla do Rakouska a nyní ohrožuje Rusko. Pierre Bezuchov, představitel ruské šlechty, se netají se svými politickými názory a podporou francouzského vojevůdce, což se zdejší společnosti příliš nelíbí. Andrej Bolkonský, Pierrův nejbližší přítel a dědic jedné z nejurozenějších ruských rodin, chce získat slávu a povýšení v carské armádě čelící Napoleonovi. Nataša Rostovová pochází z nižší šlechtické rodiny, je to veselá i hloubavá dívka hledající své místo ve společnosti. Příběhy našich hrdinů se odehrávají na pozadí vojny a míru. (Filmbox)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (76)

tahit 

všechny recenze uživatele

Dá se říci, a snad to platí i obecně, že mluvit o Tolstém bylo by nošením dříví do lesa. Vojna a mír je literární skvost. Tak zcela tomu není u filmového přepisu. Prostředí carského Ruska ve filmové kresbě je pojato hodně velkosvětsky. Ale na druhé straně je třeba říci, že dobový ráz a hlavní dějová linie zachovává i přes romantizující nános v zásadním pojetí filosofická podobenství. V porovnání s ruskou verzí, lze pouze oželet jakési hutnější vcítění do ruské duše. Jinak z hlediska zanechaného dojmu mě výrazovým stylem nejvíce oslovila Marie Bolkonská. Ve výsledném působení byla asi nejblíže slavnému románu. ()

HAL 

všechny recenze uživatele

Ponořil jsem se mezi smetánku velké matičky Rusi v adaptaci literární ultraklasiky. Tedy vlastně mezi smetánku britských herců, kteří se snaží předstírat že jsou v Rusku a útočí na ně Napoleon - věrohodné to příliš není, protože i když jsou obsazení typově přímo dokonale a hrají jako bohové, pořád jsou to Britové od pohledu - a i když tedy Brian Cox má jako generál Kutuzov charisma až na půdu, pořád je to k čertu Brian Cox. Leč, to je jinak snad jediná výtka k vynikajícímu dílu, které ve velmi zkrácené a tedy o to stravitelnější podobě (několik tisíců stran předlohy je i na těch šest hodin seriálu fakt trochu moc) předvádí epicky mohovrstevný a komplexní propletenec lidských osudů. Genialita díla je tu samozřejmě jen odrazem předlohy, ale v moderní podobě funguje bez velkých problémů . 8/10 ()

Reklama

Sofia 

všechny recenze uživatele

Bohužel mě to neoslnilo tak, jak jsem očekávala. Největší chybu vidím v hereckém obsazení, zvláště u mladých herců - např. Callum Turner v roli mladého Kuragina byl naprosto hrozný, Lily James se zase snažila tak moc, až to někdy bolelo a starší generace (Jim Broadbent nebo Greta Scacchi) je všechny s přehledem přehrála. Ruské reálie se také moc nepovedly, naprosto směšně třeba působila jakákoliv scéna, kde se někdo snažil zpívat rusky. Co se týče války, nejlépe byla zpracována bitva u Borodina a pochod zajatců z poslední části, která byla asi nejpovedenější. Jako celek bohužel jen průměr, který místy až neuvěřitelně nudil. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

