Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Námětem pro celovečerní filmový debut šestadvacetiletého režiséra Jana Hřebejka se stala stejnojmenná „pamětnická“ povídka Petra Šabacha z knihy "Jak potopit Austrálii". Originální muzikálová komedie je situována do Dejvic konce 50. let, žijících poklidně svým „maloměstským“ způsobem ve stínu rudé hvězdy na špici hotelu Internacional. Do světa rodičů, náruživě žijících všedními starostmi, aby zaplašili tíži doby, a jejich ratolestí, jejichž tušení „světa venku“ podporuje exotický obsah popelnic zmíněného hotelu, vtrhne jednoho dne mladík Bejby. Nevinný pra-chuligán svým výstředním oblečením a vášní pro nezvyklé rokenrolové rytmy způsobí pozdvižení – mládež je nadšena a rodiče si zoufají. I když svérázný prorok je nakonec zničen (podobně jako mnoho jiných, kteří ukázali cestu), pro generaci kluků znamená jeho zjevení klíčový obrat v jejich životě... Jan Hřebejk, inspirován Vlasy M. Formana, svou výpověď o 50. letech spojuje s výraznou videoklipovou stylizací. Základní dějová linie se zcela přirozeně rozvíjí i v písních a suverénně realizovaných tanečních číslech. Zásluhu na zdařilém výsledku má spolupráce kameramana Jana Malíře, choreografa Josefa Prouzy a autora písní Ivana Hlase. Vesměs přesně obsazeným hereckým představitelům dominují Jakub Špalek, Martin Dejdar a Josef Abrhám. Zdařilý muzikál příjemně překvapil a nadchl řady příznivců. Získal Českého lva za nejlepší film roku 1993. (Česká televize)

(více)

Recenze (363)

Pierre 

všechny recenze uživatele

Omylem jsem si místo pouhé změny hodnocení (z pěti na čtyři) hodnocení kompletně smazal. Tak tedy alespoň k doslova novému hodnocení   nakonec přidám i neplánovaný nový stručný  komentář.  Hřebejk se v Šakalích letách určitě dobře rozehřál na pozdější slavné filmy a dobová atmosféra křížená s Šabachovskou poetikou se mi podařila zdatně vytvořit již zde. Šakalí léta navíc dýchají Rock´n´rollovým stylem a  takovým porevolučním etosem. Vysmívat se bývalému režimu mladístvým a trochu alternativním způsobem. Některé písníčky (Na Kolena, Jednou mi fotr povída) se stály po právu legendárním. Martin Dejdar se zase  stejně jako v Učiteli tance blýsl jako tehdy ještě docela zajímavý stylový mladík. Ale i tak je bezesporu  nejlepší samozřejmě Josef Abrhám jako neurotický policajt a fotřík  bez chuti. Hlavně na začátku jsou scény s ním a v domácnosti  skvělé a ani by nepotřebovaly to křížení s muzikálem. Musím říct, že jsem měl  film zafixovaný jako báječnou srandu od začátku do konce. Zatímco dneska jsem zjistil, že když ve druhé polovině ubyde Abrháma a více prostoru dostanou ti mladí herci v čele s prkenným Špalkem  přibyde zároveň hlušiny i trochu zmatených momentů a už to není úplně ono. Ale své kouzlo tento film bezpochyby pořád má. ()

Des2 

všechny recenze uživatele

K muzikálům bývám většinou dost nekritická, hned se jimi nechám strhnout a pak už se vezu na vlně hudby a tance až do konce, kdy mě film vyplivne ve stavu naprosté euforie a já nemůžu jinak než dát pět hvězdiček. Jenže Šakalí léta... to není ten případ. Filmu hlavně chybí -pro muzikály tak typický- drajv. Příběh (dá se to tak vůbec nazvat?) je rozmělněný mezi velké množství postav, které jsou tím pádem ploché, nemůžeme se s žádnou ztotožnit. K muzikálům patří určitá stylizace, ale tady, přestože byla mírná, působila nepřirozeně. Film by měl být muzikál buď na 100%, nebo vůbec. Tady je všechno tak odbyté, polovičaté... Dlouhé chmurné scény přeruší občas nějaký hudební výstup, ale výsledný dojem je tak trochu kočkopes. Měla jsem tu čest vidět Made in Hungária, maďarský muzikál s podobnou tematikou, a musím říct, že všechno, co je tady tak špatně, Maďaři zvládli na výbornou. Žádná nuda, žádná průměrná taneční čísla, ale strhující gejzír skvělé hudby a vtipu s dokonalou a pohlcující atmosférou. ()

