Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (407)
Přeceňovaná nuda. Ano, je to krásně natočené, plejáda výborných herců je téměř neuvěřitelná (zvláště v dnešni době fenoménu Harryho Pottera – najdeme zde profesorky Umbridgeovou a Trelawneyovou, profesora Snapea a dokonce i Korneliuse Popletala :-) ), ale přesto jsem se pořád dívala na hodinky a nekonečné dialogy o ničem mi lezly na nervy. Prostě asi nejsem fanoušek puritánské viktoriánské Anglie. Nebo jsem na podobné záležitosti až moc cynická, taky možné vysvětlení :-) ()
Tak nějak sem nepochopil, o čem to teda vlastně bylo? Jednotlivé epizodky mají hlubší smysl samy o sobě, než v cekovém kontextu. Jinak velice zdlouhavé, rozvláčné... Herecky ovšem fantastické. Emma Thompsonová ja skvostná, Kate winslett je taky výborná, ale vrcholem jsou všechny mužské role. Grantem a Rickmanem počínaje, a tím hubeným chlapíkem, co pronáší jen několika slovná, cinická konstatování konče. ale jako celek... silné zklamání ()
Prachmizerné tempo a místy velice nezáživný děj - potažmo některé konkrétní scény/hluchá místa silně přebijí strhující a naprosto osobní herectví Emmy Thompson, které zdatně sekunduje Kate Winslet. Snad poprvé jsem si při pohledu na nadupané finále u Emmy v duchu řekl, jak tohle dokáže člověk zahrát. Naprosto opravdová, procítěná, strhující. Lee má cit v ruce a pečlivě buduje příběh o vztazích a osudových láskách bravurně zasazený do zvyků, tradic a koneckonců i kulis staré Anglie 19. století. Je to velmi pomalý film, který od diváka vyžaduje přítomnost nejenom hlavy, ale i srdce, což se dneska vidí přinejmenším málokdy. ()
Zatímco Pýcha a Předsudek mě dojal a rozesmál, tak Rozum a Cit "jen" dojal. Neberte si to osobně, Pýcha a Předsudek mi je opravdu blízký film a Rozum a Cit je bezesporu krásným filmem..jen nejsem ženou. Ač tedy mi jsou strasti hlavních postav trochu cizí a místama mě spíš nervózně rozesmívaly než nechaly v pláči, tak musím uznat, že Ang Lee film procítil s až nadpřirozenou úctou, opatrností a láskou. Trio Emma Thompson, Kate Winselt a Alan Rickman vede výborný scénář k vrcholovému hereckému umění, před kterým musím jen smeknout. Pobavila mě i drobná, za to trošku zbytečná role Hugha Laurieho, která jakoby naznačovala jeho budoucnost. Právě kvůli pro mě chybějícího a důležitého humoru a trošku překotného finále nemůžu Rozum a Cit hodnotit před Wrightovovým počinem, nic to nemění na tom, že jsem si to z celého srdce užil. ()
Vlastně jsem nenašel chybu. Výborný scénář, herecké výkony, režie… Kdybych hodnotil čistě podle rozumu tak by hodnocení muselo být vyšší, ale bezchybná řemeslná stránka není vše. Na moje city to prostě tentokrát nezapůsobilo. Narozdíl od Pýchy a předsudku, kde jsem byl úplně ztracen a jen se kochal tou všudypřítomnou nádherou, Rozum a cit na mě působil pouze jako předem důkladně promyšlená a vypočítaná inteligentní telenovela z 19. století. ()
Galerie (74)
Zajímavosti (74)
- Pre roly Elinor (Emma Thompson) a Marianne (Kate Winslet) boli zvažované tiež sestry Natasha a Joel Richardsonové. (Arsenal83)
- Scéna záchrany Marianne (Kate Winslet) Willoughbym (Greg Wise) v daždi sa podarila až na päťdesiaty pokus. (Elessar.)
- Svadobné šaty Marianne Dashwood (Kate Winslet) boli zdobené slamou. (Arsenal83)
Reklama