Reklama

Reklama

Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu

  • USA Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (více)
Trailer 1

VOD (1)

Černá komedie Stanleyho Kubricka pojednává o skupině paranoidních generálů fascinovaných válkou, kterým se “nešťastnou náhodou” podaří rozpoutat jadernou apokalypsu. Náčelník generálního štábu "Buck" Turgidson a generál strategického letectva Jack Ripper vyšlou letku bombardérů, aby zaútočila na Sovětský svaz. To aktivuje sovětskou tajnou zbraň zvanou “bomba posledního soudu.” Jedná se o ďábelský raketový systém, s nímž má být uskutečněn odvetný úder. Aby upozornil na tuto katastrofu, stane se britský kapitán Lionel Mandrake jedinou osobou, která má přístup ke generálu Ripperovi. Americký prezident Muffley se ve snaze odvrátit neštěstí pokusí přesvědčit opilého sovětského premiéra, že je to všechno jen hloupý omyl. Prezidentovým poradcem je šílený dr. Divnoláska, někdejší nacistický vědec. (Cinemax)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (598)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Co napsat k Dr. Divnoláskovi atd.? Je to film jednoho z mých nejoblíbenějších režisérů, hlavní několikaroli hraje jeden z mých nejoblíbenějších herců, námětem to je satirická studenoválečná komedie, což je (jaká náhoda) jedno z mých nejoblíbenějších témat... Cože, vy jste ho ještě neviděli? "Já chodím!" ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Mein Führer, I can walk! (Michael Bay je buď totální ignorant, anebo přece jen trochu smyslu pro humor má; vzpomeňte scénu Rooseveltova vyskočení z invalidního vozíku přesně strangelavským způsobem.)Těžko byste se někdy jindy pozorujíce výbuchy atomových bomb nasmáli tak jako tady. Vlastně to nešlo natočit jinak než jako komedii. Studená válka, závody ve zbrojení, ničení nepředstavitelných rozměrů - vše, co naprosto přesahuje běžné schopnosti lidské obrazotvornosti, si nutně říká o co nejabsurdnější zpracování. Komediální forma snímek neodlehčuje, nýbrž mu právě naopak dodává palčivosti. Ten, kdo tu hledá zábavu nebo černý humor, oslyšen nebude, avšak měl by si uvědomit, že film nebyl prvotně natočen k těmto účelům. ()

