Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Lepší sněžný muž, nežli žádný muž... Asi čtyřicetiletá žena (Jiřina Bohdalová) žije navzdory své inteligenci a hezkému vzhledu sama. Občas na ni dolehne „tesknice“ a ona zatouží po společnosti muže. Jednoho dne se jí telefonem ozve přítel z mládí, Ing. Bohouš Čert (Vladimír Menšík), kterého si ona pamatuje jako štíhlého mladíka. Pozve ho na večeři, kterou připraví s mimořádnou péčí. Stejně tak si dá záležet na svém vzhledu. Jaké je její překvapení, když se ukáže, že ing. Čert ztloustnul a stal se z něj zanedbaný, drzý, poživačný a nevychovaný sobec. Delikátní večeři zhltne s hlasitým mlaskáním a srkáním a nadto sní i veškeré zásoby z ledničky. Ona mu však všechno odpouští, neboť doufá, že Čert se jednou vyjádří a požádá o její ruku. Jenže ani ženská trpělivost není nekonečná… (Česká televize)

(více)

Recenze (163)

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

Jeden byt, dva milenci, hodně jídla, a jedna "vražda" – tak by se dalo laicky popsat schéma týhle bizarní konverzační komediální anti-romance, v níž se promítá silný tvůrčí důraz a vztah Ester Krumbachové vůči feminismu. Vše zde právě totiž stojí a padá na hereckém tandemu dvou hereckých es – Vladimíra Menšíka a Jiřiny Bohdalové.... On má rád jídlo a rozinky, hodně sladí, ale jeho chování je přes jeho povrchní gentlemanství dosti sobecké. Ona má ráda hřích, dobře vaří, ale je osamělá, a věří, že se inženýr Čert, s nímž se kdysi seznámila, dokáže polepšit. Jejich vzájemná tenze, vznikající v rozdílech mezi mužským a ženským pohlavím, dodává snímku specificky absurdní komediální ráz a chytlavou dynamiku. Onen smysl pro absurdno, který při gradaci děje v podobě jednotlivých návštěv expanduje do až krajních mezí humoru, společně se striktně komorní [ba až přímo divadelní] stylizací, mysteriózně laděným hudebním doprovodem a brilantně vystavěnými [ač mnohdy až nesmyslnými] dialogy, tvoří ve formální synergii geniálně satirickou a přesto trefnou čítanku genderových stereotypů.... zároveň jde o víc než zajímavý manifest o ochraně domácího nábytku. ()

Fingon 

všechny recenze uživatele

Lister Červenému trpaslíku: Máme tu příšerné hovado, dokonalý prototyp Chlapa, který přijde, sežere všechno v domě (včetně nohou od nábytku, skla a porcelánu), dělá chytrého, ženské nadává, jak není po jeho, tak se hlasitě hádá, dožaduje se vyprání a vyspravení oblečení a pak po sobě práskne dveřmi a ani Bohdalku nepomiluje (ještěže pak, pak bychom se třeba ještě dozvěděli, že je i mimořádně špatný a sobecký milenec). Fujtajbl. BTW, všimněte si, kolik za celých sedmdesát minut vystřídá hlavní ženská postava rób a šatů - hotová Kleopatra:-) Technická poznámka - film jsem viděl ze záznamu na VHS, který byl pořízen minimálně před šestnácti lety a na obrazové kvalitě je to vidět - některé scény (speciálně s Bohdalkou ve svatebním) poblikávají hůř než ona slavná a kromě Japonska nikde nevysílaná epizoda Pokémonů. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Mimořádně zdařilý debut a současně labutí režisérská píseň velké a podle mého názoru nedoceňované osobnosti československé kinematografie Ester Krumbachové umožňuje mj. lépe pochopit některé aspekty filmů Chytilové FAUNOVO VELMI POZDNÍ ODPOLEDNE nebo HRA O JABLKO. Film, který není zcela vyrovnaný, jak oprávněně naznačuje Radek 99, je pozoruhodným projevem specifického českého feminismu: jízlivost, kterou Krumbachová častuje samolibost a sebestřednost obou pohlaví v důvěrných věcech člověka a jeho reprodukce, je přesně zařazena a rovnoměrně dělena či rozdělována v přesně zachycených silokřivkách tehdejší doby. Divák, chce-li rozumět, musí se snažit. A proklatě hodně snažit. I to je pozitivum této režie. Vynikající a velmi nekonvenční je nejen výběr herců, ale i jejich zařazení do rolí. Jak Bohdalová, tak Menšík tu dostali mimořádnou příležitost, kteoru dokázali beze zbytku využít. (Platí to i o dalších, např. o Ljubě Hermanové či Heleně Růžičkové.) Dílčí disharmonie na pozadí autorského záměru mimořádné osobnosti ustupují přednostem a neokázalým výjimečnostem vynalézavých původních postupů, které tehdy čtyřicátnická Krumbachová dokázala dobové filmové veřejnosti předestřít. VRAŽDA patří nesporně do zlatého fondu české a československé kinematografie. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Láska ide cez žalúdok, no v pripade muža v podaní Menšíka to nie je isté. Láska sa teda nekoná, zato jedla skonzumuje za troch. Nie je to až taká Veľká žranica, ale jedlá vyzerajú skvelo, Bohadlová ako oddaná kuchárka a bezvýhradne milujúca žena zastúpila ženský svet. Nekompatibilita s mužskym svetom je extrémna, to prehnané zvýraznenie rozdielov sa v prvej polovici podarilo. Druhá už nejako nenadviazala na tempo zo začiatku a značne nudila, opakovanie prejavov z oválneho zrkadla ma už nenadchýnalo. –––– Ty jsi ale ztloustla. Taky už nejsi nejmladší. Doufám, že jíst budeme hned. ()

Master19 

všechny recenze uživatele

Nedoceněná konverzačka Bohdalové a Menšíka, který je tu naprosto "k sežrání". Atmosféra je na komedii místy hodně stísněná (rovina kontaktu/nekontaktu s peklem), ale drtivou většinu času může divák vychutnávat herectví očí a celkově mimiky. Pohlreich by si tu jistě užil svoje, ale na druhou stranu, tohle je vyloženě česká kuchyně a byla podávána velmi stylově. Ale mě se fakt při pohledu na to smažení řízku neudělalo nejlépe... ;-) ()

Galerie (16)

Zajímavosti (7)

  • Natáčelo se od 29. srpna do 27. listopadu 1969. (GASTON73)
  • Ing. Čert (Vladimír Menšík) při své první návštěvě spořádal předkrm, předkrmový koktejl, hlavní chod i s kompotem a dezert. Dezert mu natolik chutnal, že snědl rovnou celý tác. Nestačilo mu to, a tak spořádal celou sklenici domácí husí paštiky z celým bochníkem chleba. (DexMASTER094)

Reklama

Reklama