Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rozšírená verzia piateho dielu televízneho projektu Dekalóg režiséra Krzysztofa Kieslowskeho je variáciou na piate prikázanie Desatora "Nezabiješ" a polemikou s morálnou oprávnenosťou trestu smrti. Zaznamenáva chladnú premyslenú vraždu bez motívu a rovnako chladnú premyslenú a absurdnú popravu. Prostredníctvom paralelnej montáže konfrontuje osudy troch neznámych ľudí, ktorých cesty sa v jeden deň náhodou pretnú: nesympatického taxikára, zasmušilého mladíka a optimistického čerstvého advokáta. V niekoľkých okamihoch sa z nich stanú obeť, vrah a obhajca. Na MFF Cannes získal film Cenu poroty a cenu FIPRESCI. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (169)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v březnu 2019. Krátký film o zabíjení je rozšířenou verzí televizního dílu Kieślowskiho filmové parafráze Božího Desatera. Někdo má raději kratší Dekalog V, jiný tento film. Průběh děje oproti seriálovému dílu není pozměněn, jen ubyla míra humanistického zapálení, bijící se bez přestání okázale v prsa a odmítající trest smrti. I konec filmu je v tomto směru uměřenější. Každá ze tří určujících postav dostává větší prostor ke svému zlidštění a prohloubení charakteru. Souvislosti jsou zřetelnější, motivace průkaznější, průlom ucelenější a syrovost údernější. Z dalších postav je potřeba zmínit oddanou Piotrovu snoubenkou (sympatická Marzena Manteska) a sebevědomého malíře portrétů v městském centru (Zdzisław Rychter). Film je působivý ve vizuální i pocitové rovině a v poetickém odhodlání existenciální bezútěšnosti. Nelibé niterné stavy ze skutečnosti, hořká zklamání z vlastní neschopnosti dosáhnout svých náročných cílů a představ spokojeného života v blahobytu, existenciální rozervanost potřeb a reality, nepřátelský svět všude kolem nás a chodí po dvou nohách. Výbuch vzteku bezmoci vlastního pochopení, hněv neurčitého pocitu. Zločin a trest ve více úrovních. Jedinečný filmový prožitek! ()

Legas 

všechny recenze uživatele

Takový nepříjemný pocit v žaludku a celkovou tíseň ve mě vyvovalo naposledy Requiem za sen. Krátký film o zabíjení vypráví svým působivým obrazem, plným zajímavě použitých kamerových filtrů, dodávající filmu tísňivou, bezútěšnou atmosféru. Dialogy jsou velice úsporné, na divákovi leží nelehký úkol - přebrat si to všechno v hlavě sám. ()

Reklama

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Lewwin tu v komentáři zmiňuje "Dva muže ve městě" a tohle srovnání asi napadne nejednoho diváka. Na rozdíl od francouzského filmu si ale Kieslowski zachovává k postavám mnohem větší odstup a ani vraha ani jeho oběť nevykresluje v právě lichotivých barvách (naopak, taxikář je tu představen jako nesympatický, zlomyslný chlapík). Zatímco "Dva muži ve městě" jsou záznamem tragického osudu v jádru slušného člověka, který je k vraždě doslova dohnán, "Krátký film..." odsuzuje zabíjení jako takové. Jinými slovy - první snímek protestuje především proti trestu smrti a jeho neadekvátnímu užívání, polský film kritizuje vraždu v obecnější rovině - ať už ji páchá jedinec nebo společnost. Co se problematiky absolutního trestu týče, je Kieslowského snímek spolu s dramatem "Mrtvý muž přichází" a výše zmiňovaným filmem José Giovanniho patrně nejsilnější uměleckou výpovědí na toto téma jakou jsem kdy viděl. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz .. Nemam rád kočky. Jsou falešné jako lidi. Kieslowskiho zločin a trest v socialistických kulisách. Režisérova práce s kamerou v první polovině není zrovna přívětivá, taktéž čekání na zločin je poměrně dlouhé. Druhá polovina, čekání na trest, spolu s právníkem, který má zkalené ideály tímto případem, je však výtečná, mrazivá a notně působivá. Jednoduché, takřka všední, přesto velice výchovné. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Depka jak sviňa. Hodně naturalistická a hodně realistická. Upřímně, ten film je perfektně natočený, hodně silný (obzvlášť v některých scénách - finále, nebo rozhovor obhájce s vrahem těsně před vrahovou smrtí), postava vraha není jenom záporná, je u něj znát, že je jenom člověk, co udělal strašlivou chybu a tak si divák sám může vybrat, jaký názor na něj bude mít. Herec, co hrál vraha (Miroslaw Baka), svoji roli zahrál naprosto dokonale - když ho ve finále jdou oběsit, z jeho hereckého výkonu jsem chvíli fakt věřil tomu, že ho oběsí i ve skutečnosti, až takhle přesvědčivě to zahrál. To se fakt často nestává. Ostatní hrají taky dost dobře, ale na to, co tady předvedl Miroslaw Baka, nemají. Celý film má i zajímavé téma - trest smrti. Co se té realističnosti týče, už dlouho jsem neviděl tak uvěřitelně (a podrobně) natočenou scénu vraždy. Možná bych uvítal, kdyby se film ještě o něco víc zabíral psychologií postav, ale to zase mám pocit, že už by to bylo snad i "moc silné". Ono to je hodně silné už takhle. A být to ještě o kousínek silnější, v mém seznamu filmů, co už nikdy nechci vidět, by přibyl pátý film. Nepřibude, naštěstí, ale znovu bych se na to podíval nanejvýš tak za rok. Příjemný ten film rozhodně není. Slabších 5* ()

Galerie (40)

Zajímavosti (1)

  • Kieslowského živé vykreslení vlivů násilí tak šokovalo polské autority, že bylo vyhlášeno pětileté moratorium na trest smrti. (džanik)

Reklama

Reklama