E01: Tak jsem viděl první díl. Samo o sobě to není špatné, ale Rusko to nepřipomíná. Pro někoho je to dobrá zpráva, nemusí se bát půlhodinové scény obdivování starého dubu. Lily James je hezká Popelka, ale není Nataša Rostovová (nehledě na to, že jí není 13 let, což je ovšem dobře). Naopak Paul Dano jako Bezuchov je typově obsazen přesně. Děj hodně ženou, za 50 minut toho zvládli docela dost, ale ze zápletky zatím mnoho podstatného nechybí, tedy když nepočítáme osobní motivace a psychologii postav, což je obé ořezáno na kost. No uvidíme dále. E02: Tedy ten Slavkov, ehm. Rozkvetlá pole, umělecká mlha. Žádné slavkovské slunce, zamrzlé rybníky a zima až praští. Ale první, byť velice krátký náznak lyriky, když raněný Andrej hledí na nebe. Škoda toho krátkého formátu, na jednu stranu je to velmi přehledné, na druhou mi ta absence jakéhokoli přesahu chybí. E03: Popelka zase tančí s "princem"! Pardon, to nešlo odolat :). První Natašin ples se odbyl v závěru epizody dost rychle, ale do děje byl vsazen celkem dobře. Hlouběji se seznamujeme se životem smetánky na začátku 19. století, pro někoho doby nevratných změn díky myšlenkám revoluce, pro někoho jen utvrzení se v nicotnosti vlastní existence. Mezi tím nám balancují Andrej i Pierre, přičemž druhý z nich potřebuje většinou nějaký vnější stimul k tomu, aby se rozhýbal. A pozor, Andrej stanul podvakráte vedle dubu. :) E04: Dosud nejlepší epizoda, nejsevřenější, nejucelenější, nejlépe podává psychologii postav. Stále je to spíše britská konverzačka než ruské rozjímání, ale tentokrát mi to nevadí. Slaboch Niki se konečně vyjádřil a Kuragin je správně slizký. Jen skutečnost, že je ženatý, jsme se dozvěděli až na konci před únosem skoro mimochodem, trochu to oslabilo napětí okamžiku. Celkově jsem ale s dílem velmi spokojen. E05: Že to nebude Bondarčuk bylo jasné. Atmosféra očekávání bitvy u Borodina je podaná dobře, ale bitva sama je nám přiblížena spíš jen skrze několik výbuchů granátů a naturalisticky zobrazených zranění. Čekal jsem v tomto ohledu přece jen více, ne snad, že bych byl tak válkychtivý, ale jde o jeden ze stěžejních momentů příběhu, který nám přibližuje osudovost 7. září 1812 jak po stránce dějinné, tak pro postavy. V tomto ohledu to podle mě ztrácí. E06: V krátkých chvílích přicházející zimy a ústupu od Moskvy to získává atmosféru, kterou to mělo mít celou dobu. Ovšem tak jako v předchozích dílech jsou hlavní náplní seriálu především romantické a dramatické osudy hlavních postav, více se do vymezeného času nevešlo. Jako celek to působí celkem kompaktně a coby slušné konverzační drama (nepoužil jsem to už dřív? Nojo!), které lze zařadit mezi to lepší z televizní produkce, zejména díky kvalitním hercům. Proti tomu stojí oploštění od jakéhokoli přesahu a až do konce trvající "britskost". Paul Dano mne jako Bezuchov přesvědčil, zbytku hereckého obsazení ovšem, navzdory již vzpomenutým kvalitním výkonům, pořád z očí čouhá Temže. Jsem docela spokojen, přesto myslím, že v možnostech tvůrců bylo mnohem více. () (méně) (více)

Splasher 

všechny recenze uživatele

Nevím proč by měli Briti točit slovanskou verzi. Vždycky mě bavilo sledovat, jak je vnímaný například Švejk nebo Zámek v zahraničí. Ta autorská licence je prostě nutná (nehledě například na to, kolik překladů do angličtiny existuje a jak se liší v rozsahu). Jak je vnímán například Zelenkův film Karamazovi v Rusku? Jak vnímají v UK naše adaptace Shakespeara? ___ Daviesova verze je jasná a dobře vystavěná. Občas se nevyhne několika obezličkám (najdeme tu hned několik zvídavých Karásků), ale celek funguje a v každém z dílů najdeme alespoň jednu dechberoucí scénu. Funguje i obsazení, ze kterého vyčníval Broadbent a Dano - přestože byl typově velmi odlišný od Bezuchova v předloze. Neztratí se ani další, jmenovitě Burke, Norton a samozřejmě ani Lily James. __ Málem bych zapomněl na klasické povzdechnutí, že od Bylo nás pět u nás nevznikla jediná povedená "adaptace klasiky". A to už je přes 20 let! ()

Galerie (115)

Zajímavosti (3)

Reklama

Reklama