Reklama

JančiBači 

všechny recenze uživatele

Šakalím letám som dlho odolával. Jednak v čase uvedenia do kín som bol znechutený otravnou reklamou. Titulná pieseň sa mi nepáčila a hrali ju pomaly aj na pohreboch.Ale tento film som od Honzu Hřebejka ešte nevidel tak som sa rozhodol že si ho pozriem. S odstupom času vidím, že som o nič neprišiel keď som ho nevidel v čase uvedenia do kín a o nič by som neprišiel keby ho nevidím vôbec.Prehrávajúci Dejdar, zlé ale skutočne zlé " Bejbiny" spevácke výkony.Zhrnuté do troch slov "Zvláštny kŕčovitý gýč".Som rád, že Hřebejk našiel rýchlo správnu cestu. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Dovolím si začít tím, co mi obrovským způsobem vadilo. Že herci mají jiný hlas, když mluví a když zpívají čert vem. Ale že herci při zpěvu otvírají držku v jiný okamžik než jde text, přes to se přenést nezvládnu. Celkový příběh mě závratně neoslovil, pořád se to točí kolem toho stejného dokolečka kolem. Obsadit do hlavní role Dejdara? No, nevím. V mých očích je to herec vhodný tak maximálně do Comebacku a dalších podobných P(p)tákovin. Takže z věcí za zmínku stojících a zároveň zastupujících slovo KOMEDIE zůstalo pouze vysklené okno a ředěné pivo. Toto nechť jsou záležitosti, díky kterým se neuchýlím k odpadu, neb má k němu tento snímek sakra blízko. * ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Šakalí léta svým spojením muzikálu s hraným filmem kupodivu nevýrazněji připomenou filmy Tomáše Vorla nebo divadelní představení divadla Sklep. Hřebejk ovšem není Vorel a jeho opus postrádá nadsázku, nutnou k tomuto dosti neorganickému spojení. Jistě, dalo by se tvrdit, že zde Hřebejk navazuje na starší české muzikály, především na Starce na chmelu, ale to by muselo být ve filmu té hudby víc a lépe zvládnuté a hrané pasáže by se naopak musely s hudbou lépe propojovat, nikoli vytvářet v podstatě autonomní příběh, který by se obešel i bez hudebních "vložek". Totéž lze ostatně říci i v případě, že by Hřebejk inspiračně pohlížel ještě výš, k americkým filmovým muzikálům, například k Formanovým Vlasům, jež filmové pojetí hudebních pasáží Šakalích let v něčem také připomenou. Nejen hudební, ale ani hrané pasáže nejsou herecky rozhodně stoprocentní. Některé scény jsou dějově nepřehledné, střih je notně ledabylý, hercům je čas od času neuvěřitelně špatně rozumět, takže se divák místy chtě nechtě poněkud ztrácí. Výsledkem je nezvládnutý mix muzikálu a komedie, který nedrží příliš pohromadě a nemá vlastně ani přílišnou dějovou logiku. Samostatnou kapitolou je pak závěr filmu, jemuž sice na jedné straně nelze upřít velkolepé finále, dokonce vlastně dvojité až trojité, ale který také působí dojmem čiré fantasy, v níž tvůrci zpočátku pracně budovaný dobový rámec zcela zazdí. Jistě, i tady se lze vymlouvat na autorskou svobodu a právo vytvářet autonomní příběh, ale obávám se, že v tomhle případě by bylo podobné tvrzení čirým alibismem... Celkově je film kvalitativně velmi nevyvážený a slušně natočené scény střídají scény natočené velmi špatně, ostatně, u Hřebejka žádný div... Celkový dojem: 65% ()

Galerie (9)

Zajímavosti (41)

  • Song Eddieho Cochrana mohli použiť do filmu za symbolických tisíc korún na minútu, nemecký majiteľ práv si ale vyžiadal za dobový šláger "Ananás aus Caracas" 21-tisíc vtedajších mariek. (Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)
  • Autori už v roku 1991 požiadali Ivana Hlasa, aby im zložil k filmu pesničky. Natočenie demosnímku pesničky "Na kolená" uhradil spolužiak Jarchovského a Hřebejka z katedry produkcie Jakub Mejdřický. Keď si skladbu vypočul Jiří Ježek zo spoločnosti Space Films, hoci mal na stole takmer tridsať iných scenárov, okamžite sa rozhodol pre Šakalí leta. (Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)
  • Kšanda (Jan Semotán) v závěru filmu hraje na elektrickou kytaru československé výroby Jolana Tornádo. Ta se ovšem začala vyrábět až od roku 1963. (ČSFD)

Související novinky

Zemřel Josef Abrhám

Zemřel Josef Abrhám

17.05.2022

České nebe se rozrostlo o další velkou hvězdu, ve věku dvaaosmdesáti let totiž zemřela jedna z nejvýraznějších postav naší kinematografie, Josef Abrhám. Oblíbený herec se poslední dobou bohužel… (více)

Reklama

Reklama