Režie:
Clint EastwoodScénář:
Todd KomarnickiKamera:
Tom SternHudba:
Christian JacobHrají:
Tom Hanks, Aaron Eckhart, Laura Linney, Mike O'Malley, Anna Gunn, Jamey Sheridan, Ann Cusack, Molly Hagan, Holt McCallany, Chris Bauer, Patch Darragh (více)VOD (4)
Obsahy(2)
V lednu roku 2009 se svět stal svědkem „zázraku na řece Hudson", když kapitán „Sully" Sullenberger (Tom Hanks) nouzově přistál s poškozeným letadlem na ledových vodách řeky Hudson a zachránil tak život 155 pasažérů na palubě letadla. Přestože veřejnost a média mluvila o ojedinělém činu dokazujícím jeho letecké dovednosti, probíhající vyšetřování hrozilo zničit jeho pověst a kariéru. (Freeman Ent.)
(více)Videa (8)
Recenze (917)
Nedokážu říct, jak dlouho tady s námi ještě (profesně aktivně) Clint bude, ale tohle je zkrátka pečlivě vysoustružený kousek, který přináší k danému tématu přesně to co je potřeba a jak je to asi potřeba. Samozřejmě k nějakému upravení námětu došlo, aby se zachovala ona filmovost (stejně jako u hojně kritizovaného Amerického snipera a jeho mystifikace vojenství). Ano myslím onu černobílou komisi (nejen etnicky), která samozřejmě neudělá z kapitána Sullyho neoddiskutovatelného hrdinu, nýbrž Toma Hankse řádně vykoupe ve vlastní nevědomostí a vnucených pochybách. Celkově mě překvapilo, že si film (cca v půlce) v půlhodince odbude událost samotnou a soustředí se na vše okolo a onich 90 minut je rázem poměrně překvapivých, zvláště 50 let stará linka Sullyho začátků s létáním, která je odfláklá co do obsahu a omezená pouze na jednu scénu, jejichž pokračování jsem očekával až do konce. Celkově Sullymu nejde nic moc vytknout, Eastwood je mistrem snad všech oblastí filmografie a tohle je taková ta sázka na jistotu, ač poměrně sterilní a ničím nepřekvapující, leč zřejmě do budoucna řádně ověnčena nejrůznějšími oceněními. Ovšem v Hollywoodu tohle rozhodně standard není, takže je i za toto třeba mít radost...8/10 ()
Přece jen jsem v poslední době viděl pár severských dramat, kde mi způsob vyjadřování a zobrazování emocí sedí více. To jest méně expresivně a syrověji. A to říkám přesto, že se Eastwood i herci drží a snaží se jakýkoli patos omezit na nejmenší možnou mez a já je za to chválím. I tak, trochu té uslzenosti navíc tam je, namísto rozjímání nad tím, co se asi tomu člověku honí/honilo v tu kterou chvíli hlavou. Jinak nemám prakticky výhrad, navzdory notoricky známému dobrému konci, který je i naprostému neznalci této události předestřen hned od začátku, je film vrcholně napínavý, dobře poskládaný a zahraný. Hanks v poslední době uvízl ve ztvárňování skutečných mužů (nemýlím-li se, je to za poslední dva roky už čtvrtý případ) a jde mu to k duhu. A Eastwood, kterého jsem jako herce nijak zvlášť nemusel? Za kamerou mu to jde dobře, i když ne vždy se s ním sejdu jako zde. ()
Čím dál víc mě zajímá, jak to ten Clint sakra dělá, když mu za chvíli bude pomalu devadesát. Žádný zázrak, ale poctivý, faktografický snímek s velkým množstvím samozřejmého hrdinství, malou špetkou patosu a pointou, která vypadá trošku jako z detektivky. A Tom Hanks, samozřejmě. Zajímalo by mě, jak moc je touhle událostí inspirován Zemeckisův Let z roku 2012. ()
Žádné obezličky, žádné serepetičky, citlivě dávkovaný patos a žádná klišé. Skrze chytře vystavěnou strukturu se jde rovnou k jádru pudla; a to sice konfliktu člověka, který dokázal s linkovým letadlem bez funkčních motorů zdánlivě nemožné, aby následně začal pod tlakem okolí pochybovat, zda náhodou to co udělal, nebylo naopak to vůbec nejhorší možné řešení a zbytečné eskamotérství. Hanks opět dokazuje, že co se týče škatulky "obyčejných správných chlapíků od vedle", tak nemá v zámoří konkurenci. Jde to na dřeň a strhává to ve všech momentech; při mrazivě chladně klidném řízeném krizovém přistání samotném, v momentech začínající paniky po něm, během intenzivního grilování před komisí i při sebezpytném bloumání zmrzlým New Yorkem. Jakkoli by to na první pohled svádělo k přirovnání ke Zemeckisově Letu, tak to má mnohem blíže ke Greengrassovu Letu číslo 93. ()
Po střetu s hejnem ptáků mu odešly oba motory, dal na svou intuici a předešel pádu stroje do hustě zastavěné městské části. Jako správný kapitán letadlo opustil jako poslední. Kdo jiný by ho mohl hrát, než Tom Hanks. Podobně jako v Kapitánu Phillipsovi, rovněž skutečném případu lodi přepadené somálskými piráty, nese rysy antihrdiny, který prostě jen dělá svou práci. Spolehlivý matador Clint Eastwood to neměl snadné, protože všichni vědí, co se stalo, takže šlo o to, jak to celé podat. Téma zkrátka není úplně nosné. Víme, že Sully se musel střetnout s vyšetřovateli nehody i vlastním svědomím, zda nálepka hrdiny nebyla předčasná. Stěžejní scéna se ovšem na plátně neodehrává zbytečně, pokaždé má co nabídnout. Scénář se snaží být co nejprostší, zatímco u podobného Letu s Denzelem Washingtonem to má divák (i tvůrci) snazší, protože dramatičnost a atraktivitu zvyšuje pilotův problém s chlastem. Oslava obyčejných lidí se tak pánům povedla. Hanks dovede i na minimálním prostoru dokázat, že na špici prostě patří. Když ho objímá personál hotelu, když mu třese pravicí barman, když pochybuje sám o sobě, vždycky mu to věříme. Eastwood se tentokrát nevěnuje zbytečným kudrlinkám, kašle na vedlejší linie a je prostě znovu zatraceně suverénní. 86 let? Klobouk dolů. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (22)
- Taktiež skutočný detektív Robert Rodriguez a detektív Michael Delaney z N.Y.P.D. Scuba Team / Air Sea Rescue Unit (v preklade jednotka New Yorkského policajného oddelenia zameraná na potápačov) si zopakovali svoj skok z vrtuľníku na mieste nehody. (Astonko)
- Film sa nakrúcal na 65 mm digitálnu kameru ARRI ALEXA 65 IMAX, ktorú len nedávno vyvinula a upravila nemecká spoločnosť Arri Rental v spolupráci s korporáciou IMAX. (classic)
- Během závěrečných titulků běží záběry se skutečnými zachráněnými cestujícími. (griph)
Reklama