Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z pražského Hlavního nádraží vyjíždí na Moravu běžný rychlík, ovšem tentokrát se zvláštní zásilkou, kterou v poštovním voze hlídá stráž Veřejné bezpečnosti pod velením poručíka Lenka (R. Brzobohatý). Zásilku tvoří zbrusu nové bankovky, určené do oběhu. Během cesty však dojde na krátkém úseku trati ke dvěma tragickým událostem. Na 196. kilometru je zavražděna mladá žena, o pět kilometrů dál dojde k explozi poštovního vagonu. Případu se ujímá major Kalaš (J. Sovák) s mladým spolupracovníkem Karlíčkem (J. Hanzlík). Prvním podezřelým je právě poručík Lenk, který výbuch jako jediný z ostrahy přežil. Ovšem záhy se ukáže, že Lenk zůstal naživu jen díky tomu, že jej skutečný pachatel omráčil, a že stopy k rozuzlení záhady vedou zpět do Prahy… Tento film ze série o majoru Kalašovi jako jediný nenatočil režisér Petr Schulhoff, jenž stál za filmy Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969) a Diagnóza smrti (1979) nýbrž Josef Mach. V tomto filmu si hlavní roli taktéž nezopakoval Rudolf Hrušínský, jako ve zbývajících, ale Jiří Sovák. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (196)

Radyo 

všechny recenze uživatele

Vcelku banální zápletka je tady překvapivě slušně rozvedena a "zašmodrchána". Sovák sice není možná tak dobrý Kalaš jako Hrušínský, ale s případem se potýká dobře, i díky Hanzlíkovi (ten mi trochu připadal jako Radar z MASH, taky všechno udělal ještě dříve, než mu Kalaš řekl :) ). Vyústění příběhu sice asi překvapí jen opravdové naivky, ale zase tak průhledné to od počátku není. Snímek staví (kromě hereckých výkonů) na postupném budování atmosféry a pomalém odhalování pravdy kousek po kousku, ale místy se objevuje i náznak humoru (viz Tosimem uvedená citace). ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Úkol zní: Uděláte přesný soupis všech šroubů velikosti půlcoule." Vážný major Kalaš změnil tvář, proměnil se ve velkýho srandistu, hýřil sarkasmem a dokonce svýho bývalýho kolegu npor. Vargu (Vrah skrývá tvář) oslovoval por. Lenku. To jen jako, že jsem si všiml. Jinak mě hodně zaujal Kalašův sarkasmus, ponižování ppor. Karlíčka či účesy obou dam. A tradičně jsem se poučil - nejdůležitější na práci v terénu je nenastydnout a VB musí zabránit tomu, aby slečny spaly nahý. Provedu! ()

Reklama

farmnf 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem to několikrát. Sem tam logika zločinu postrádá logiky. Ale Kalaš vtipný (Sovák) na rozdíl od váhajícího a vážného (Hrušínský) má taky něco do sebe. Nemám námitek, tak bych to hodnotil. Škoda že se socialistická kinematografie nevěnovala Exnerovi a Kalašovi ve všech formách. Herci byli zaměstnáváni ideologickými píčovinami. Dnes jsou mrtví a nám zbylo těchto pár střípků s výbornou režií. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Taká štandardná kriminálka v socialistickom kabátiku, ktorý však na príbehu neuberá, skôr naopak - podmanivá atmosféra, ktorá mi miestami pripomínala klasiku žáner film-noir. Jiří Sovák ako vyšetrovateľ tiež nebol zlý, hlavne keď došlo na vzájomný dialóg s J. Hanzlíkom. Samotný krimi príbeh síce nebol zvlášť napínavý, no na druhú stranu sa tu jednotlivé nitky zločinu krásne spájali dohromady, čo vyvrcholilo výborným záverom. Nadpriemer. 75/100 ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Série CL Eduarda Fikera je pro mě i ve zjednodušeném filmovém zpracování špičkou české detektivky, kterou drží především námět a Brzobohatého plasticky prožívající postava. Citlivá role Fišerovy expresivní hudby a zvuků, Šmídův dramatický vklad, živost Hanzlíkova a Kalašova kameramanská škola: -"Nechte toho umění, já chci vidět !" - "Nebylo vždycky světlo, pane majore." ()

Galerie (17)

Zajímavosti (26)

  • Trefit bez míření, od pasu pistolí ČZ 52 na vzdálenost 30 metrů dívku do čela, je totální utopie. Snad by to šlo při hodně přesném míření, ale od pasu je to vyloučeno. V tomto případě musel mít vrah jistotu, že svědkyni skutečně zabil, proto by musel mířit a neriskovat špatný zásah. (pjotri)
  • Vrtulník v úvodu filmu je Mi-1M OK-OVG polské výroby. Původně testovaný jako sanitní. Pacient by se přepravoval v externí gondole vně vrtulníku. Gondola je na vrtulníku patrná. K používání však nedošlo kvůli nadměrnému hluku. (gug)
  • Úvodní scéna jedoucí soupravy převážející peníze je složena minimálně ze tři odlišných záběrů na jiné vlaky. Poznáme to především podle lokomotiv - v prvním záběru vidíme typ 477 "Papoušek", záběr při odjezdu z nádraží divákům představuje lokomotivu 498 "Albatros" a při jízdě po trati defiluje nejčastěji typ 475. Pozorní diváci si také všimnou různého počtu vagónů a v některých záběrech na vlak docela chybí poštovní vůz. (Robbi)

Reklama

Reklama