Reklama

Gimli 

všechny recenze uživatele

Tenhle film mi dlouho unikal. A když jsem ho konečně viděl, zavládlo ve mně opravdové nadšení. Je to chytré, zábavné a, když se nad tím člověk zamyslí, místy až děsivě mrazivé. Ale podobně jako u některých jiných Kubrickových filmů je to na mě příliš... tentokrát avantgardní. Nicméně stojí za vidění už jen pro herecký koncert Petera Sellerse. ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Výborná satira (opkauji satira, nikoliv komedie), která ze svého kouzla do dnešní doby neztratila až tak mnoho, i když je studená válka naštěstí dávno za námi. Témata, kterými se totiž Kubrick zabývá budou aktuální stále: nezdravá paranoia, soupeřivost, či lidská zabedňost...Formálně je film jedinečný (venkovní záběry na bombardér jsou tedy dnes již úsměvné, ale třeba scéna útoku na vojenskou základnu je vynikající), scénář velice promyšlený a hluboce sofistikovaný a vše korunuje úžasný Peter Seller v trojroli smolařský poručík - americký prezident - dr. Divnoláska. S časovým odstupem a s přihlédnutím k nezapomenutelnosti snímku přehodnocuji na plné skóre. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Stanley Kubrick za svůj život „realizoval“ pouze 13 celovečerních filmů, na druhou stranu je mnoho jeho filmů legendární záležitostí. 2001: Vesmírná odysea patří mezi nejuznávanější sci-fi všech dob, Osvícení zase mezi nejuznávanější horory všech dob, stejného uznávání se poté dočkaly také Olověná vesta, Mechanický pomeranč nebo také Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu. Kubrick sice realizoval pouze 13 celovečerních filmů, za svou kariéru ovšem zvládl pokrýt prakticky každý stěžejní žánr. A v případě Dr. Divnolásky došlo na komedii. V případě Kubricka pochopitelně na krapet ambicióznější.  V roce 1964 už nějakou dobu probíhala studená válka mezi USA a Sovětským svazem, 2 roky nazpátek poté došlo ke kubánské krizi. I tentokrát Kubrick šáhl po předloze, v tomto případě po knize Red Alert od Petera George. Politická satira, která se i díky palčivému tématu nevyhýbá černému humoru, je dalším Kubrickovým zásadním milníkem a i tentokrát patří Dr. Divnoláska mezi nejuznávanější zástupce svého žánru.  Slavný komik Peter Sellers tu zazářil hned v trojroli, kromě titulního Dr. Divnolásky, bývalého nacisty a na invalidním vozíku, také jako prezident USA Muffley a kapitán královského letectva Mandrake. Sellers tu utvrdil pozici hereckého chameleona, kromě něj tu poté byl George C. Scott (který se tu jako generál Turgidson objevil pár let před tím, než mu titulní role v Generálu Pattonovi přinesla Oscara), Sterling Hayden jako paranoidní brigádní generál Ripper a nebo James Earl Jones, pro kterého byla role poručíka Zogga filmovým debutem. Film plný výrazný výkonů ovšem táhne především zmíněný Sellers. Ve třech rolích střídá přesvědčivě akcenty, úroveň serióznosti pojetí postav a snadno se mu daří až budovat dojem, že jeho tři charaktery vlastně nehraje stejný herec. Síla Kubrickovi satiry tkví v tom, že zůstává silná a strefuje se do černého i v dnešní době (téma strachu z atomových bomb a napjatých politických vztahů je nevyhnutelně příliš aktuální), film díky tomu zvládá být zábavný, přesto z něj též zvládá funkčně mrazit. Film úmyslně sleduje směšnost průměrného myšlení zelených mozků, které snadno implikuje nějakou nadsázku, přeci jen ovšem ve finále není tak daleko od pravdy. Základy filmu sice stojí na vážné knižní předloze, Kubrick ovšem v tehdejším kontextu film obohatil o nadsázku a nádech absurdní podívané, která jakoby se odehrávala ve zcela jiném světě. Přesto jde pořád o náš svět, který je snadné rozeznat i přes nějakou tu Kubrickovu fabulační přidanou hodnotu. Rodeo na bombě snadno patří mezi nejvíce ikonické momenty komediálního žánru. Stejně tak spousty momentů tak funguje, protože jsou přehnané a působí skutečně jak z jiného světa (jen si zkuste představit, že by v roce 1964 volal Lyndon Johnson Nikitovi Chruščovovi s tím, že omylem spadla jedna bomba).  Kubrickova vize i tentokrát působí zcela puntičkářsky dokonale, prim v tom hraje úžasná vizuální stránka, působivá výprava i spousta sofistikovaně promyšlených záběrů. Do velké míry komorní záležitostí její komornost bohatě stačí, především proto, že se i přes komornější prostředí tady pořád řeší důležitá téma jako je jaderná hrozba a s tím i hrozba 3. světové války. Jména postav mají skrytý podtext (Jack Ripper -Jack Rozparovač), stejně tak se i přes nadsázku a satiru Kubrick vyhýbá fraškovým momentům a pořád i přes uvolněný satirický nádech servíruje podívanou na úrovni, která dokáže i z pouhopouhého bunkru udělat vizuální orgie. Tvůrci jako Kubrick v dnešní době holt chybí. Silně ostatně působí i závěr, který ihned po výbušném rodeu nabídne plán Dr. Divnolásky na spasení lidské civilizace, která i díky Divnoláskově minulosti snadno svádí k naplnění ideálu Adolfa Hitlera a jeho „čisté rasy.“ Pak už jen chybí mrazivá pasáž zobrazující skutečné výbuchy atomových bomb a otevřený nádech tragédie. Pro Kubricka šlo jistě v mnoha ohledech o fascinující otevřená vrátka, možná proto se sám v roce 1995 rozhodl pro realizaci pokračování s názvem Syn Divnolásky, kdy chtěl, aby se režie filmu chopil Terry Gillam, tvůrce filmů jako Brazil, 12 opic nebo Strach a hnus v Las Vegas. Scénář nikdy nebyl dokončen a Gillam se i přes zaujetí námětem o filmu nedozvěděl až do Kubrickovi smrti v roce 1999. Těžko říct, jak by Kubrickem schválené pokračování jeho filmu v režii Gilliama dopadlo, odkaz Dr. Divnolásky bude nicméně alespoň žít v podobě chystané divadelní hry, kde si po vzoru Petera Sellerse na prknech Noël Coward Theatre zahraje několik rolí Steve Coogan.  Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu je i po 60 letech filmem, který zvládá být satirický rýpavý, v mnoha ohledech zábavný svou absurdností, stejně tak ovšem mrazivý a chtě nechtě aktuálnější, než se kdy vůbec mohlo zdát. Ať už nás nejvíce mrazí z potencionálních atomových výbuchů, žití v podzemí a nebo nevyhnutelný návrat totalitního nebo diktátorského režimu. Kubrick vážnou předlohu nerealizoval s tím nejvážnějším nádechem a spousty momentů svou zábavností funguje. Neznamená to ovšem, že by Kubrick přes to vše skutečně nezvládl v roce 1964 v mnoha ohledech trefit do černého. Zvláště kdy některé ústřední postavy svým myšlením snadno evokují Donalda Trumpa, svou zmateností poté Joea Bidena. Seznam filmů v Národním filmovém registru pro kulturně, historicky nebo esteticky důležité filmy se nevyhnutelně rozrůstá, Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu je nicméně jedním z těch filmů, který na ně patří zcela právem.... () (méně) (více)

Galerie (194)

Zajímavosti (73)

  • Časopis Premiere označil Dr. Divnolásku za jednu z 50 nejlepších komedií všech dob. (hot_spot)
  • Premiéra filmu byla po atentátu na Johna F. Kennedyho o několik týdnů posunuta. Tvůrci se obávali, že reakce budou vzhledem k těmto událostem ještě o něco více kontroverzní, než mysleli původně. Nakonec však byli svědky naprostého opaku. (tnp101)
  • Peter Sellers spomína na natáčanie: „Raz mi Stanley Kubrick navrhol, aby som nosil čiernu rukavicu, čo by na mužovi na vozíčku pôsobilo tak trochu zlovestne. Tak som si tú rukavicu navliekol a odrazu ma napadlo: 'To je ruka SA-mana'. A tak namiesto toho, aby som ju nechal zlovestne ležať, prepožičal som jej život. Ruka nenávidela zbytok tela za to, že učinilo kompromis. Tá ruka bola nacista." (Saber)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno