Režie:
Radek BajgarScénář:
Radek BajgarKamera:
Lukáš HyksaHudba:
Jiří HájekHrají:
Iva Janžurová, Martin Hofmann, Tatiana Dyková, Pavel Liška, Eva Holubová, Jana Plodková, Kristína Svarinská, Terezie Holá, Jan Vondráček, Jaromír Dulava (více)Obsahy(1)
Hlavní hrdinkou černé komedie Teroristka je Marie (Iva Janžurová), učitelka na penzi, která si jednou řekne, že už si nechce připadat jako kráva. Když jí proti arogantnímu strůjci lokálního zla (Martin Hofmann) nepomůže ani starostka (Tatiana Vilhelmová), sežene si zbraň a rozhodne se udělat to, co většinu z nás občas napadne, ale hned tu myšlenku rozumně zapudíme. Brzy však zjistí, že stejně, jako je vražda složitá morálně, je nesnadná i prakticky – přesto, že jí bývalý žák, momentálně v podmínce (Pavel Liška), dává cenné životní rady: „Kriminalita jenom vypadá jednoduše, paní učitelko, ale pak se dycky něco posere.“ (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (563)
"Bez kvalitního pokání nemůžeš dál páchat." Nemám rád arogantní zmrdy, kteří točí zeměkoulí, ale lokální zloduch Mach mě naprosto dostal. Ten byl prostě skvělej při uplácení, vyhrožování, slibování i schopnosti dostat každou do postele. Tam mi dal pocítit moje nedostatky. Mach na tu zábavu naštěstí není sám. Mě bavili v podstatě všichni bojovníci za klid - od učitelky s brokovnicí po partyzánku s lepidlem. A přestože jsem byl tradičně na straně odboje, o jehož beztrestnosti mám vážný pochyby, tak naprosto respektuju Machův motobiatlon jako základ obrany země. Má to sice nějaký ty mouchy, logika si občas zahapruje, ale mě absurdita celý tý situace hodně bavila. ()
Když se divák rozhodne pro tento biják, musí počítat s popřením všeho, co čeští tvúrci do dnes kdy vymysleli. Jelikož jde o bláznivou taškařici na vážné téma s prvkem černého humoru. Myslím, že se zadařilo. Paní Janžurová je skvělá a Hoffmann jako protihráč je pro tuto roli přímo stvořený. Zejména když je namířena hlaveň na padoucha, válel jsem se při dialogu v slzách. Zbytek ansámblu na pohodu i když někteří, viz Tatiana zbytečně přehrávají + na můj vkus možná trošku odbytý konec při takové nastavené jízdě. Ale jinak moc příjemný zážitek. ()
Bída na bídu. Na potřeštěnou taškařici to bylo málo ztřeštěné, na moralitu zase plné klišoidních figurek. Janžurová hrající sedmdesátiletou učitelku v penzi? Ok, ale proč se chová a obléká jako z 19. století? Vždyť to snad není těžký spočíst. Taková paní by se narodila v roce 1950 a dospívala by a prožívala pubertu v šedesátých letech. Tudíž: Semafor, big beat, Beatles, Olympic.... Nechápu, proč se tedy tady sedmdesátnice chová, jako kdyby vyrůstala v dívčím ústavu s Karolínou Světlou a nosí šaty, jako by si je půjčila od Boženy Němcové...... Zápletka je samozřejmě nevěrohodná, což by nevadilo, kdyby autoři přidali víc humoru a nadsázky. Místo toho se inscenace chvilku toporně snaží o komedii, pak nahodí těžké sociální téma, pak se pokouší o satiru - a z toho žánrového mixu jsou maximálně tak rozpaky. Jo, a ta unylá rádoby westernová hudba, co hrála furt dokola, by byla schopná přivést člověka k šílenství. SHRNUTÍ: Česká televizní inscenace.... ()
