Obsahy(1)
Prakticky jediný celovečerní dokument o formuli 1 není typickým příkladem tohoto žánru. Průvodce mu tvoří Niki Lauda a italská novinářka Sydne Rome. Přestože nejvíc záběrů je použito ze sezóny 1977, uvidíme zde i některé tragické nehody, jako byla havárie Rogera Williamsona v Zandvoortu (1973), Jochena Rindta na Monze (1970) či Niki Laudy na Nürburgringu. Snímek ale není monotematicky zaměřen pouze na F1, zachycuje i závody stock cars, formuli INDY a soutěže dragsterů. Zpestřením je určitě přítomnost hereckých hvězd, které se svěřují se svým vztahem k motoristickému sportu. Velice zdařilou ústřední píseň GoodBye napsali bratři Guido a Maurizio de Angelisové, tradiční tvůrci hudby v italských filmech. (Robbi)
(více)Recenze (42)
V době kdy ČT nedávala o F1 skoro žádné informace, až později se objevili záznamy kolem 23:00 v noci (to byly boje s rodiči)..se v kinech objevil tenhle snímek-to bylo něco.Od té doby uplynulo mnoho let, dneska už mě F1 nic neříkají a profi sport jakbysmet, přesto budu hodnotit očima tehdy 14letého kluka... ()
Nestává se mi často, že by mě dokázal dokument dojmout, ale Formuli 1 se to povedlo. Naprosto skvěle vystavěný dokument o tom, že automobilové závody jsou nejen atraktivní podívaná a pro piloty královsky zaplacená práce, ale že je to hlavně (respetive v sedmdesátých letech bylo) velice riskantní povolání. Autentické zaběry smrtelných nehod, ze kterých až chodí mráz po zádech, jsou pak navíc dokreslené naprosto geniální hudbou. ()
Tohle přiblížení světa závodních aut, jezdců F1 a v podstatě i jiných sportů mi ohromně sedlo, ty archivní záběry jsou dnes úsměvné, přesto působí moc příjemně.. Průvodci jsou báječní, Sydne Romeová je půvabná žena s pěknou vyřídilkou a Niki Lauda se v mých očích nesmírně polidštil, nahlédnutí do jeho soukromého života bylo decentní a milé.. Při záběrech na nehody jsem přivírala oči, na to se koukat prostě nedá, jinak je to moc pěkná cesta do minulosti.. ()
"Pryceův vůz s mrtvolou za volantem jede ještě po závodní dráze půl kilometru, pak naráží do svodidel, kříží ještě cestu Laffitovu vozu a je konec." Nikdy jsem se na F1 nedíval kvůli úmrtím pilotů, ale tenkrát to byl prostě pořádný adrenalin. Žádné bezpečné zóny, žádný odborný personál a žádné přerušování závodu kvůli nějakým mrtvým. Tohle prostě bývali gladiátoři s hasičáky, kteří za své platy skutečně riskovali, měli touhu vyhrávat a já jsem si to užíval. Dneska je to samá elektronika, dokonalé zázemí, hvězdy zajímající se jen o svá konta, nápověda z vysílaček, safety car při každém prdu a nuda. Pro mě bylo zkrátka hodně zajímavé si tu dobu připomenout, i když mě trošku mrzelo to množství úniků k ostatním motoristickým sportům. ()
Dokument o "staré kruté nekompromisní" kráse motorsportu; a ef1 zvlášť. Nebezpečí, výzva, fascinace rychlostí, syrovost zobrazovaného, atraktivita pro diváka, krutost, sláva, preciznost nejlepších z nejlepších. Přitom to není dokument klasického formátu; je to kusem reportáž, dokument, pocta, medailonek i film... Což je i jediný zápor; je to od všeho něco. Ovšem funguje to, nic jiného blahé paměti onu "přitažlivou tajemnost F1" nepřibližuje tak dobře a sugestivně. Mrazí z toho. Opakovaně. Zároveň to však není o nehodách a tragédiích; stejně jako o nich není a nikdy nebyla ani F1 jako taková. Jakkoli neoddiskutovatelnou součástí jsou dodnes. Pro odkojené F1 až polovinou devadesátek a dále povinná podívaná. I po těch více jak čtyřech dekádách od vzniku. ()
Zajímavosti (3)
- Nejvíce záběru divák uvidí ze sezony 1977. Filmaři si vybrali jako stěžejní Grand Prix USA na "dlouhé pláži" v Long Beach a kouzlem rychlosti a nehodami opředenou "vražednou" Monzu. (Epistemolog)
- Hudební duo Maurizio De Angelis zde vystupuje pod pseudonymem Oliver Onions. (Terva)
- Vedle S. Rome představoval ústřední postavu, kterou Rome zasvěcuje do světa formule 1, v té době dvojnásobný mistr světa Niki Lauda. (Gray)
Reklama