Režie:
Alfred HitchcockScénář:
John Michael HayesKamera:
Robert BurksHudba:
Franz WaxmanHrají:
James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Raymond Burr, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (686)
V jednoduchosti je krása. Film postavený na primitívnej zápletke, no scenárovo prešpikované do posledného detailu. Film prakticky odohrávajúci sa na jednom pohľade kamery, v jednom kresle v jednej izbe. Skvelé dialógy, skvelá kamera a hlavne Stewart. Len tá hudba mohla byť trolilinku mrazivejšia. 95%. ()
Šmírovaní matka informací aneb co všechno lidé mohli dělat, když ještě nebyla televize a internet. Skvěle budované napětí a pro člověka ostříleného různými Šestými smysly a Obvyklými podezřelými i pointa vskutku překvapivá. Vedle lehce staromilské atmosféry si však nesmíte moc všímat toho, že Američané sice vyhráli válku, ale ještě v 50tých letech nevěděli k čemu je záclona a toho, že někteří lidé ani nevěděli, k čemu je zámek u dveří. ()
Moje očakávanie boli buď priveľké, alebo som samotného Alfréda doposiaľ dostatočne neodhadol. Čakal som, dúfal som, že vzhliadnem niečo atmosferické, čo ma pred spánkom dostatočne "napne", no v mojich očiach zostalo len pri výbornom scenári, ktorý "rejžo" dokonale zabil svojim odľahčený spôsobom podania. No a bohužiaľ, keď k tomu prirátam tú dlhočiznú stopáž, vďaka ktorej som miestami doslova prepadal nude, skutočne nemôžem inak, len Okno do dvora zakotviť na čistej "trojke". Normálne ma to mrzí ... ()
Hitchcock by se asi nikdy nespokojil s obyčejným thrillerem, či "normálním" kriminálním případem a tak není divu, že i v Rear Window si zkusil něco nového a natočil celý film z jediné místnosti a ještě k tomu přes okno. Příběh je založen na zvídavém a charismatickém J. Stewartovi, který neustálým špiclováním lidí za oknem odhalí nekalé praktiky jednoho ze sousedů... Děj graduje jako boží mlýny (=pomalu, ale jistě) až do klasicky-Hitchcockovského vypjatého finále, režijně je to velice precizní a příkladná práce. Bohužel pro diváka zmlsaného dnešními hutnějšími a intenzivnějšími thrillery, které vyvolávají nátlak přímo na samotného diváka, než pouze na postavy ve filmu, se může Okno do dvora zdát poněkud vlažné... 8/10 ()
Zajímavá ukázka toho, jak nebezpečnou zábavou může být takové koukání z okna. Naši mají také oblibu sledovat oknem co se kde děje, ale zatím, naštěstí, přišli pouze na to, že od sousedky odešel manžel. Jinak perfektní thriller se stupňujícím napětím, vynikajícím Jamesem Stewartem a Grace Kellyovou, do které by se zbláznil každý normální chlap, i kdyby byla jakákoli. 95%. ()
Galerie (132)
Zajímavosti (67)
- Jednou z inspirací Alfreda Hitchcocka byl údajný milostný románek mezi válečným fotografem Robertem Capou (v roce 1954 jej v Indočíně zabila nášlapná mina) a herečkou Ingrid Bergman. (džanik)
- Ošetrovateľka Stella (Thelma Ritter) sa snaží Jeffriesa (James Stewart) upozorniť na jeho praktiky: „Dnes sa ľudia navzájom špehujú. Keby aspoň vyšli von a pozreli sa na seba zvonku.“ Jeffries skrz voyerizmus uniká pred sebou samým skrz pozorovanie cudzích ľudí. Stella dodáva: „V tomto byte cítim malér. Pozeráte cudzím ľuďom do okien a vidíte čo nemáte vidieť.“ Jeffries skrz nazeranie získava pocit moci nad tými, ktorých sleduje, aj keď za to nenesie žiadnu zodpovednosť. Jeffries Stelle odpovedá: „Tu vážne dôjde k maléru, no myslím Lisu Fremont.“ Už od samého začiatku je daná do popredia spojitosť medzi jeho vzťahom k Lise (Grace Kelly) a sledovaním susedov. (Biopler)
- Postavu Lisy Carol Fremont (Grace Kelly) zformoval scenárista John Michael Hayes podle své manželky, profesionální modelky. (HellFire)
Reklama