Reklama

Reklama

Noc plná milostných a bláznivých studentských dobrodružství, jimiž končí dětství a začíná život. Skupinka studentů a studentek z maloměsta má před sebou poslední den prázdnin. Dva kámoši, Steve a Curt se chystají na univerzitu, další čeká nástup k vojsku, jiní vlastně ještě netuší, jak se svým dalším životem naloží. Frajírci závodí v nablýskaných i otlučených autech, dívky se vyzývavě procházejí v ulicích, plných rock'n'rollu. Dění kulminuje uprostřed noci plné bláznovství, krátkých okamžiků lásky, prvních polibků, honiček v autě a problémy s policií...
Film režiséra Georga Lucase (jenž se později proslavil sci-fi ságou Hvězdné války), zachycuje atmosféru počátku šedesátých let minulého století, obraz mladé generace a konec jejího dětství. V době svého uvedení snímek zaujal prolínáním několika příběhů, jemným humorem i nostalgií, s nímž jsou vyprávěny, stejně jako výrazným využitím dobové hudby, obrazovým zachycením kamery (Jan D'Alquen a Ron Eveslage) a brilantními hereckými výkony mladých představitelů. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (210)

stilgar1 

všechny recenze uživatele

Vemte si židli, sedněte si v noci k nějaké frekventované silnici a máte jistotu, že si prožijete minimálně podobnout zábavu. Během první hodiny jsem měl co dělat, abych si neuhryzal nudou ruku. Dialogy byly většinou tak mizerné, že jsem se málem unudil k smrti. Nebýt pár skvělých scén a Harrisona Forda, který už v té době ukázal, že je velmi nadaným hercem, asi bych nedal ani ty 3. Mimochodem, všimněte si SPZ na Johnově žlutém autě (THX 138 :o)) 6/10 ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Teda Georgi, ty se toho nebojíš. Americké graffity jsou filmem v úplně jiné smyslu tohoto slova než pozdější slavné Hvězdné války a upřímně mohu říct, Lucas uměl (a já doufám stále umí) točit film. Tady trefil skoro vše, co mohl. Retro 60. léta do posledního detailu a jedna dlouhá noc několika kamarádů. Rozhodování o budoucnosti se tu potkává s pochopením vlastních citů a uznání vlastní smrtelnosti/porazitelnosti. Příjemný 110 minut bez slabšího místa, které odsýpají i přes nikterak extra nabitý děj. Graffity jsou mimo jiné také jukebox největších hitů 60. let a se správnou náladou jsou trefa do černého. PS: Robert Zemeckis se při natáčení Návratů do budoucnosti minimálně maličko inspiroval:) ()

Reklama

Lynn 

všechny recenze uživatele

Tak se mi zdá, že Hvězdné války (asi) zabily jinak docela velký talent - THX 1138, Americké grafitti... Co by býval Lucas natočil, kdyby zbytek své kariéry nespojil s fenoménem rytířů s blikajícími meči? Protože American Grafitti je vynikající retro - ten feeling rock n' rollu, pomády, drive-in kin a naleštěných kár je prostě super! K tomu mladičký Ron Howard nebo cameo Harrison Forda! Prostě škoda, George už se asi nikdy k takovéhle čisté filmařině nevrátí. ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Dvě hodiny shrnující jedinou noc v roce 1962 v životě americké mládeže. Film sleduje příhody středoškoláků noc předtím, než má jeden z nich Curt opustit rodné maloměsto a vydat se na univerzitu. V průběhu této noci neustále jezdí po městě ve svých super autech, snaží se balit holky nebo se s nimi rozcházejí, Curt se snaží zjistit, jestli vůbec na univerzitu chce a všichni si celkově užívají svůj navýsost americký život. Ale tohle není žádná generační výpověď! Tohle je nenáročná komedie. Nevím proč (vlastně vím), ale s jejich problémy jsem se nedokázal identifikovat. Ježdění v autech na hlavní třídě, tancování na klasický rock'n'roll, kradení aut, pouliční gangy, strach z Kozího zabijáka a závodění na nějaké okresce - nic mi to neříká. Jako by se Lucas pokoušel vyvolat u diváků nostalgii po minulosti, kterou jsem ale nezažil, dokonce ani nic podobného. Ostatně co říkal podtitul filmu "Kde jste byli v 62. roce?" divákům o dékadu později, kdy film vzniknul? To umístění do šedesátých let jsem nepochopil. Ostatně jsem si všiml, že se mnoho lidí domnívá, že se film odehrává v 70. letech - POMO, gouryella, Isherwood, genetique... Pokud mládež v 60. (50.) letech, pak Návrat do budoucnosti. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Doba, kterou nemiluji a filmy, které o ní vyprávějí, mi moc nesedí a přesto se našel filmař, od kterého bych to nejmíň čekal, a představil mi ji v naprosto jedinečném obraze, do kterého jsem chtěl po celých sto deset minut vklouznout, abych se stal svědkem onoho jedinečného dění, které tam probíhalo. Bez květinek a dýmu z marihuany, natočil George Lucas jedinečnou generační výpověď, vyprávěnou s lehkostí mladého nadšence, kde dokázal umě skloubit jednoduché protkávání různých charakterů od brýlatého šprta počínaje, přes partnery v krizi, až po všudybylské frajery. Samozřejmě, že občas je třeba nad věrohodností některých dialogů a situací přivřít oko stejně tak jako nad tím, že ta noc – ve které se celý děj odehrává – občas vypadá v jednom záběru jako ranní rozbřesk a v následujícím jako pár minut po půlnoci a kdekoho pak napadne, že to nebude jenom nenadálou zvýšenou koncentrací měsíčního svitu. Ale nad tímto vším se dá lehce mávnout rukou jako jsem to udělal já a tak si říkám, že když jsem si i já – absolutní hudební analfabet – během filmu pobrukoval polovinu znějících písniček, něco na tom všem možná bude, na filmu i na 70. letech jako takových. ()

Galerie (130)

Zajímavosti (27)

  • Film se natáčel v exteriérech v kalifornském Modestu a San Rafaelu, kde si Lucas později vybudoval své filmařské impérium Skywalker Ranch. (Witta)
  • Jeden z důvodů, proč většina studií odmítla scénář byl ten, že režisér požadoval na soundtrack alespoň 40 písní, což by přirozeně vedlo k vysokému rozpočtu. Na milost ho vzal Universal ve chvíli, kdy do hry jako producent vstoupil Lucasův přítel Francis Ford Coppola, tehdy posílený úspěchem Kmotra. (novoten)
  • Scénáristické duo Willard Huyck a Gloria Katz chtělo do závěru filmu přidat text, který by osvětloval pozdější osudy ženských hrdinek, ale Lucas to odmítl s tím, že by se tak konec zbytečně protáhnul. (novoten)

Reklama

Reklama