Režie:
Norman JewisonScénář:
Stirling SilliphantKamera:
Haskell WexlerHudba:
Quincy JonesHrají:
Sidney Poitier, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant, Larry Gates, James Patterson, William Schallert, Beah Richards, Kermit Murdock, Matt Clark (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (243)
Kvalitní příběh, pitoresknost jižanského maloměsta, absurdní humor často vycházející ze zakořeněného rasismu a segregace, časté konfrontace mezi Tibbsem a Gillespiem, šerifovo neustálé žvýkání, revoluční scéna fackované. Tohle všechno (a mnoho dalších drobností a jednotlivostí) dělá z filmu V žáru noci jednu z nejlepších kriminálek, co jsem kdy viděl. ()
║Rozpočet $2milióny║Tržby USA $24,379,978║Tržby Celosvetovo $-║ Excelentná príbehová záležitosť v prvotriednom podaní šikovného inšpektora Sidneya Poitiera a jeho policajného náprotivka otravného a zbrklého Roda Steigera. Až neskutočná práca s dejom a hercami, režisér Norman Jewison a jeho asi najlepší film. /100%/ ()
Ak je niekto negatívne zaujatý voči mysterióznosti vo filmoch, nedajte sa odradiť, pretože tento film je naozaj kus perfektnej práce. Zápletka je síce záhadou, no nemá s nadprirodzaným nič spoločné. Postupným odhaľovaním sa dokáže, že každý zločin je vypátrateľný a nakoniec aj triviálne spáchaný. Do thrillerovej atmosféry je k tomu neskutočne elegantne zasadená dráma s rasistickým podtextom, ktorej tempo s prehľadom určuje Sidney Poitier a Rod Steiger. 90%. ()
Snímek bych rád - i když pro někoho možná nevhodně - porovnal s moderními počiny filmové a televizní zábavy. Když se totiž na konci osvětlila zápletka, měl jsem pocit, jako bych po celou dobu nesledoval nic jiného, než epizodu Kriminálky Las Vegas, roztaženou na dvě hodiny. Což není rozhodně myšleno jako negativum (mám Grissoma rád), jen jsem se na konci cítil mírně podveden a čekal jsem spíše závěr ve stylu Chinatown. Vypíchnout musím perfektně napsané dialogy mezi Gillespiem a Tibbsem, stejně jako herecké výkony obou herců, kteří postavy ztvárnili. Jestliže je In the Heat of the Night něčím snadno zapamatovatelná, je to právě popichování a věčná nevraživost mezi těmito dvěma rozdílnými charaktery. A nakonec - Ray Charles hned na začátku mile překvapil... ()
Rozuzlení této kriminálky je těžko překonatelná řada naprostých a neuvěřitelných fejlů (od příchodu Dolores na policejní stanici až po vrahovo doznání), jak v jednání a motivech aktérů, tak v předvedení detektivní dedukce, k čemuž mi navíc vrtá hlavou, jestli Dolores otěhotněla předminulou noc, nebo jako co. Ze všech těch "cože?" jsem nevyšel ani po marném opakovaném zhlédnutí celého závěru. Před tím jsem se celou dobu snažil neztratit v tom, jestli šerif momentálně nutí Virgila k tomu, aby hned odjel, nebo aby zůstal. Jinak je to docela hezký, místy dokonce neobvykle hezký film, i když těch zarputilých křupanských whitetrashů tam bylo na jednoho ušlechtilého negra trochu až moc. Parádní (a v dnešním filmu už těžko představitelná) je jeho reakce na šerifovo přemlouvání na nádraží. Výborná muzika. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (28)
- Hláška "They call me Mister Tibbs!" bola zvolená ako 16. v zozname "100 filmových hlášok" Amerického filmového inštitútu. V zozname "100 najlepších filmových hlášok" časopisu Premiere skončila na 76. mieste. (fishki)
- Snímek byl natočen podle stejnojmenného románu Johna Balla. (Hans.)
- Producent Walter Mirisch použil kreatívne účtovníctvo na to, aby dokázal štúdiu United Artists, že film by priniesol zisk aj vtedy, ak by sa vôbec nepremietal na Juhu. (WalterIK7)
Reklama