Film, který v rozhodujících chvílích utíká k nadsázce jako k argumentu své neškodnosti, i když veškeré implikace jsou totalitárně děsivé. Táhnou to herci, kterým se občas povede vtip, ale je fakt strašidelné, jak moc se u toho lidi chtějí smát. Sice jsem z toho neměl morální kocovinu jako z Teorie tygra, to ale především proto, že mi nebylo jasné, co z filmu má přesně vyplývat. Jak moc se snaží vztahovat k našemu světu a jak moc chce čerpat z frustrace lidí? Protože to očividně dělá, ale v jaké míře a proč vlastně? Není nic horšího než představa "obyčejných slušných lidí, co berou spravedlnost do vlastní ruky", protože kam to může vést, jsme viděli nedávno, když se jiný senior stal prvním českým teroristou a málem to vedlo ke smrti desítek nevinných. Pán to taky myslel dobře a taky myslel na přežití svojí komunity, kterou je potřeba ochránit proti iluzorním a karikovaným "vetřelcům". Měl jsem možnost po filmu debatovat s diváky v rámci akce Bio skeptik Městské knihovny, kde se všichni hlásili k tomu, že 1) veškeré násilí ve filmu je nadsázka a nemá být bráno vážně a 2) poučení filmu je, že lidi musí dodržovat pospolitost a přiměřenými prostředky se bránit. Což je nesmírně bizarní, protože film nenabízí jediný "přiměřený prostředek" a veškerá řešení jsou založena na zcela nadměrném násilí (které podle diváků nic neznamená) nebo náhodě - a nikdo z přítomných nebyl schopný ten rozpor nějak komentovat. (Dál spolery.) Teroristka nabízí problém a protože nechce z Janžurové udělat vražedkyni, volí deus ex machinu, která vše vyřeší. To nechává konflikt v podstatě otevřený a odpověď nenabízí - a před titulky je naznačeno, že se systém uzavřel do nekonečného cyklu, kdy vyhrožovat násilím je jediné, co může alespoň hypoteticky vést ke zlepšení systému. Což by asi mohl být platný politický statement, kdyby si ho film uvědomoval. Jenže protože hranice nadsázky, parodie a výpovědi jsou (záměrně?) zcela zamlžené a neexistující (aby se filmu nedalo nic vytknout pod rizikem osočení z přílišně doslovného čtení?), nejde než pokrčit rameny. V důsledku film neříká nic o ničem, nicméně je svědectvím o paralyzovanosti a impotence "slušných Čechů", kteří své argumenty i řešení částečně vědomě směřují mimo realitu do světa nehmotné nadsázky, a pak se diví, že se jim nedaří navigovat v prostoru mimo svou hlavu. ()
Jeden by sa mohol spýtať, ako to tá Janžurová robí, že v takmer osemdesiatke vyzerá vo filmoch spred 40 rokov? Asi to je tým, že v štyridsiatke vyzerala na 80. Ale inak komediálna herečka excelentná a tu jej sadol aj scenár, Pomstychtivá babička, zahrala to skvele. Len to okolo toho, ten dej, tá vata, všetko také poslabšie. Očakávaný vtip prišiel málokedy. A Svarinská zas nič neukázala. Teda okrem tony makeupu a chýbajúcej podprsenky. ()
Galerie (36)
Zajímavosti (16)
- Tatiana Vilhelmová si do smlouvy zanesla odstavec o tom, že veškeré fotky, jež budou souviset s propagací filmu, chce nejprve vidět a odsouhlasit. V praxi to znamená, že na akci, při niž se na film přijeli podívat vybraní novináři, bez výjimky museli před opuštěním areálu ukázat herečkám všechny fotky a cokoliv se jim nelíbilo, byli nuceni přímo před nimi smazat. (Duoscop)
- Úvodní scéna z kovošrotu byla natočena v Berouně nedaleko nádraží (jiricek33)
- Iva Janžurová se kvůli své roli ve filmu musela naučit střílet. (ČSFD)
Reklama