VOD (1)
Obsahy(1)
Režisérce se podařilo natočit milý film o pětici obyvatel jednoho města, které spojují jejich povahy - jsou nejistí ve svém počínání, lehce zranitelní a stále ještě bez partnerů. Jedné zimy se všichni zapíší do večerních kurzů italštiny a všichni se také stanou obětí série nečekaných náhod.Stále sklíčený Andreas se nepříliš úspěšně snaží nahradit místního faráře. V té samé době se prodavačka Olympia rozhodne vzepřít dominantnímu otci a učinit krok, ke kterému se dosud nikdy neodhodlala. Zvláště introvertní kadeřnice Karen odhaluje matčino poněkud temné tajemství. Zlostný a agresivní Halvfinn se snaží vyrovnat s náhlým setkáním s láskou a jeho nejlepší přítel Jørgen Mortensen se pokouší kde komu pomoci, bez ohledu na své vlastní problémy. Jak dny ubíhají, všichni pomalu poznávají, že dostali nečekanou šanci změnit své dosavadní životy a vstoupit do šťastnějších dnů
Lone Scherfigová získala na Berlínském festivalu cenu FIPRESCI za řežijní přínos v hnutí Dogma za to, že dovolila hercům vnést do filmu humor a lidskost, a Stříbrného medvěda za režii, v Praze byl film úspěšně uveden na Dnech evropského filmu 2002. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (108)
Proč to má být romantická komedie mi místy dost unikalo a v pribehu mi občas chyběla jakákoliv motivanost dění a chování postav, celkový dojem je ale někde mezi 3 a 4 hvezdami. Nicméně příběh skupiny lidí, kde jsou vsichni tak nějak looseři, se zajímavě rozbíhá a nakonec si je všechny oblíbíte. I když tam nejdřív musí několik lidi zemřít, aby se věci daly do pohybu.. ()
Civilný, nenáročný dogma film so sviežim humorom a sympatickými postavami. Farár, hotelový zriadenec, predavač v bufete na štadióne, kaderníčka, cukrárka, čašníčka, sestrička v nemocnici sa z rôznych dôvodov prihlásia na kurz taliančiny pre začiatočníkov. Hlavným dôvodom je však zrejme obyčajná ľudská túžba nebyť vo voľnom čase tak zúfalo sám a niečo podniknúť. Ani jeden z nich tento jazyk nepotrebuje nejako zvlášť pracovne. Po smrti učiteľa to vyzerá, že krúžok sa rozpadne, nakoľko zohnať náhradu nie je ľahké a oproti takej keramike ho navštevuje primálo ľudí. A hoci to vyzerá beznádejne riešenie sa nájde. Rovnako sa nájdu ľudia z krúžku navzájom medzi sebou, a možno z toho bude aj nejaká láska. Príjemné pozeranie do každého počasia, dokáže zahnať smutnú náladu. ()
Nemůže být snad markantějšího rozdílu mezi evropskou (skandinávskou) tvorbou a současným Hollywoodským mainstreamem. Natočit tento snímek Hollywood (troufám si rozhodně tvrdit), vznikne z toho sladkobolný kýč jako prase. V případě Italian for beginners se jedná o lehce uvěřitelný hořkosladký příběh skupiny „obyčejných“ lidí, jejichž osudy se v daném čase vzájemně propletly. Divák je postupně seznamován s jednotlivými postavami, poznává jejich „ jizvy“, kterými je jejich dosavadní život poznamenal, vytváří si k nim určitý vztah a postupně si (chtě nechtě) získávají jeho sympatie. Snad nejvíce je to markantní při scéně, kdy se dobrotivý Jorgen Mortensen vyznává z lásky. Všude jinde bych se silně ošíval v křesle, zde mu to divák (člověk), v kontextu citlivě a přirozeně vylíčených předchozích minut, bezezbytku věří a stejné je to i se snímkem samotným. * ubírám za ten „americký“ konec, nicméně těžko by se žilo bez NADĚJE...79% ()
Docela hodně se mi to líbilo, ale mám pocit, že kdyby to natočili úplně stejně v Hollywoodu (se statickou kamerou a anglicky, samozřejmě), všichni by tomu ostošest vyčítali citové vydírání diváka (naturalistický a depresivní úvod) a pohádkový závěr. Jinak však není co vyčítat, protože divák si jednotlivé hrdiny skutečně zamiluje a fandí jim až k zaslouženému (byť v životě dost nepravděpodobnému) happy endu. ()
Já chápu, co tím režisérka chtěla říct a upřímně řečeno, nepochopit to by mohlo snad jenom hodně malé dítě. A vcelku se mi to i líbilo, některé scény jsou vyloženě povedené (např. navštívení špatného pohřbu a následné zvednutí se se slovy: ,,Aha, tak to mi teda pudem."). Ale celkově... Takové nemastné neslané, stokrát ohrané, moc předvídatelné, některé postavy až moc nesmělé a neuvěřitelné. Ale možná za mé průměrné hodnocení může jenom to protivné sluníčko a nesnesitelné ,,italské" vedro venku. ()
Galerie (11)
Photo © 2002 Miramax Films
Zajímavosti (2)
- Filmová společnost Zentropa v roce 2010 uznala, že film obsahuje "tematické podobnosti" s knihou „Evening Class“ irského spisovatele Maeve Binchy. Přestože nedošlo přímo k porušení autorských práv, společnost mu vyplatila odškodnění (přesnou výši neuvedla). Režisérka Lone Scherfig trvá na tom, že se jedná o její originální nápad, a nařčení dánskými médii z krádeže striktně odmítla. (bonolennes)
Reklama