Reklama

Reklama

Okno do dvora

  • USA Rear Window (více)
Trailer 1

Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (687)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Snímku dominují dobré herecké výkony, hustá atmosféra a slušná dávka napětí. I romantická linka je zajímavá. Hodnotím však pouze 4*, protože konec filmu, přes všechno napětí, mi prostě přišel nelogický a nejasný (jak našel pan X byt pana Y, když ho předtím jenom zahlédl v okně a nikdy předtím v tom domě nebyl, nemluvě o tom, jak se do toho bytu vůbec dostal? ; kdo byla žena Z, která oné inkriminované noci odcházela s panem X a jaký byl její osud, když o ní pak už nepadla ani zmínka?). ()

genetique 

všechny recenze uživatele

V jednoduchosti je krása. Film postavený na primitívnej zápletke, no scenárovo prešpikované do posledného detailu. Film prakticky odohrávajúci sa na jednom pohľade kamery, v jednom kresle v jednej izbe. Skvelé dialógy, skvelá kamera a hlavne Stewart. Len tá hudba mohla byť trolilinku mrazivejšia. 95%. ()

Reklama

Gimli 

všechny recenze uživatele

Je zbytečné psát o tom, v čem je tento originánlní Hitchcockův thriller skvělý. Spíše bych chtěl upozornit na jeho největší slabinu, kterou je podle mě hudba. Tentokrát se pera chopil Franz Waxman a jeho kompizce se skutečně hodí do prostředí, v němž se film odehrává, ovšem nehodí se k samotnému příběhu. Velká škoda, že si tehdy taktovkou nezamával Hitchcockův dvorní skladatel Bernard Herrmann. Schválně jsem si zkusil pustit skladbu Temptation z Herrmannova Psycha k jedné ze scén, kdy se hlavní hrdina v noci dívá dalekohledem do "onoho" bytu, a atmosféra byla opravdu mrazivější. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Toto nie je obyčajný pohľad.“ Hitchcock toto proste robil. Ako v Psychu a Vtákoch, aj v Okne do dvora začína mimoriadne nenápadne. Skôr to keby natáčal konverzačnú romantickú komédiu s nekonečnými (ale fantastickými) dialógmi. A nie horor/triler. Týmto rafinovaným prístupom vás ukážkovo zmiatol a keď ste to čakali najmenej, zrazu z jednotky preradil na päťku, prekvapivo mu to neskapalo, ale vás naopak drasticky  a šokujúco schmatol pod krk a dusil a dusil a dusil... a pustil až keď videl, že umierate. Okno do dvora ponúka parádny kasting, skvelé dialógy, parádne hlášky a samozrejme geniálnu vnútroblokovú atmosféru. Natáčanie v tak nádhernej a obrovskej kulise musela byť číra radosť z filmárčiny, herectva atď. Okno do dvora sa v nasledujúcich desaťročiach dočkalo viacero napodobenín (Okno zo spálne s Gutteernbergom, Distburia s LaBeoufom, Žena v okne s Amy Adams). ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Filmy sešlé věkem často dojíždí na přemíru kýče, technické nedokonalosti a nechtěně úsměvné herecké kreace, tudíž mě snímek, mající se odehrávat v jediné místnosti, zprvu trochu děsil. O to větší bylo překvapení - Okno do dvora zůstává po celou svou stopáž svěžím, napínavým a zábavným dílem. Precizní herci, dialogy, gradace... Hitchcock je filmový perfekcionista, jemu čest. ()

Galerie (132)

Zajímavosti (67)

  • Podľa vtedajších francúzskych kritikov Chabrola a Rohmera je záver snímky jednoznačným odsúdením zvedavosti. Usudzujú to zo záverečného záberu, v ktorom sú hlavné postavy otočené chrbtom k oknu. (Biopler)
  • Denní světlo nahrazovalo tisíc obloukových lamp. Štáb byl tak schopen měnit noc za den v průběhu necelých 45 minut. Velké množství světel však několikrát spustilo požární sprinklery. (džanik)
  • Jean Douchet v periodiku Cahiers du Cinéma vyslovil nad filmom zaujímavú tézu, a to, že hlavnú postavu Jeffriesa (James Stewart) identifikuje s divákom v kine a všetko to, čo vidí Jeffries, keď hľadí cez dvor, identifikuje so strieborným plátnom v kinosále. Zároveň tvrdí, že to, čo vidíme, je projekcia túžob Jeffriesa. Analyzuje to z toho, že Jeffries je predstavený ako človek, ktorý sa nikdy nevyrovnal sám so sebou. Ako fotoreportér sa viackrát ocitol v ohrození života, odmieta záväzok a na poli osobného vzťahu je nerozhodný. Vyhýba sa zodpovednosti tým, že sa hekticky púšťa do nebezpečných akcií. Vo filme má zlomenú nohu a je uväznený v byte na invalidnom vozíku. Jeho partnerka Lisa (Grace Kelly) túto analýzu uzatvára trefne: „Je ako turista na nekonečnej dovolenke.“ (Biopler)

Související novinky

Amy Adams bude ženou v okně

Amy Adams bude ženou v okně

27.07.2018

Režisér Joe Wright (Pýcha a předsudek, Anna Karenina) si jako svůj další projekt vybral adaptaci knihy The Woman in the Window, která neskrývá svou inspiraci v hitchcockovském thrilleru Okno do dvora… (více)

Kánon filmu 2011

Kánon filmu 2011

13.02.2012

V sobotu 21. ledna byl ukončen výběr filmů Kánonu filmu za rok 2011 a přinesl opět zajímavé výsledky. Původní prosincový termín konání výběru byl z důvodů nečekaných a smutných předvánočních událostí… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno