Režie:
Juraj HerzKamera:
Dodo ŠimončičHudba:
Štěpán KoníčekHrají:
Jana Plichtová, František Velecký, Milan Lasica, Július Satinský, Ľubomír Záhon, Peter Debnár, Marta Rašlová, Hana Prymusová-Lelitová, Eva Matejková (více)Obsahy(1)
Toužila vzlétnout ke slunci, a přitom sama zářila mnohem víc... Slovenský televizní film režiséra Juraje Herze vznikl podle Maupassantovy povídky "Muška". V impresionisticky laděném příběhu líčí tragický příběh mladé pradleny, která svou čistotou, optimismem a radostí ze života fascinuje muže kolem sebe. Točí se kolem ní pět nápadníků, kteří patří k bohémě. Dovedou se bezstarostně bavit, snít, radovat se z každé chvíle a unikat před měšťáckou každodenností. A ovšem i před zodpovědností. Svým lehkovážným způsobem života samozřejmě všichni narušují místní konvence. A přestože Muščino těhotenství přinese do jejich životů i tragické chvíle, na jejich životním optimismu to nic nezmění... Juraj Herz natočil barevný televizní snímek v době, kdy ještě převažovalo černobílé vysílání. S pomocí kameramana Jozefa Šimončiče vytvořili výtvarnou poctu impresionismu, který ovládl světovou výtvarnou scénu v době, kdy se příběh odehrává. K rozverné náladě vyprávění přispěli mj. i výrazní slovenští komici Milan Lasica a Július Satinský. Představitelka bezstarostné a potřeštěné Mušky Jana Plichtová se později stala váženou profesorkou psychologie. (Česká televize)
(více)Recenze (90)
Sladká televizní blbina, která těží především z osoby Jany Plichtové, která je vzhledem i projevem naprosto výjimečná. Osobně se vůbec nedivím, že parta neumětelských svůdníků-alkoholiků je z ní celá pryč, protože z herečky vyzařuje omamné mládí a erotično. Zbytek filmu je impresivní (impresionistická) koláž s četnými odkazy (Manetova Snídaně v trávě) a náladami, které drží pohromadě zejména díky poměrně krátké stopáži. ()
Snímek o jednom rozmarném létě byl natočen pod vlivem obrazů impresionistů s důrazem na obrazovou stránku filmu, místy však bylo těch, řekněme, lyričtějších pasáží na můj vkus až moc, což hlavně ve střední části nudilo. Ústřední téma, ačkoliv opsané od Maupassanta, bylo opravdu nosné-nevázanost a lehkovážnost nikdy nemůže skončit dobře, v tom horších případě skončí tragicky, jako zde. Satinský zde ukazuje, že to byl znamenitý herec a komik, hlavní ženská postava mohla lépe vypadat, k hříchu s ní bylo třeba asi hodně absintu. ()
Pro pracujícího člověka moderního věku je to nedívatelný až nepochopitelný film.Všichni dělaj hovno, jen žerou, chlastaj a šukaj. Kde na to berou? Proč jsou tam ty dlouhé pasáže s podřadnou hudbou? Připomnělo mi to hudbu pro chvíle pohody na stanici Praha. 1* dávám za impresionistickou kameru, 1* za sem tam povedený vtip od Lasici a Satinského. Asi 20 min jsem vydržel. ()
V kontrastu k událostem léta 68 působí tato adaptace jako útěk od reality k bezstarostnému užívání si. Partička zhýralých kamarádů usiluje o jednu pěknoučkou slečnu, která (snad) touží po něčem víc. V její postavě je cítit bolest a smutek, ostatní jsou mimo jejího flamendra nadržení býčci. Výtečná "impresionistická" kamera ale stěží dokáže zakrýt prázdnost filmu. ()
Už dávno jsem ocenila hravou poťouchlost Juraje Herze. Jenom mě mrzí, že vlastně nenatočil mnoho slovenských filmů. Tento televizní je mnohem víc maupassantsovský než ryze slovenský. Zůstavají tak jen Sladké starosti. Sladké hry minulého léta jsem viděla už dříve ale mnohem víc docenila až nyní. Příběh se zdá býti banálním, ale chytlavá muzika v impresionistickách barvách s krásnými kompozicemi Dodo Šimončiče je prostě chuťovčička. ()
Galerie (13)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (14)
- Podle Milana Lasici se stal snímek problémovým z důvodu, že mocní v něm viděli alegorii na vstup vojsk Varšavské smlouvy na naše území v srpnu 1968. (sator)
- Juraj Herz získal za ocenění na festivalu v Monte Carlu odměnu 10 000 švýcarských franků, které na něm však vysoudila Československá televize. (Olík)
- Snímka sa začínala pôvodne točiť ako televízny film a do kín sa dostala až po takmer tridsiatich rokoch. V čase svojho vzniku bola z nepochopiteľných príčin pre mnohých tŕňom v oku a jej uvedenie sa znemožňovalo. (Raccoon.city)
Reklama