Reklama

Reklama

Rozum a cit

  • USA Sense and Sensibility (více)
Trailer

Obsahy(1)

Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (407)

Disk 

všechny recenze uživatele

Jedno má většina Leeho filmů společné - dokonale vykreslené rodinné vztahy. V případě Rozumu a citu si všimněte zesíleného vztahu mezi sestrami, které představují Emma Thompson a Kate Winslet. Obě prožily milostná zklamání a obě se s tím vyrovnávají po svém - jedna to prožívá naplno a druhá to potlačuje, přičemž úžasná je scéna, ve které se obě konfrontují. ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Snímek jsem viděla už před časem a tehdy se mi celkem líbil, tuto skutečnost musím po čerstvém zhlédnutí přehodnotit, vysvětlení pro tehdejší úspěch nemám, snad, že jsem v té době viděla ještě nezáživnější filmy. Nejsem čtenářka Jane Austenové, ale po "Pýše a předsudku" mě předloha dost lákala, teď mě docela přešla chuť. Nekonečné sledování nudné Thompsonové, která v sobě neměla kapku života, hysterické Winsletové, unylé matky a hrozných konvencí té doby mě nebavilo, milostná vzplanutí naprosto mimo, ovšem při výběru typu herců jsem opravdu nemohla čekat nějaké jiskření. Zde je ten hlavní rozdíl mezi předlohou a adaptací, při četbě je důležitým spolutvůrcem zážitku vaše fantazie a představivost, tedy, když má být Edward Ferars upjatý a škrobený, rozhodně ho nebudete vidět jako člověka, který si v noci nepěkně přeležel krční páteř, k tomu má silnou angínu a pokud chce usednout, je tu podezření na ústřel či na plné gatě. Taky nechápu, na jakém podkladě se mladé ženy domnívaly, že budou co nevidět požádány o ruku a jak přišly na to, že je dotyčný horoucně miluje? Z náznaků, pohledů, doteků???? No já bych se teda nedovtípila! Nejspíš proto, že se nic takového nekonalo, navíc jejich hloupá odevzdanost osudu a přizpůsobení se pravidlům určovaných muži mě vůbec nebere, přiznávám, že nejsem dvakrát romantická, to však nemůže změnit pocit víceméně ztracených dvou hodin a nemyslím, že je na vině předloha. ()

Reklama

Scalpelexis 

všechny recenze uživatele

Zatímco Pýcha a Předsudek mě dojal a rozesmál, tak Rozum a Cit "jen" dojal. Neberte si to osobně, Pýcha a Předsudek mi je opravdu blízký film a Rozum a Cit je bezesporu krásným filmem..jen nejsem ženou. Ač tedy mi jsou strasti hlavních postav trochu cizí a místama mě spíš nervózně rozesmívaly než nechaly v pláči, tak musím uznat, že Ang Lee film procítil s až nadpřirozenou úctou, opatrností a láskou. Trio Emma Thompson, Kate Winselt a Alan Rickman vede výborný scénář k vrcholovému hereckému umění, před kterým musím jen smeknout. Pobavila mě i drobná, za to trošku zbytečná role Hugha Laurieho, která jakoby naznačovala jeho budoucnost. Právě kvůli pro mě chybějícího a důležitého humoru a trošku překotného finále nemůžu Rozum a Cit hodnotit před Wrightovovým počinem, nic to nemění na tom, že jsem si to z celého srdce užil. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Expresivní Rozum a cit potřebuje rozum a cit pro úplné pochopení a vychutnání. Jsem si vědom velkého kvanta pozitiv (citlivá režie, nádherná hudba, skvělí herci a nadupaný scénář) ale takovou porci hluchých míst, aby divák pohledal! To je jediný a zároveň největší zápor, který mi zkrátka nedovoluje jít s hodnocením výše. Je také možné, že romanticko-historické filmy nejsou pro mě, soudě podle Valmonta a Pýchy a předsudku. Snad mě Ang Lee ohromí něčím jiným. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Britská smetánka v okouzlující romanci, kde i Alan Rickman je sentimentálním snílkem a kde je radost sledovat veselou Kate Winslet a rozumnou Emmu Thompson. Ang Lee je čaroděj, který se dokázal přizpůsobit britskému duchu vyprávění a vybral z jazyku Jane Austen potřebné pasáže. Díky absolutnímu happyendu se sice nedočkáme většího překvapení, ale na tom už nesejde. Sedněte si, užívejte, prožívejte a plačte dojetím. ()

Galerie (74)

Zajímavosti (71)

  • Když si paní Dashwoodová (Gemma Jones) prohlíží v panství Saltram House obrazy, nachází se mezi nimi portrét spisovatele Oscara Wildea. Snímek se však odehrává v roce 1810, tedy 46 let před narozením spisovatele. (hansel97)
  • Natáčanie sprevádzali kultúrne rozdiely medzi režisérom Angom Leem a britskými hercami. Obe strany sa však rýchlo s nimi vysporiadali. Herci dokonca začali na popud režiséra meditovať a využívať tai či, zatiaľ čo on im dával na pľaci väčšiu voľnosť a možnosť aj navrhovať zmeny v scénach. Lee spočiatku považoval podobné praktiky za podkopávanie autority, ale potom pochopil, že na rozdiel od čínskej kinematografie, západní režiséri nebývajú takí tvrdí a striktní. (Arsenal83)

Související novinky

Zemřel herec Tom Wilkinson

Zemřel herec Tom Wilkinson

30.12.2023

V posledních hodinách roku 2023 bohužel přichází smutné zprávy z Velké Británie. V sobotu 30. prosince totiž filmový svět ve věku pětasedmdesáti let náhle opustil anglický herec nominovaný na dvě… (více)

Zemřel Alan Rickman

Zemřel Alan Rickman

14.01.2016

V 69 letech nás dnes opustil Severus Snape a Hans Gruber, tedy legendární britský herec Alan Rickman. Hvězda Harryho Pottera a Smrtonosné pasti podlehla rakovině, zanechala po sobě však bohatou… (více)

Hollywoodští skladatelé v Praze

Hollywoodští skladatelé v Praze

18.04.2015

Hned několik světových premiér obohatí program 4. ročníku festivalu Film Music Prague. V rámci koncertu s názvem Hudba Hollywoodu zazní 23. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina hudební ukázka z… (více)

Reklama

Reklama