Režie:
Alfred HitchcockHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Tallulah Bankhead, William Bendix, Walter Slezak, Mary Anderson, John Hodiak, Henry Hull, Heather Angel, Hume Cronyn, Canada Lee, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Během druhé světové války se několik členů posádky americké lodi potopené německou ponorkou v Atlantickém oceánu zachrání v malém člunu. Mezi milionáře, známou novinářku, úspěšného obchodníka, radiového technika, zdravotní sestru, námořníka, matku s dítětem a číšníka, se ironií osudu dostává také jeden muž z německé ponorky. Následující hodiny na moři, jež deset lidí prožije společně na malém prostoru, se stávají konfrontací a tvrdou zkouškou jejich charakterů... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (91)
Naprosto výtečný film, ale popravdě řečeno, kdybych nevěděl, že je od Hitchcocka, nejspíš bych si to (min. první polovinu) nemyslel a hádal bych třeba Cukora. Protože na rozdíl od Hitchovy obvyklé koncentrace na technický aspekt filmu táhnou tento film v prvé řadě herci. A v čele obsazení je herečka s velkým H, Tallulah "Dahling" Bankheadová. Toto je jediný u nás známý film, ve kterém se tato broadwayská legenda objevila, a právě ona je hlavním důvodem, proč byste si měli tento film sehnat. ()
Na začátek by bylo dobré poznamenat, že zbožňuji Hitchcockovy filmy, bohužel Lifeboat postrádá onu nezaměnitelnou atmosféru mistrových děl, především mi ale vadilo nelogické jednání některých postav a příliš okaté zaškatulkování každé z nich. Co je, ale potřeba vyzdvihnout je způsob, jak si film dokáže bezproblému počínat na tak malém prostoru a přitom nenudit. ()
Aj na malom priestore sa dá natočiť pútavý film, čo Hitch už viac krát dokázal (Rope, Rear Window). Tentokrát si vybral ako kulisu záchranný čln a pár zaujímavých stroskotancov k tomu. Hoci miestami je dej značne hyperbolizovaný, jedná sa o zaujímavú "konverzačnú" drámu (ktorá síce nedosahuje ani zďaleka kvalít povedzme 12 Angry Men) ale v rámci skvelej Hitchovej tvorby sa jedná o nadpriemer. ()
Konverzační drama s minimalistickou scénou (celé se to odehrává pouze v člunu) funguje spíše jako klasický divadelní kus - jednota místa, času i děje a váha přenesená z dějové linky na dialogy (filmová adaptace silně odkazuje k původní předloze Johna Steinbecka). Hitchcockovi se povedlo udržet vnitřní napětí po celou stopáž filmu a ta metafora hada na prsou - intrikujícího zrádce coby symbol válečného nepřítele (natočeno v roce 1944) je pochopitelná a nekýčovitá. Také srovnání mužského a ženského elementu v mezní situaci je zajímavé. Vůbec ona mezní situace, člun jako symbol vratké jistoty na moři ohrožení, relativizace hodnot a fenomén mezního užitku - jako návnada na ryby se nakonec dobrovolně použije i luxusní diamantový náramek. Přesto (alespoň v Hitchcockově filmografii) se jedná o spíše průměrný film (třeba utopení Smitha, kterého si nikdo nevšiml, mi přišlo silně nelogické a nerealisticky ztvárněné), který je z mého dnešního diváckého stanoviska zatížen mnoha dobovými schematismy... ()
Už jen za tu odvahu natočit film celej se odehrávající na prostoru malý lodi si Hitch zaslouží uznání, ale on z toho udělal i velkej film. Je plnej otázek, dost filosofickej a řekl bych, jak ve většině jeho děl neni nikdy ten zlej zcela zlej, nebo aspoň Hitch se ho snaží ukázat s pochopením, jednostranně nesoudí, tak v tomhle filmu jsou všechny tyto otázky vyslovený a zamejšlí se nad nima otevřeně - postoj k německým vojákům, jejich zobrazení a souzení či nesouzení. Je třeba si uvědomit, že film byl natočenej ještě během války a přitom určitej nadhled už zde máme přítomnej. Nemůžu si pomoct, vím že je Hitchcock vnímanej hlavně jako tvůrce zábavy, on sám sebe taky tak prezentoval, ale přesto v jeho díle najdeme spoustu psychologie, filosofie a zajímavých postojů, mělkost asi nikdy. ()
Galerie (36)
Photo © Twentieth Century-Fox Film Corporation
Zajímavosti (10)
- Kamera neopustí po celou dobu trvání filmu člun - ten tedy není nikdy vidět z vnějšího pohledu. (Hwaelos)
- Když se Mary Andersonová během prvních natáčecích dní zeptala Hitchcocka, co považuje za její největší přednost, režisér suše odvětil "Sedíte na ni, má drahá." (Matty)
- Jediný film, který Hitchcock natočil pod Twentieth Century Fox. (Kulmon)
Reklama