Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Korejská válka, příběh bez konce. Seržant Zack, veterán z druhé světové války, je po šesti hodinách v zajetí osvobozen jihokorejským chlapcem. Osamoceně se vydávají na nebezpečnou dlouhou cestu do týlu fronty. Jejich společnost postupně rozšiřují další američtí vojáci, přeživší nepřátelskou ofenzívu. Zastaví se až v opuštěném buddhistickém chrámu. (dopitak)

(více)

Recenze (19)

dopitak 

všechny recenze uživatele

Rozpočet: $105,000. Tržby: více než 6 miliónů $.___ Seržant Zack je antihrdina. Je to taky jediný způsob, jak lze v tomhle korejském pekle přežít.___Syrový film, ze kterého místy prosvítá "horká jehla" i nizký rozpočet, Samuel Fuller ho totiž natočil za pouhých deset dní. - Don't you know how to tell the difference, Fat Paul? - No. - He's a South Korean when he's runnin' with ya... and he's a North Korean when he's runnin' after ya. ()

hazaba 

všechny recenze uživatele

Brilantně natočený válečný film, který svou platností může znázorňovat jakoukoli válku. V podstatě se jedná o příběh několika vojáků, kdy Fuller dokázal znázornit nejrůznější charaktery, kterým kraluje cynický seržant Zack. Mezi nejlepší scény patří rozmluva mezi zajatým severokorejským vojákem, černým medikem a japonským scoutem o rasismu. Slabinou filmu je zvuk, především filmová hudba, která je velice hlasitá a jakmile se ozve, nutí vás to zacpat si uši - ovšem otázkou je, jestli to je chyba filmu nebo sálu, ve kterém se film promítal. Na druhou stranu, toto je můj čtvrtý Fullerův film a u všech byl stejný problém, tak nevím... ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

I přes úctu k rejžovi, i přes na svoji dobu jistě odvážný film (celkem drastické záběry, debata o rasismu u černého a japonského vojáka atd..) už dnes zub času film značně ohlodal. Samozřejmě fajnšmekři si tam své najdou už jen v dobovém vybavení (nebavíme-li se ovšem o severokorejském - já tomu ani nechci říkat tank..). Film si však nese všechny znaky filmů své doby a tím hlavním je minimum točených záběrů v exteriérech. pokud se tam nějaké objevují, tak jsou vloženy spíše z dobových válečných záznamů. Vše ostatní se točí ve studiu a je jedno zda jde o pahorek, les či budhistickou pagodu. Zejména v lese je pak slyšet ozvěna hlasů ve studiu a dunění podlah pod bagančaty. Pozorovatelna na vrcholu pagody, kdy vojáci dalekohledy hledí na blízkou sotva metr vzdálenou zeď (jakoby do prostoru) jsou spíše úsměvné a skutečně tam chyběl už jen jejich stín na té zdi... Závěrečná bitka byla dost kapslíková, nejlepší bylo jak jeden z amerických vojáků proběhl před pálící padesátkou aniž by mu to uťalo nohy a také se na stranu Amíků v záběrech záhadně přidal maxim.. :-). Rozhovor Zacka s vojákem při plném boji, kdy jeden střílel z padesátky (o rachotu nemluvě) ,,co bude dělat po válce'' mi také nepřišel k dané situaci vůbec uvěřitelný. Zkrátka a dobře, film zcela jistě kultovním ve své době asi byl. Fuller jej chtěl udělat jako poctu všem vojákům, kteří si ,,vyžrali'' zrovna období, kdy svět se chtěl navzájem rvát. Chápal jsem toho utahanýho seržu, kterej zázrakem přežil popravu a kterej se z toho vlastně ani moc neradoval, protože takových štací jej ještě čekalo bezpočet na té dlouhé a únavné cestě korejským válčištěm. Musím však hodnotit objektivně a proto dávám jen za tři modlitby napsané na papír. * * * ()

marvan 

všechny recenze uživatele

Nebýt několika trefných poznámek o rasismu, ani by mě nenapadlo, že tohle je Fullerův film. Po technické stránce docela odbytý, hrané sekvence jsou v závěru sestříhány s nekvalitními archívními materiály. Je zaměnitelný s mnoha jinými válečnými snímky, od někoho kdo sám prošel obdobnou zkušeností bych logicky čekal mnohem víc. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Z formálního hlediska "Ocelová přilba" Fullerovi moc čest nedělá, protože tolik vyzdvihovaná schopnost natočit za pár peněz válečný film má ve výsledku podobu ala Ed Wood (papundeklové kulisy, archivní materiály a hudba, teatrální výkony). Snímek je v zásadě tradiční glorifikační válečné béčko plné naivně inscenovaných sekvencí (což u režiséra se zkušeností z války obzvláště překvapí), jež od řady jiných žánrovek odlišují dvě věci. Jednak zde není glorifikována armáda coby zástupný symbol národa, nýbrž prostě vojáci jako lidé procházející válkou. Na dobu vzniku samozřejmě je odvážné tematizování černošské segregace a rasismu vůči Američanům japonského původu. Nicméně konkerétní rozvedení těchto motivů již nelze považovat za radikální či provokaticní, ale spíš dokonce za smířlivě konzervativní. Jinak je snímek plný tradičních symbolů jako je démonizovaný nepřítel či oddaný klučina provázející hrdinu jako pejsek. Fakt, že se jedná o první film situovaný do korejské války není vůbec relevantní, protože se zde místo bojiště a povaha tamní války nikterak netematizuje. Spíš je "Ocelová přilba" filmem, jenž se snaží přimět Američany přehodnotit postoj k vojákům. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (6)

  • Kvůli minimálnímu rozpočtu byl tank severokorejské armády postaven z překližky. (MadBigMax)
  • Samuel Fuller byl kvůli scénáři k filmu v době americké histerie z komunismu obviněn z neamerického postoje. Údajně jej vyšetřovala FBI. (J.A.K.)
  • V celém filmu bylo pouhých 25 komparzistů, z nichž každý hrál jak severokorejské vojáky, tak i americké. Všichni komparzisté byli studenti kalifornské univerzity v Los Angeles a bojové scény byly natočeny v Griffithově parku, největším městském parku USA. (MadBigMax)

Reklama

Reklama