Reklama

Reklama

Babička

  • USA The Grandmother
Krátkometrážní / Experimentální
USA, 1970, 34 min

Režie:

David Lynch

Scénář:

David Lynch

Kamera:

David Lynch
(další profese)

Obsahy(1)

Mladý chlapec, týraný vlastním otcem a matkou, jednoho dne zasadí zvláštní semena, ze kterých vyroste jeho babička. U níž posléze začne hledat lásku a útěchu, kterou nenachází u svých rodičů. (Pedestrian)

Recenze (92)

Mahalik 

všechny recenze uživatele

Ve škole nás učí, že máme být hloubaví. Jít v přemýšlení, až na dřeň věci. U Babičky jsem dřel. Výsledek? Trefa! Začátek je opravdu prazvláštní mystifikace, ale když vás atmosféra pohltí, máte napůl vyhráno. U mého sledování Babičky probíhala za okny bouřka, čili skvěle připravená atmosféra pro "lynchovinu". Sledovat klučíka, který má téměř klaunovsky zmalovaný obličej a je osočován vlastními rodiči- masochisty, je někdy zajímavé, někdy nudné. Ale ta dechberoucnost převažuje. U pasáže zrodu babičky jsem nedutal. Člověku se zdá, že vidí, co vidět nemá. Obrysy náhle dostanou očekávaný tvar a vy vydechnete. Na světě je babička.... ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Nevzpomínám si, kdy naposledy jsem mohl sledovat surrealistický film, který ovšem dával dokonalý smysl. No, rozhodně bych něco takového nečekal zrovna u Lynche. U člověka, kterému se rodí v hlavě podobné myšlenky a nápady bych rozhodně neočekával spokojené dětství. Údajně rodiče Lynche však neznásilňovali a ani nebili, takže těžko říct, za jakých okolností se mu zrodily v hlavě vize pro tento film. Celé to na mě působí trošku dojmem, jako by se jednalo o převyprávěný sen, který se udál, když Lynch experimentoval s nějakou příjemně depresivní drogou. Hodně se mi líbilo, jak dokonale byl Lynch schopný vyprávět formou zdánlivě šílených a nesmyslných animovaných pasážích a jak efektivně dokázal vždy přejít na hranou část. Nicméně, snímek má jen 30 minut, přesto jsem měl pocit, že je nekonečně stereotypní. Ten stejný motiv se naprosto zbytečně opakuje klidně i třikrát. Proč bych měl chtít jako divák vidět třikrát tu stejnou pasáž, kde otec syna bije? Scéna byla dokonale explicitní a podpořena naprosto úžasnými zvuky, které volně přecházely i v jakousi melodii, kterou si klidně troufám nazvat hudbou, že nevidím význam ve zdůrazňování opakováním. Tohle zřejmě mělo za následek, že jsem místy ztrácel pozornost, protože mě zkrátka nebavilo koukat stále na to samé. (Proto dochází mezi manželi po čase ostatně k odcizení a neexistují-li závazky, tak i k rozvodu.) Myšlenka filmu byla zřejmá a docela fajn, jen naprosto neztotožňuji s počínáním chlapce, který nebyl přes své útrapy schopný hledat štěstí na jediném místě, kde může být - v sobě samém. Místo toho si "zasadil babičku", do které vložil všechen zbytek své lásky, ale nefungovalo to. Nicméně, takhle by postupovala většina planety, troufnu si říct, takže to beru. Chlapcův vnitřní svět byl již natolik narušený, že i radost z babičky byla dočasná. Lynch nám zde odprezentoval velice nepříjemnou bezvýchodnou situaci. V době vzniku filmu mu bylo neuvěřitelných 24 let a je pozoruhodné, že už v tomto věku byl myšlenkově docela na výši. Ne tak jako já, ale velice se tomu blížil. Přisuzoval příliš velkou váhu mezilidským vztahům, rodině a ostatním "hloupostem". Trošku mi zde chyběl závěr, kterým by divákům naznačil, že klíč ke štěstí a spokojenosti má každý člověk v sobě a není třeba si proto sázet nějakou "svoji babičku", od které očekáváme, že nám poskytne něco, co již dávno není v nás samotných. Výtvarně velice zajímavý počin, jen jsem měl velký problém s již zmiňovanou stereotypností a závěr bych také určitě doladil, abych hodil divákům záchranné lano s této zdánlivě bezvýchodné situace. Takhle to byl čirá deprese, na které si smlsnou vyloženě jen diváci, kteří zrovna procházejí nějakým těžkým životním obdobím a ve filmu naleznou jakési ztotožnění. Jsem si jistý, že dnešní Lynchova Babička by vypadala podstatně jinak. ()

Reklama

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Lynch mě zase přinutil, abych chrochtal blahem nad jeho další surrealistickou „bizarní“ podívanou a já si to do sytosti užíval rád. Pochmurná černobílá podívaná mě uchvátila již od první minuty a já nestačil zírat, co David dokázal „vypotil“ už v útlém mládí. Opět dokonalá a těžko pochopitelná scenérie, atmosféra našlapaná k prasknutí a zde je jasný důkaz toho, že i s malým rozpočtem dokázal dělat divy. Ten malý synek byl super. ()

Anticque 

všechny recenze uživatele

V mých očích je babička nejlepší krátký psycho od Lynche. Lepší už to snad ani bejt nemůže. Lynch piloval svůj jedinečný styl už od mládí, a babička to jen potvrzuje, je to jeho snad vůbec první delší film, který natočil a příběh o malém klukovi, který má zlé rodiče a je nešťastný, ale jeho záchranou je jeho babička, která ho jako jediná má ráda, ale umírá. Film nemá absolutně žádný scénář, akorát psycho zvuky, které dávají filmu ráz.Dávám 95%. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

To co Lynch v Abecedě nastínil zde dovádí k absolutní dokonalosti. Animace, herectví a skvělé zvukové efekty působí děsivě až šíleně. Věřím, že některým citlivým jedincům může takovýto filmeček vyvolat opravdu nepříjemné stavy. I tento film vznikal v naprosto amatérském prostředí u Lynche doma, což jen dokazuje jeho talent a preciznost, protože výsledek působí profesionálně.. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (8)

  • Chlapce si zahrál RIchard White, dítě z Lynchova sousedství. Režisér dále obsadil kolegyni z tiskárny, imitátora ptačích hlasů a svoji přítelkyni. (hot_spot)
  • Davidova kolegyně z tiskárny - Dorothy McGinnisová - hraje babičku. (Tomket)
  • Během příprav natřel Lynch celé třetí patro svého domu na černo. (hot_spot)

Reklama

Reklama