Režie:
Tobe HooperKamera:
Matthew F. LeonettiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Craig T. Nelson, JoBeth Williams, Beatrice Straight, Dominique Dunne, Oliver Robins, Heather O'Rourke, Michael McManus, Virginia Kiser, Martin Casella (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Poklidný život jedné kalifornské rodiny naruší síly z onoho světa, které se zabydlí v jejím domě na předměstí. Zpočátku jsou vetřelci jen dva, ale brzy se celý dům změní ve strašidelný zámek. "Návštěva" se v žádném případě nechová přátelsky - a naší nešťastné rodince nejspíš nezbude nic jiného, než co nejrychleji vyklidit pole, aby nepadla za oběť přízrakům. Poltergeist je fascinující, hrůzostrašná a hlavně dynamická podívaná, která vám naočkuje koňskou dávku napětí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (422)
Tvůrci Texas Chainsaw Massacre a E.T. se sešli, aby vytvořili "něco mezi tím". Vznikl asi nejvíce pozitivistický horror všech dob. Je skvělé, že někdo dokázal natočit takový veskrze milý, příjemný a vtipný snímek, který zároveň (pozor!) od začátku do konce zůstává naprosto regulérním horrorem, se vším všudy. Zmáknout něco takového, to je podle mě ukázka pravého mistrovství. A pánové Hooper a Spielberg se tady skutečně rozšoupli. Kromě toho, že je to výtečný horror, je to i film, který dokáže vyvolat v divákovi velmi příjemné pocity. Včetně strachu, samozřejmě: V momentě, kdy malá Carol Ann pronese to své nezapomenutelné "They're here", zamrazí snad každého. Vše výše zmíněné dělá Poltergeista vyjímečným dílem. A zřejmě to i vysvětluje, proč patřil tenhle film v 80.letech k vůbec nejůspěšnějším. PS: Ještě jednou věcí je Poltergeist vyjímečný. Ovšem prozradit to, by byl megaspoiler. :-) ()
Výtečný rodinný spielbergovský horror, který byl přístupný dětem. No nevím, vidět tohle tehdy v šesti či sedmi, tak už v životě nespím v posteli sám. Ovšem film to mohl být ještě o řád lepší, kdyby se tolik neopájel tehdejšími technickými vymoženostmi a nevršil efekty jen pro efekty, které však dnes chtě nechtě působí směšně. Chybí jim punc nadčasovosti a ruší to jinak pečlivě budovanou atmosféru. Přitom když si tvůrci vystačí čistě se šuměním televize, modrým světlem zpoza dveří, vědmou citlivě rodiče informující o "Bestii za oponou", nehybným šášulou u dětské postýlky (s vetřelčím plakátem v pozadí), Goldsmithovou hudbou. praktickými efekty či rovnou pravými lidskými ostatky, tak to umí být řádně působivé i dnes. Je v tom prostě cítit určitý rozpor, který se projevuje v nejednom aspektu. Nejznatelnější to v závěrečné půlhodině, kdy se nejdříve dostane ke slovu regulérní finále (Aťka Janoušková versus Záhrobí) a konec. Jenže místo titulků následuje rovnou druhý díl v podobě druhého regulérního finále, které se však nese ve zcela jiném duchu. A obě jsou výtečná, byť mnohem raději mám to druhé. Poltergeist měl být kratší, měl se méně spoléhat na „CGI“ efekty a neměl na něm být tolik znatelný nesoulad mezi Hooperovou a Spielbergovou vizí. I přesto (či dílem právě proto) je to dodnes film, který spolehlivě najdete v každém pořádném žebříčku nejzásadnějších žánrových filmů. A najdete ho tam právem. ()
Väčší dôraz ako na príbeh je na špeciálne efekty. Vlastne mám taký dojem, že film vznikol iba kvôli nim. A to je škoda. Na svoju dobu sú síce skvelé, no po vyše tridsiatich rokoch ostáva najväčšou prednosťou filmu práve verne zachovaný duch doby: účesy, oblečenie, jemná sociálna kritika (reaganovskí yuppies, televízia...), hmla a modré svetlo a v prvom rade dobové digitálne a praktické efekty. Nič iné už svoju dobu neprežilo (na rozdiel od väčšiny Spielbergom režírovaných i produkovaných filmov z 80tych rokov). ()
Spielbergova ruka je na tom znát, což rozhodně nemyslím jen jako pozitivum. Jeho megalomanství a velikážství jsou sice pěkné, ale pro mě tím nějak tak ztrácí duši a náboj. Tohle je jasný příklad velmi precizního filmu, jenž ale asi právě kvůli oné preciznosti a možná až přeplácanosti místy ztrácí atmosféru. Čtyři hvězdy to sice dá, ale pořád mám pocit, že v té látce bylo víc... ()
Roztomilá "šílenost" aneb americká hororová komedie, která na začátku příjemně zachutná, ale s přibývajícími minutami trestuhodně chybí svižnější tempo a střihačovy nůžky. Režijní a maskérské nápady jsou přesto vynikající, herci se do rolí doslova pokládají.. no, dialogy vedle toho nepotěší, atmosféra nevyrovnaná, některé scény působí jako vytržené z kontextu, nelogicky nalepené na scény jiné - a to tempo? Nemůžu jinak.. 60%!! ()
Galerie (93)
Zajímavosti (67)
- Chicago Film Critics Association zařadila film mezi 20 nejstrašidelnějších filmů všech dob. (Chatterer)
- Malá Carol Anne ve filmu čelila mnoha „dospělým“ hrůzám. Figura klauna, který se ve filmu nachází, ale představuje dětské strachy samotného Spielberga. (Pavlínka9)
- S údajným prekliatím filmu súvisí aj fakt, že keď si po prvom natáčacom dni skontrolovali kameraman a jeho asistenti natočené zábery, zistili, že sú prázdne. Páska pritom bola založená správne. (8HitBoy)
Reklama