Reklama

Reklama

Nebe a peklo

  • Japonsko Tengoku to džigoku (více)
Trailer

Obsahy(1)

Kurosawa tentokrát svůj filmový příběh zasadil do období poválečné ekonomické revoluce v Japonsku. Kingo Gondo, úspěšný manažer v obuvním průmyslu se na vrcholu své kariéry stane obětí vydírání. Když zjistí, že únosci místo jeho syna zajali jiného chlapce, ocitá se v nelehké situaci... Musí se rozhodnout, zda obětuje práci, která je pro něj smyslem života nebo dá všanc svoji čest a dobré jméno. (Filmhouse)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (105)

Listeroman 

všechny recenze uživatele

Ze začátku to vypadá na hodně zajímavou a nevšední kriminálku v pojetí jiné kultury, ale jak se film rozvíjel, rychle ztrácel na originalitě a v celkovém součtu jde jen o hezky natočenou detektivku s typicky americkou (mcbainovskou) zápletkou v prostředí Japonska se skvělým Toširó Mifunem. Škoda, že se Kurosawa takhle moc držel předlohy a nenatočil něco originálnějšího. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Již od úvodních minut si věhlasný japonský titán získává snadno divákovou pozornost, která sílí s každou nově započatou scénou. Mravním dilematem hlavní postavy počínaje, precizním vyšetřováním konče. Komorní zápletce s chytrou strukturou vyprávění a bezchybnou hereckou plejádou je však bohužel udělena studená sprcha během posledních vlažnějších 20 minut, kvůli kterým nemohu dát plný počet. Přesto se toto dílo může směle řadit mezi pocty japonské kinematografie. ()

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Kurosawa uměl natočit prostě všechno. Tato dokonalá kriminálka mě uchvátila. Kurosawa dokázal ve všech svých filmech naprosto bezchybně vykreslit hlavní postavy. Ať už se jednalo o adaptaci Shakespeara, či Eda McBaina. V první pasáži vidíme to, jak se hlavní postava vyrovnává s únosem chlapce. Tato pasáž je dalším hereckým koncertem Mifuneho. I zde sehrál typově odlišnou postavu a i zde ji dokázal díky svému charismatu a mnohovrstevnatému herectví ztvárnit geniálně. Ve zbylých pasážích pak vidíme realisticky natočenou tiťernou policejní práci v praxi. Detektivové musejí z minima důkazů vytěžit maximum a deduktivní prací se jim podaří dostat se až k únosci. I tato pasáž je úžasná, působí jako předchůdce dnešních Kriminálek Las Vegas atd. Závěrečný rozhovor Gondy a únosce je pak skvělou psychologickou pointou příběhu. ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

Absolutní cinema! Akira Kurosawa po svých samurajských opusech otočil o 180 stupňů a zrealizoval vynikající adaptaci McBainova detektivního románu "Těžký prachy" o únosu syna manažera obuvnické společnosti. Nebe a peklo je v lecčem zcela odlišné od Kurosawovy předchozí i následující tvorby. Formálně vybroušená procedurální podívaná vyniká nejen extrémně chytrou režií s citem pro kompozici, střihovou skladbou, jež v souladu s vývojovými vzorci zápletky přechází od rozsáhlejších celků do sevřenějších (geniální vlaková sekvence), rozvrstvením postav (Mifuneho vydíraný manažer/otec x tým detektivů x pachatel), ale předně nesmírně komplexním účinkem. Kurosawa inteligentně střídá a vrství napětí (thriller) s otázkami (klasické detektivní schéma), včetně využití žánrových skoků uvnitř dramatické struktury; 1) obchodní drama - 2) únos, podmínky, předání - 3) pátrání - 4) dopadení 5) epilog. Nebe a peklo je podle mého názoru vrcholem umělecké geniality Akiry Kurosawy, Tošira Mifuneho a dalších, a to je, vzhledem k dílům jako Sedm samurajů či Krvavý trůn, sakra odvážné tvrzení. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Skutočne výnimočný japonský režisér Akira Kurosawa, tentokrát priam majstrovským spôsobom skúma filmovú postavu - Gondoa, na ktorom "pozoruje" jeho (s)vedomie triumfu, či pádu, ďalej ide o vskutku (ne)obyčajného muža s obzvlášť vysokým potenciálom k celkovému úspechu, popritom sa jedná aj o riaditeľa obuvníckej spoločnosti 'National Shoes' , ktorý môže dokonca vytrieť zrak i samotnému prezidentovi syndikátu, áno, táto predstava je naozaj dosť reálna... Len ako sa čochvíľa dozvedám, má to však veľký háčik ! Už má totižto prichystaný tučný šek s mastnou sumičkou, ktorý mu zrejme splní jeho najtajnejšie prianie, keď mu v tom zrazu zazvoní telefón, kde mu únosca typickým hlasom vydierača, oznamuje, ako sa mu teraz vzdialil jeho jediný syn Jun z dohľadu. Výkupné pozostáva z 30 miliónov jenov. Zaplatí ich aj napriek tomu, keď sa dozvie, že v skutočnosti zmizol Šiniči, syn jeho osobného šoféra ? To mi je teda strašná dilema, pretože akonáhle pristúpi na tieto podmienky, nakoniec asi totálne zbankrotuje ? A neskoršie samozrejme prichádzajú na rad i húževnatí detektívi (boli už aj na začiatku), ktorí hádam tie peniaze napokon vypátrajú, kedy sa do centra diania pretláčajú ich renomované zásluhy. Vtedy sú už o krok bližšie "zarytým odporcom" , s ktorými sa neradno zahrávať, keďže sú schopní asi úplne všetkého... ?! A mimochodom, sledovať ich vyšetrovacie postupy, je mimoriadne fascinujúce, ale zároveň - povedzme i trochu prehnané. Rozmýšľal som 'iba' nad štyrmi hviezdičkami, no táto majstrovská kvalitná detektívka, by si to absolútne nezaslúžila, buď plný počet alebo nič. 143 minút totiž prešlo rýchlo, ako taký víchor, a to je na tom to vari najlepšie, že by som sa nepriečil ani ďalším tridsiatim extra naviac, trebárs o tom, čo následne prežíval... ()

Galerie (60)

Zajímavosti (4)

  • Scény odehrávající se ve vlaku se točily se skutečnými pasažéry za běžného provozu. (ČSFD)
  • Poslední část filmu měla původně mnoho dialogů, ale Akira Kurosawa se rozhodl je nepoužít. (Kulmon)
  • Film není zcela černobílý. Ve scéně s kouřem zbarveným do růžova barvou vloženou do tašek od bankovek je kouř skutečně růžový. (VMa)

Související novinky

Začíná festival EIGASAI

Začíná festival EIGASAI

22.02.2018

Ve čtvrtek 22. února začíná v pražském kině Lucerna 11. ročník festivalu japonského filmu a kultury EIGASAI 2018. V letošním roce uplyne 20 let od chvíle, kdy se do filmového nebe odebral Akira… (více)

Reklama

Reklama