Režie:
Norman JewisonKamera:
Douglas SlocombeHudba:
Andrew Lloyd WebberHrají:
Ted Neeley, Carl Anderson, Yvonne Elliman, Barry Dennen, Larry Marshall, Josh Mostel, Paul Thomas, Pi Douglass, Robert LuPone, Richard Molinare (více)VOD (2)
Obsahy(2)
V roce 1973 americký režisér Norman Jewison převedl na filmové plátno úspěšnou rockovou operu Jesus Christ Superstar. Předcházelo mu divadelní uvedení na divadelních prknech londýnského West Endu, kde se poprvé objevil v roce 1971. Hudbu na libreto Tima Rice zkomponoval britský skladatel Andrew Lloyd Webber (autor dalších slavných muzikálů Evita, Cats, Starlight Express, Fantom opery). Film vypráví příběh posledních sedmi dnů života Ježíše Krista – od jeho příchodu do Jeruzaléma až po ukřižování – očima Jidáše Iškariotského. Muže, jenž byl jeho učedníkem i přítelem, a který jej nakonec zradil. Ambiciózní, mimořádně náročný filmový projekt vznikal v exteriérech, přímo v Izraeli. Na rozdíl od mnoha muzikálů neoslňuje zbytečně honosnou výpravou a kostýmy, ale zaujme promyšlenou realizací a skvěle vybranými interprety jednotlivých postav. Získal řadu prestižních ocenění a velkou diváckou popularitu. Norman Jewison o něm prohlásil: „že spíš, než hluboce náboženské dílo zamýšlel natočit příběh o dobru, zlu a kráse“. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (249)
Možno v čase vzniku by som dala plný počet. Bolo to nové, šokujúce, avantgardné a mnohí ľudia nedajú na toto spracovanie dopustiť. Pre mňa je to však maximálne 3*. Páčia sa mi exteriéry, krajina kde sa film natáčal, niektoré pesničky, niektoré kostýmy. Dnes mi však veľa vecí prekáža, výstižne to popísal HonzaBez. ()
Při veškeré nelásce k muzikálové múze ve filmu mi nezbývá než označit toto zpracování nehynoucí klasiky pánů Lloyda a Webera za výtečný zážitek. Možná mi trochu vadí hippiesácký patos, ale hudebně i filmově je vše podáno naprosto přesvědčivě a k samotné zvukové stopě se tak přidává ještě slušný vizuální požitek. Z filmových muzikálů, které jsem měl tu čest shlédnout je Jesus absolutní jednička... Má sice velmi prostinkou a úspornou výpravu, ale právě v tom je velká porce jeho filmové síly... ()
Parádní rocková opera. Padesát let stará adaptace slavného muzikálu dodnes neztratila ze své působivosti. Je to zásluhou nejen Andrewa Lloyd Webbera a Tima Ricea, ale také absolutně dechberoucí kamerou Douglase Slocombea (původní trilogie Indiana Jones), který fantastickým způsobem nasnímal celou pouštní krajinu. Jeden záběr lepší než druhý, i když film nejspíš vznikal v ne úplně příznivých podmínkách. Filmový Jesus Christ Superstar se právem řadí mezi slavné muzikály a kultovní díla pro příští generace. ()
Jesus Christ, čo je na tomto filme také kontroverzné? Hnutie hippies predvádza pašije formou rockovej šou. No a čo. Ted Neeley vôbec nevyzerá ako žid, naopak, je to vyslovene árijský typ, či presnejšie - americký anglosaský typ (akoby vypadnuvší z euro-amerického vizuálneho náboženského folklóru konca 19. storočia). No a čo. Morálne "nevyladené" postavy Judáša a Márie Magdalény sú rasovo odlíšené. No a čo. Podľa môjho skromného názoru je všetko tak, ako má byť, aby vzniklo čosi, čo presahuje katolícky gýč (áno, pán Gibson, aj pašije ako slasher horor sú gýč, pretože to bol slasher horor i v skutočnosti) a oslovilo to i ateistu. Rockovej hudbe zodpovedá rockujúci obraz, nádherné rytmické kompozície, miestami pripomínajúce ozajstnú notovú osnovu, zábery plné metaforickej sily (mračná v podobe písmena omega napríklad). V skutočnom umeleckom diele emocionálne exponovaný príbeh i jeho postavy musia byť emocionálne strhujúcimi. Toto stopercentne platí i o castingovej perle Tedovi Neeleym (ten chlap snáď počal z Ducha svätého). ()
Po hudebni strance neni o cem diskutovat, po filmovarske pomerne zajimave a napadite, i kdyz jsou zde vyuzivany spise mene clenite a prazdne exteriery, coz filmu mozna trochu obira. Jinak v podstate zpracovani stejneho tematu jako Gibsonovo Umuceni, ale mnohem zabavnejsi, inteligentnejsi a vrstevnatejsi a schopne dat divakovi vice. ()
Galerie (52)
Zajímavosti (18)
- Ted Neeley po natáčení ztvárňoval postavu Ježíše také v divadle, a to téměř 40 let. (jenik71)
- Záver filmu a scéna so západom slnka vznikla úplnou náhodou, kedy režisér a štáb využili prekrásnu scenériu, ktorá naznačila záver - zmŕtvychvstanie. Taktiež náhodne nasnímali v tom momente prechádzajúceho pastiera s ovcami - a tak tento ďalší náhodný detail poukazuje na Ježišovo učenie. (L´Aura)
- Na konci scény poslednej večere, keď Judáš (Carl Anderson) uteká udať Ježiša (Ted Neeley), je symbolicky poukázané na Ježišove slová: „Budú biť pastiera a rozpŕchne sa stádo oviec.“ (MFJD)
Reklama